Μία στις δώδεκα ελληνικές επιχειρήσεις (8%) είναι διεθνώς ανταγωνιστική, ενώ ένα επιπλέον 14% των ελληνικών επιχειρήσεων μπορούν να χαρακτηριστούν ως «δυνητικά ανταγωνιστικές» , όπως προκύπτει από έρευνα της ΚΑΝΤΟR Μanagement Consultants για την ανταγωνιστικότητα των ελληνικών επιχειρήσεων, με βάση τα δημοσιευμένα αποτελέσματα εταιρειών κατά την τελευταία πενταετία. Τα ποσοστά αυτά αντιστοιχούν σε περίπου 850 ελληνικές εταιρείες, οι οποίες συγκεντρώνονται κυρίως στους κλάδους τροφίμων και ποτών, φαρμακευτικών προϊόντων, χημικών, καθώς και στον κλάδο του εμπορίου.

Τα αποτελέσματα της έρευνας αυτής έδωσαν το μήνυμα στην Ειδική Γραμματεία Αξιοποίησης Διεθνών Προγραμμάτων του υπουργείου Εξωτερικών προκειμένου να ξεκινήσει την πρωτοβουλία «Σύμπραξη επιχειρηματικής εξωστρέφειας: μια παγκόσμια αγορά στην Ελλάδα», που στοχεύει στο άνοιγμα της διεθνούς αγοράς των προμηθειών των Ηνωμένων Εθνών προς τις ελληνικές επιχειρήσεις.

Επίσης, εφέτος από την ανάλυση των αποτελεσμάτων προέκυψε ότι περί τα 3/4 των επιχειρήσεων (78%) κρίνονται ως μη ανταγωνιστικές, υπολείπονται δηλαδή των περισσοτέρων κριτηρίων έναντι των αντίστοιχων αμερικανικών επιχειρήσεων. «Τα συμπεράσματα αυτά αποκτούν σημασία, αφού υπάρχουν πολλές και σημαντικές διεθνείς αγορές που μπορούν να χαρακτηριστούν “παρθένες” για τις ελληνικές επιχειρήσεις και στις οποίες υπάρχουν σημαντικές προοπτικές ανάπτυξης» ανέφερε ο κ. Δ.Παπακανέλλου, διευθυντής του Τμήματος Παροχής Επιχειρηματικών Συμβουλών της ΚΑΝΤΟR.

Σημειώνεται ότι η αγορά προμηθειών των Ηνωμένων Εθνών, το ύψος των οποίων αγγίζει τα 10 δισ. ευρώ κυρίως από τους κλάδους τροφίμων, μηχανημάτων, επαγγελματικών υπηρεσιών, μεταφορών και αποθήκευσης, έχει προοπτική ανάπτυξης για τις ελληνικές επιχειρήσεις. Οι προμήθειες αυτές σχετίζονται και με τα προγράμματα βοήθειας των χωρών του αναπτυσσόμενου κόσμου. Οι ελληνικές επιχειρήσεις παρουσιάζουν μεγάλη συγκέντρωση στους κλάδους που αντιπροσωπεύουν το μεγαλύτερο μέρος της ζήτησης των ΗΕ, αλλά παρ΄ όλα αυτά στην αγορά προμηθειών των Ηνωμένων Εθνών η Ελλάδα κατέχει την τελευταία θέση μεταξύ των ανεπτυγμένων χωρών, λόγω της έλλειψης ενημέρωσης των ελληνικών επιχειρήσεων για τις ευκαιρίες αυτές.

Με στόχο την αύξηση του μεριδίου των ελληνικών επιχειρήσεων στην αγορά προμηθειών των Ηνωμένων Εθνών και στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας «Σύμπραξη επιχειρηματικής εξωστρέφειας: μια παγκόσμια αγορά στην Ελλάδα», η Ειδική Γραμματεία διοργανώνει, στο τέλος Οκτωβρίου στην Αθήνα, Επιχειρηματικό Forum όπου αξιωματούχοι προμηθειών από τις υπηρεσίες του οργανισμού θα έχουν κατ΄ ιδίαν συναντήσεις με ελληνικές επιχειρήσεις. Για την καλύτε ρη προετοιμασία συμμετοχής των ελληνικών επιχειρήσεων στο Επιχειρηματικό Forum του Οκτωβρίου, η Ειδική Γραμματεία Αξιοποίησης Διεθνών Προγραμμάτων διοργανώνει εκπαιδευτικό σεμινάριο στις 15-17 Ιουλίου.

Η ΚΑΝΤΟR Μanagement Consultants υποστήριξε το υπουργείο Εξωτερικών στην πρωτοβουλία αυτή με δύο τρόπους: την εκπόνηση μελέτης που αξιολογεί την ανταγωνιστικότητα των ελληνικών επιχειρήσεων, τα αποτελέσματα της οποίας ήταν και η βάση για την ανάληψη της πρωτοβουλίας «Σύμπραξη Επιχειρηματικής Εξωστρέφειας» και την προετοιμασία και συμμετοχή στην παρουσίαση των αποτελεσμάτων της μελέτης.

Η αξιολόγηση της σχετικής ανταγωνιστικότητας πραγματοποιείται με τη χρήση εξειδικευμένης μεθοδολογίας (που έχει αναπτύξει η ΚΑΝΤΟR Μanagement Consultants), η οποία χρησιμοποιεί δημοσιευμένα στοιχεία και βασίζεται σε δύο διαστάσεις: την αειφόρο και κερδοφόρα ανάπτυξη της εταιρείας και την αντοχή της εταιρείας σε δύσκολες οικονομικές συνθήκες, όπως αυτές που διαμορφώθηκαν την τελευταία περίοδο. Το δείγμα της ανάλυσης πλησιάζει τις 4.000

εταιρείες, εξασφαλίζοντας έτσι το απαραίτητο στατιστικό βάθος.