Θεατές στο ίδιο έργο τέσσερα χρόνια μετά το «σκάσιμο» της AirFastTickets. Η αναστολή λειτουργίας των γνωστών διαδικτυακών πρακτορείων της Tripsta, παρά τον τζίρο των 738,3 εκατ. ευρώ το 2017, μπορεί να είναι απείρως λιγότερο κοσμικό…γεγονός, δεν παύει όμως να είναι μια φούσκα 70 εκατ. ευρώ για τη διεθνή αεροπορική αγορά. Η δεύτερη που προέρχεται από την Ελλάδα, χτυπά στην καρδιά του τουριστικού προϊόντος.
Οι ομοιότητες που παρουσιάζουν οι δύο ιστορίες θα έπρεπε να έχουν χτυπήσει πολλαπλά καμπανάκια ήδη από το 2014. Πάντως η ανησυχία ανάμεσα στους φορείς των αερομεταφορών και του τουρισμού ήταν διάχυτη το τελευταίο διάστημα.

Οι ψίθυροι που πλήθαιναν

Οι πλατφόρμες Airtickets και Travelplanet24 κατέχουν το 40% των πωλούμενων αεροπορικών εισιτηρίων στην Ελλάδα, με τους 8 στους 10 επιβάτες να είναι από το εξωτερικό.
Γεγονός που σημαίνει ότι από τις συνολικές πωλήσεις αεροπορικών εισιτηρίων από γραφεία που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα, κατά το πρώτο πεντάμηνο του 2018, οι οποίες εκτιμώνται σε 695,3 εκατ. ευρώ, περί τα 278,1 εκατ. ευρώ αντιστοιχούν στις δύο πλατφόρμες.
Πάντως η εταιρεία δεν αναζητούσε κεφάλαια μόνο το τελευταίο διάστημα που οι ψίθυροι πλήθαιναν στην αγορά.
Οι δύο τελευταίες δημοσιευμένες οικονομικές καταστάσεις της Tripsta, για τις χρήσεις 2014 και 2015, με καθαρές ζημιές 1,57 εκατ. ευρώ το 2014 και 2,9 εκατ. ευρώ το 2015 (χρονιά κατά την οποία εξαγοράστηκε πλήρως η Airtickets), αναφέρονται στην έλλειψη ρευστότητας και στην απουσία επενδυτικών κεφαλαίων.
Παράλληλα, το μετοχικό κεφάλαιο της εταιρείας, που παρουσίαζε ζημιές εκατομμυρίων, ήταν μόλις 322.585 ευρώ.
Ως αποτέλεσμα, το κόστος χρήσης της πίστωσης που προσφέρουν οι αεροπορικές εταιρείες ήταν υψηλό, ενώ η επιχείρηση για να χρηματοδοτήσει τις παλαιότερες υποχρεώσεις της έπρεπε να παρουσιάζει συνεχώς αυξανόμενες πωλήσεις…
Αυτό φυσικά οδήγησε σε πωλήσεις εισιτηρίων ακόμα και κάτω του κόστους. Μοιάζει ειρωνεία της τύχης το γεγονός ότι αυτή η παραδοχή γίνεται στη χρήση του 2014, χρονιά που έσκασε η τότε ανταγωνίστρια AirFastTickets, η οποία ακολουθούσε την ίδια πρακτική.

«Με τη χαμηλότερη τιμή εισιτηρίου να αγγίζει μέχρι και το 1 ευρώ, η εταιρεία κατάφερε να κλείσει τη χρονιά με περισσότερες από 2,8 εκατ. πωλήσεις εισιτηρίων» ανέφερε σε ανακοίνωση η εταιρεία για το 2017.

Στρέβλωση

Στην προφανή στρέβλωση του ανταγωνισμού, αλλά και στην έλλειψη ελεγκτικού μηχανισμού αποδίδουν πηγές της τουριστικής αγοράς την προδιαγεγραμμένη πορεία της εταιρείας.
Πώς αλλιώς να ερμηνευθεί το γεγονός ότι οι οφειλές της αφέθηκαν να φτάσουν τα 70 εκατ. ευρώ;
Οταν ήδη το 2015 οι βραχυπρόθεσμες υποχρεώσεις διπλασιάστηκαν σε 40 εκατ. ευρώ από 20 εκατ. ευρώ την προηγούμενη χρονιά και το 2016 ανήλθαν σε 50 εκατ. ευρώ. Επίσης, το «σπάσιμο» της συνεργασίας με δύο από τα μεγαλύτερα ταξιδιωτικά γραφεία της χώρας το 2016 ήταν ένα ακόμα ηχηρό σημάδι.
Προφανώς, η «πολύ ευνοϊκή ρύθμιση αποπληρωμής των υποχρεώσεων με την ΙΑΤΑ», όπως αναφέρει η ανακοίνωση της Tripsta, ήρθε πολύ αργά για να πείσει τους πιστωτές της, δηλαδή αεροπορικές και εταιρείες διαχείρισης συστημάτων κρατήσεων.

Αποζημιώσεις

Πάντως η ανακοίνωση κάνει λόγο για υπονόμευση της προσπάθειας εξυγίανσης και «πρωτοφανώς άδικη, επιθετική και καταχρηστική συμπεριφορά» που επέφερε οικονομική ασφυξία.
Σε αντίθεση με ό,τι είχε συμβεί με την AirFastTickets, η Tripsta φρόντισε, όπως ανακοίνωσε, για την πλήρη εξασφάλιση των δεδουλευμένων και όλων των νόμιμων αποζημιώσεων προς τους εργαζομένους και την εξόφληση όλων των υποχρεώσεών τους προς το Δημόσιο και τους ασφαλιστικούς οργανισμούς. Επίσης, οι επιβάτες που έχουν στα χέρια τους εισιτήρια που εξέδωσαν από τις δύο πλατφόρμες θα εξυπηρετηθούν κανονικά από τις αεροπορικές εταιρείες.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