Η αύξηση της ζήτησης για ηλεκτρικά αυτοκίνητα αλλά και η ανάγκη για πιο ελαφρά οχήματα θα αποτελέσουν τον θετικό καταλύτη για τη βιομηχανία αλουμινίου στην Ευρώπη και κατ’ επέκταση και για τις ελληνικές επιχειρήσεις του κλάδου. Ενας κλάδος που άντεξε μέσα στην κρίση λόγω κυρίως της εξωστρέφειας που επέδειξε, αφού η εγχώρια ζήτηση που στηριζόταν κυρίως στην οικοδομή κατέρρευσε την τελευταία οκταετία.
Σε διεθνές φόρουμ που διοργάνωσε η Ελληνική Ενωση Αλουμινίου συζητήθηκαν οι προοπτικές του κλάδου, τα εμπόδια που επηρεάζουν την ανταγωνιστικότητα, όπως το αυξημένο ενεργειακό κόστος κατά 30% σε σχέση με τους Ευρωπαίους, οι παρενέργειες του εμπορικού πολέμου μετά την επιβολή δασμών 10% από τις ΗΠΑ, αλλά και οι κυρώσεις στη Ρωσία που πολύ πιθανόν να ανοίξουν την κερκόπορτα για κινεζικές εισαγωγές αλουμινίου στην Ευρώπη.
Κεντρική ομιλήτρια ήταν η κυρία Ντόρα Μπακογιάννη, τομεάρχης Οικονομίας και Ανάπτυξης της Νέας Δημοκρατίας. Επίσης, τα βλέμματα επικεντρώθηκαν στο πάνελ στο οποίο συμμετείχαν ο κ. Ευάγγελος Μυτιληναίος, CEO του φερώνυμου ομίλου, ο κ. Μιχάλης Στασινόπουλος της Viohalco, o κ. Γιώργος Μυλωνάς, πρόεδρος και CEO της Αlumil, και ο κ. Ν. Βέττας, γενικός διευθυντής του ΙΟΒΕ.
Στην εισαγωγή του ο κ. Γιώργος Δουκίδης, πρόεδρος της Ελληνικής Ενωσης Αλουμινίου, αναφέρθηκε στα μεγέθη του κλάδου και στη δυναμική του: Ο κλάδος έχει 21 μεγάλες οργανωμένες βιομηχανικές μονάδες αλλά και 3.000 μεγάλες, μεσαίες και μικρές επιχειρήσεις. Οι εξαγωγές του κλάδου αντιπροσωπεύουν το 5,5% των εμπορευματικών εξαγωγών της χώρας με αξία 1,7 δισ. ευρώ. Η άμεση και η έμμεση απασχόληση στον κλάδο μεταφράζεται σε 30.000 θέσεις εργασίας και η διεθνής παρουσία των ελληνικών εταιρειών με παραγωγικές μονάδες, δίκτυα διανομών και εμπορική δραστηριότητα εντοπίζεται σε πάνω από 50 χώρες.

«Ο Τραμπ έχει χάσει την μπάλα»

Στην ομιλία της η κυρία Μπακογιάννη ανέφερε ότι η Ελλάδα δεν είναι υπηρεσίες και τουρισμός, αλλά και βιομηχανία. Μάλιστα, όπως τόνισε, «η Ελλάδα οφείλει να έχει βιομηχανία». Οπως επισήμανε, όμως, οι έλληνες επιχειρηματίες έχουν να αντιμετωπίσουν διπλάσιο κόστος δανεισμού σε σχέση με τους ευρωπαίους ανταγωνιστές, επαχθείς φόρους, αυξημένες εργοδοτικές εισφορές και τεράστιο κόστος ενέργειας. Αναφερόμενη στο σχέδιο στήριξης της βιομηχανίας από τη Νέα Δημοκρατία, είπε ότι μεταξύ άλλων περιλαμβάνει: μείωση ασφαλιστικής επιβάρυνσης, μείωση συντελεστή φόρου από 29% σε 20%, μείωση του φόρου μερισμάτων από 15% σε 5% και έμφαση στην απελευθέρωση της αγοράς ενέργειας με διάσωση της ΔΕΗ και ιδιωτικοποίηση έως και 66% του ΑΔΜΗΕ. Τέλος, σχετικά με τον εμπορικό πόλεμο η κυρία Μπακογιάννη είπε ότι ο πρόεδρος Τραμπ «έχει χάσει την μπάλα» και πως η Ευρώπη δεν μπορεί να μείνει αδιάφορη.

