Ο λευκός ιππότης για την Intracom Telecom ήρθε για πρώτη φορά το 2006 από τη Ρωσία, αλλά η Sitronics δεν κατάφερε να βγάλει από το τέλµα την ελληνική εταιρεία, η οποία λόγω της κρίσης στον κλάδο των τηλεπικοινωνιών αλλά και της «αποµάκρυνσής» της από τις προµήθειες του ΟΤΕ έβλεπε τα µεγέθη της να συρρικνώνονται.

Το 2011 ένας άλλος λευκός ιππότης – από την Κίνα αυτή τη φορά – θέλει να εξαγοράσει την εταιρεία, να δώσει νέα ώθηση στις εργασίες και ελπίδα για καλύτερες ηµέρες στους 2.020 εργαζοµένους της σε Ελλάδα και Ρουµανία, όπου βρίσκεται η παραγωγική βάση της.

Η Intracom Συµµετοχών, που ελέγχει το 49% της Ιntracom Telecom, ανακοίνωσε στο ΧΑ την έναρξη των συζητήσεων «µε µεγάλο προµηθευτή τηλεπικοινωνιακού εξοπλισµού για πιθανή συµµετοχή αυτού στη µετοχική σύνθεση της Intracom Telecom». Ο ενδιαφερόµενος επενδυτής είναι ο κινεζικός κολοσσός Huawei, που είχε πάρει τη θέση της Intracom Telecom τα τελευταία χρόνια ως βασικός προµηθευτής σε τηλεπικοινωνιακό εξοπλισµό του ΟΤΕ!

Σύµφωνα µε πληροφορίες, οι Κινέζοι της Ηuawei είχαν προσεγγίσει τον βασικό µέτοχο της Intracom Telecom, τη ρωσική Sitronics, η οποία ελέγχει το 51% στην ελληνική εταιρεία, για να της πουλήσουν τηλεπικοινωνιακό εξοπλισµό και στην πορεία των διαπραγµατεύσεων «έπεσε» στο τραπέζι το όνοµα της Intracom Telecom. Οχι βεβαίως τυχαία, αφού οι Κινέζοι γνωρίζουν λόγω της παρουσίας τους στην Ελλάδα τις δυνατότητες και το προϊοντικό χαρτοφυλάκιο της ελληνικής εταιρείας.

Οι διαπραγµατεύσεις είναι περίπλοκες, αφού εµπλέκονται τρία µέρη: οι Ρώσοι και οι Ελληνες από την πλευρά των πωλητών και οι Κινέζοι από την πλευρά των αγοραστών. Μάλιστα, οι Ρώσοι της Sitronics… φορούν διπλό καπέλο, καθώς εκτός από ιδιοκτήτες της εταιρείας είναι και πελάτες, και ως εκ τούτου ο ρόλος τους θα είναι καταλυτικός για την «ουρά» που θα έχει η συµφωνία.

Βαρόµετρο όµως θα είναι και τα χρήµατα τα οποία θα προσφέρουν οι Ρώσοι για να αποκτήσουν ποσοστό ή και την πλειοψηφία της Intracom Telecom.

Η Intracom Telecom εµφανίζει τα τελευταία χρόνια πτώση µεγεθών και ζηµιογόνα αποτελέσµατα. Oι τιµές στην Ελλάδα έχουν υποχωρήσει ως και 50%, ενώ παράλληλα είχε να ανταγωνιστεί µεγαθήρια όπως η Huawei, τα οποία είχαν χαµηλό κόστος παραγωγής και τεράστιες δυνατότητες χρηµατοδότησης για να διεκδικούν µεγάλα έργα σε όλον τον κόσµο.

∆ιαθέτει όµως καλό όνοµα στην παγκόσµια αγορά και έχει ένα ικανό τµήµα έρευνας και ανάπτυξης. Το 9% των εσόδων της άλλωστε σε ετήσια βάση διοχετεύεται στο συγκεκριµένο τµήµα. Σήµερα η Intracom Telecom εισπράττει το 30% των εσόδων της από την Ελλάδα και το 70% από το εξωτερικό. Η µείωση του όγκου των παραγγελιών στην Ελλάδα οδήγησε την εταιρεία να µεταφέρει τη µονάδα παραγωγής στη Ρουµανία και να διατηρήσει στην Παιανία το τµήµα Πιλοτικής Παραγωγής και το τµήµα R&D. Στην Ελλάδα απασχολούνται σήµερα 1.280 άτοµα, στην πλειονότητά τους µηχανικοί, και 780 στο εξωτερικό.

Oι Κινέζοι πιστεύουν στη διοίκηση που έχει σήµερα η Intracom Telecom υπό τον κ. Αλ. Μάνο, γι’ αυτό και οι Ρώσοι, αν και έχουν την πλειοψηφία, δεν έχουν κάνει αλλαγές στο day to day µάνατζµεντ. Κυρίως όµως γνωρίζουν ότι ενώ οι ίδιοι είναι δυνατοί στο απλό hardware δεν είναι τόσο µπροστά στην ολοκλήρωση συστηµάτων (system integration), όπου έχει προβάδισµα η Intracom Telecom. Eπίσης, µέσω της Intracom γνωρίζουν ότι θα εισέλθουν στη ρωσική αγορά, όπου ακόµη δεν έχουν παρουσία.

Από την άλλη πλευρά, τυχόν συνεργασία µε τη Huawei θα επιτρέψει στην ελληνική εταιρεία να αυξήσει τους όγκους παραγωγής, να µειώσει µε αυτόν τον τρόπο τα κόστη και να ενισχύσει τα λειτουργικά κέρδη της.

