Η οικονομική ύφεση έχει αρχίσει να κάνει την εμφάνισή της και στο αγαπημένο «χόμπι» του Νεοέλληνα, το κινητό τηλέφωνο, ένα είδος το οποίο είχε μεγάλη ζήτηση. Ας μην ξεχνάμε ότι ο μέσος όρος αντικατάστασης συσκευής αποτελούσε ρεκόρ για τη χώρα μας, αφού σύμφωνα με παλαιότερα στατιστικά των εταιρειών κινητής τηλεφωνίας, δεν υπερέβαινε τους έξι με οκτώ μήνες.

Καθώς η οικονομική συγκυρία γίνεται δυσχερέστερη, βλέπουμε τις δαπάνες των καταναλωτών για αγορά συσκευών να συρρικνώνονται, διαρκώς. Ηδη η μέση δαπάνη των καταναλωτών για αγορά κινητών τηλεφώνων έχει διαμορφωθεί στα 159 ευρώ έναντι 171 ευρώ πέρυσι την ίδια εποχή. Αυτό αποδίδεται κυρίως στη στροφή των καταναλωτών σε φθηνές συσκευές, κόστους κάτω των 70 ευρώ, οι οποίες όμως προσφέρουν χαρακτηριστικά που καλύπτουν τις ανάγκες μιας ιδιαίτερα μεγάλης μερίδας χρηστών που ενδιαφέρονται απλώς να λαμβάνουν και να πραγματοποιούν τηλεφωνικές κλήσεις. Κατά τα άλλα, οι πωλήσεις κινητών τηλεφώνων μέσα στο τρέχον έτος παραμένουν στα ίδια επίπεδα με πέρυσι. Σύμφωνα με στοιχεία προερχόμενα από την αγορά, κατά τη διάρκεια του εννεαμήνου Ιανουάριος- Σεπτέμβριος 2010 πουλήθηκαν περίπου 3,3 με 3,5 εκατομμύρια νέες συσκευές, ενώ, όπως εκτιμάται, η αγορά θα κλείσει περίπου στα 4 εκατομμύρια, αριθμός που είναι περίπου ο ίδιος με τα τελευταία δύο χρόνια. Συνολικά εκτιμάται ότι η αξία της συγκεκριμένης αγοράς ξεπέρασε στο 9μηνο τα 500 εκατ. ευρώ.

Από την άλλη πλευρά, υπάρχει και μια τάση η οποία άρχισε να κάνει έντονη την εμφάνισή της εδώ και μία διετία με την έλευση στην ελληνική αγορά των «έξυπνων» συσκευών του iΡhone της Αpple, των συσκευών της ΗΤC, του γνωστού και πιο «μπίζνες» Βlackberry της RΙΜ και άλλων. Σύμφωνα με την τάση αυτή, η αγορά των «έξυπνων» κινητών τηλεφώνων ή smartphones βαίνει αυξανόμενη και σε όγκο και σε αξία, καθώς οι τιμές τους είναι ακριβότερες από εκείνες των απλών κινητών τηλεφώνων.

Σε επίπεδο μεριδίων αγοράς, η Νokia προηγείται στα τεμάχια με 35% και ακολουθεί η Sony Εricsson με 22%. Ωστόσο οι δύο εταιρείες έχουν περίπου το ίδιο μερίδιο (29%) με βάση την αξία των πωληθεισών συσκευών τους. Στην τρίτη θέση βρίσκεται η Samsung με 18% σε τεμάχια και 14% σε αξία, με τους Κορεάτες να ενισχύουν διαρκώς τη θέση τους. Τέταρτη είναι η LG με 9,3% σε τεμάχια και 8,3% σε αξία, ενώ η Αpple έχει μεν μόλις το 3,3% σε τεμάχια αλλά το 13% της αγοράς σε αξία λόγω των πολύ υψηλών τιμών των iΡhone. Τέλος, η ΗΤC ακολουθεί με ένα μερίδιο αγοράς της τάξεως του 3%. Σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη της ΙCΑΡ, για τον κλάδο των κινητών τηλεφώνων, τα μεγέθη της αγοράς τόσο σε όγκο όσο και σε αξία προβλέπεται ότι τελικά θα κινηθούν πτωτικά το 2010 σε σχέση με το 2009 Ακόμη, για τα προσεχή έτη, η ζήτηση και η περαιτέρω ανάπτυξη της αγοράς θα εξαρτηθούν, σε μεγάλο βαθμό, από τις τεχνολογικές εξελίξεις και τα νέα προϊόντα και υπηρεσίες που θα αναπτυχθούν. Η ΙCΑΡ επιβεβαιώνει ακόμη την αυξανόμενη ζήτηση για «έξυπνα κινητά», καθώς στο καταναλωτικό κοινό έχουν δημιουργηθεί νέες ανάγκες οι οποίες αφορούν τις υπηρεσίες των εν λόγω κινητών. Τα χαρακτηριστικά της αγοράς
Αξίζει να σημειωθεί ότι από το 2010 και μετά η πλειονότητα των ξένων κατασκευαστών προβαίνει στην απευθείας εισαγωγή των συσκευών, μέσω των θυγατρικών τους, παύοντας τις όποιες συνεργασίες με τρίτες εταιρείες στην Ελλάδα. Επίσης, σημαντικός είναι ο ρόλος των παρόχων υπηρεσιών κινητής τηλεφωνίας, καθώς παράλληλα με τις υπηρεσίες που παρέχουν, πραγματοποιούν και εισαγωγές συσκευών.

Η ΙCΑΡ παρατηρεί ότι η αγορά των συσκευών κινητής τηλεφωνίας απαρτίζεται από μικρό αριθμό εταιρειών (αντιπροσώπων- εισαγωγέων). Οι κατασκευαστές συσκευών είτε διαθέτουν τα προϊόντα τους μέσω θυγατρικών εταιρειών είτε μέσω τρίτων εταιρειών οι οποίες λειτουργούν ως αντιπρόσωποί τους. Το δίκτυο λιανικής πώλησης συσκευών κινητής τηλεφωνίας χωρίζεται σε δύο βασικές κατηγορίες:

* Στo δίκτυο λιανικής των παρόχων υπηρεσιών κινητής τηλεφωνίας (το οποίο καλύπτει το μεγαλύτερο μέρος της αγοράς) και * Στο δίκτυο λιανικής των αλυσίδων καταστημάτων ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών συσκευών.