Οι προοπτικές του κλάδου

Σύμφωνα με τον κ. Μυλωνά, «η βασική διέξοδος του κλάδου είναι η εξωστρέφεια. Η βιομηχανία διέλασης έχει πληγεί στο εσωτερικό από την πτώση της οικοδομής. Από την Ελλάδα περιμένουμε αύξηση εργασιών από τις ανακαινίσεις των Αirbnb. Ευτυχώς η ζήτηση από την Ευρώπη παραμένει ισχυρή.Οι ανάγκες της αυτοκινητοβιομηχανίας και της ναυπηγικής θα δώσουν ώθηση. Επίσης, η τεχνολογία μάς βοήθησε πολύ. Παλιά κάναμε όλοι τα ίδια. Τώρα μπορείς να διαφοροποιηθείς και να ξεχωρίσεις».
Ο κ. Μυτιληναίος υποστήριξε πως ο κλάδος του αλουμινίου είναι ο πλέον καθετοποιημένος: βωξίτης, αλουμίνα, πρωτόχυτο αλουμίνιο, διέλαση, έλαση και τελικό προϊόν. Οπως είπε: «Σε όλη την αλυσίδα κυριαρχεί η ποιότητα. Εχουμε καλά ορυχεία, smelters και άριστα τελικά προϊόντα. Αυτό που μας απασχολεί είναι το θέμα της ενέργειας. Και αυτό γιατί κλονίζεται η ΔΕΗ. Γενικότερα κλονίζεται το μοντέλο που είχε στηριχθεί στη ΔΕΗ και αυτό το βλέπουμε με την περίπτωση της Λάρκο και των Χαλυβουργιών».
Ο κ. Στασινόπουλος τόνισε πως «οι μονάδες έλασης στην Ευρώπη λειτουργούν στα όριά τους. Για αυτό και η Ελβάλ αποφάσισε να προχωρήσει σε επένδυση 150 εκατ. ευρώ που θα είναι έτοιμη έως το 2020. Η επένδυση θα αυξήσει τη δυναμικότητά της σε 500.000 τόνους ετησίως».

Οι παρενέργειες του εμπορικού πολέμου

Ο κ. Μυτιληναίος δήλωσε πως ο εμπορικός πόλεμος έχει μόνο χαμένους. «Εμείς με το αλουμίνιο της Ελλάδος δεν κάνουμε εξαγωγές στις ΗΠΑ. Το πρόβλημα για το ευρωπαϊκό αλουμίνιο όμως δεν είναι ο εμπορικός πόλεμος με τις ΗΠΑ, αλλά η πιθανή είσοδος των Κινέζων στην ευρωπαϊκή αγορά, οι οποίοι έχουν χρόνια επιδοτούμενη παραγωγή από το κράτος».
Ο κ. Στασινόπουλος ανέφερε ότι «εμείς κάνουμε εξαγωγές στις ΗΠΑ και είχαμε και φιλόδοξα σχέδια. Τώρα θα σκεφτούμε και θα πράξουμε».
Τέλος, ο κ. Μυλωνάς δήλωσε: «Εμείς έχουμε εργοστάσιο στις ΗΠΑ αλλά και εξαγωγές. Θα αλλάξουμε κατηγορίες προϊόντων και θα επικεντρωθούμε σε προϊόντα που δεν έχουν δασμούς. Πιστεύω ότι τα προϊόντα της διέλασης δεν θα επηρεαστούν».
Στην παρέμβασή του ο κ. Βέττας είπε ότι βγαίνουμε από την κρίση με μεγάλο δημόσιο και ιδιωτικό χρέος. Το έλλειμμα των επενδύσεων παραμένει αφού από 60 δισ. ευρώ το 2007 προσγειώθηκαν στα 22 δισ. ευρώ το 2017. Θετικό είναι το γεγονός ότι από το 2017 οι εξαγωγές, εκτός από αύξηση του όγκου, κατέγραψαν και αύξηση τιμών. Οπως τόνισε, «η μεταποίηση χρειάζεται κεφάλαια, αλλά το κόστος χρήματος παραμένει υψηλό. Σταδιακά θα περάσουμε στην κανονικότητα. Το κόστος ενέργειας μπορεί να τινάξει στον αέρα όλα τα σχέδια της βιομηχανίας».

HeliosPlus