∆εν µένει παρά να δούµε αν η Huawei θα γίνει η νέα Ericsson για την Intracom Telecom. Υπενθυµίζεται ότι η ελληνική εταιρεία, σε συνεργασία µε την Ericsson το 1987 – σε πρώτη φάση – και την περίοδο 1997-2003 – σε δεύτερη -, ανέλαβε την αναβάθµιση του τηλεπικοινωνιακού δικτύου της χώρας, µια διαδικασία που έγινε πιο γνωστή ως «ψηφιακοποίηση του ΟΤΕ» και είχε απογειώσει τότε τα µεγέθη της Intracom.

Το ρωσικό όνειρο

Το 2006 ο ιδιοκτήτης της Intracom Συμμετοχών Σ. Κόκκαλης επεδίωξε και πέτυχε τη συνεργασία της Intracom Telecοm με τη ρωσική Sistema και ειδικότερα με τη θυγατρική της Sitronics. Οι Ρώσοι απέκτησαν το 51% πληρώνοντας στη «μαμά» Intacom 120 εκατ. ευρώ. Ηταν η περίοδος που οι μεγάλοι παίκτες στον κλάδο συνασπίζονταν (π.χ., Lucent – Αlcatel) και ο πρόεδρος της Intracom ήθελε να εντάξει το τηλεπικοινωνιακό κομμάτι του ομίλου κάτω από ένα σχήμα με μεγάλες ανάγκες σε εξοπλισμό δικτύων αφού έβλεπε τις εργασίες της εταιρείας να συρρικνώνονται. Οι προσδοκίες ήταν μεγάλες αλλά η Sitronics δεν έδωσε δουλειές στη θυγατρική της. Από το 2006 ως το 2011 οι παραγγελίες των Ρώσων μόλις και μετά βίας ξεπέρασαν τα 100 εκατ. ευρώ. Μάλιστα τα έργα αυτά ελήφθησαν μέσα από διαγωνιστικές διαδικασίες και με χαμηλά περιθώρια κέρδους. Η Intracom Συμμετοχών είχε put option για την πώληση του υπολοίπου 49% και η περίοδος άσκησης του δικαιώματος έληγε στις 30.6.2011. Οι δύο πλευρές όμως αποφάσισαν εν όψει και των διαπραγματεύσεων με τη Huawei να το παρατείνουν ως τις 30.6.2012. Αν βεβαίως οι διαπραγματεύσεις με τους Κινέζους καταλήξουν δεν θα υπάρχει λόγος για την άσκηση του δικαιώματος.

Η κινεζική εταιρεία δραστηριοποιείται στη χώρα μας από το 2005
Μεγάλος παίκτης στην ελληνική αγορά

Ο σο θόρυβο προκάλεσε η εµφάνιση της Cosco στο λιµάνι του Πειραιά τόσο αθόρυβη είναι η παρουσία της Huawei στη χώρα µας. Μάλιστα οι Kινέζοι της Huawei ήρθαν νωρίτερα από την Cosco στην Ελλάδα, καθώς ανέλαβαν τιςπρώτες τους δουλειές το 2005. Η Huawei δραστηριοποιείται στην παροχή προηγµένων λύσεων δικτύου για εταιρείες τηλεφωνίας και κατέχει τη δεύτερη θέση στην παγκόσµιααγορά τηλεπικοινωνιακού εξοπλισµού. Πελάτες της στην Ελλάδα είναι ο ΟΤΕ,η Cosmote, η Vodafone και η Wind. Μάλιστα, η πρώτη δουλειά που ανέλαβε η Huawei στην Ελλάδα ήταν µε τη θυγατρική της Wind, την Q-Telecom. Ξεχωρίζουν βεβαίως οι δύο συµφωνίες µε τον ΟΤΕ για τηνπροµήθεια εξοπλισµού στους τηλεπικοινωνιακούς κόµβους των παρόχων και για την ανάπτυξη δικτύων κορµού, αλλά και η συνεργασίαµε τη Vodafone για τεχνολογία πρόσβασηςσε δίκτυα 3G.

Το ευρωπαϊκό τµήµα της εταιρείας, στο οποίο συγκαταλέγεται και η Ελλάδα, εµφανίζει υψηλούς ρυθµούς ανάπτυξης που φθάνουν ως και το 45% σε ετήσια βάση.

Ταπροϊόντα και οιλύσειςτης Huawei έχουν αναπτυχθεί και αξιοποιηθεί πλήρως σε περίπου 30 ευρωπαϊκές χώρες από τους σηµαντικότερους τηλεπικοινωνιακούς οµίλους, συµπεριλαµβανοµένων των British Telecom, Vodafone, France Telecom/Orange, DeutscheTelekom,TelefonicaO2, Telecom Italia, Swisscom κ.ά.

Tελευταίο µεγάλο έργο της Ηuawei στην Ελλάδα είναι η αναβάθµιση του δικτύου της Wind. Η εταιρεία κινητής τηλεφωνίας απαλλαγµένη από τα δάνεια του παρελθόντος µετά τη συµφωνία των πιστωτών για «haircut» προχωρεί σε ένα φιλόδοξο επενδυτικό πλάνο ύψους 300 εκατ. ευρώ τα επόµενα δυόµισι χρόνια και ανέθεσε τον εκµοντερνισµό του δικτύου της ώστε να επιτυγχάνεται εύκολη και αδιάλλειπτη πρόσβαση στην κινεζική εταιρεία.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