Γόβες στιλέτο πολυτελείας με κόκκινη σόλα; Είναι Λουμπουτέν, τώρα και με τη βούλα του ανωτάτου δικαστηρίου της ΕΕ!
Με μια απόφαση-ορόσημο για τη βιομηχανία της μόδας, το δικαστήριο έκρινε ότι οι εμβληματικές κόκκινες σόλες στα ψηλοτάκουνα παπούτσια του διάσημου γάλλου σχεδιαστή Κριστιάν Λουμπουτέν θα προστατεύονται πλέον ως εμπορικό σήμα κατατεθέν από τις (πιο φτηνές) απομιμήσεις.
Χαράς ευαγγέλια στο Παρίσι, κατήφεια στην Ολλανδία όπου ο αντίδικος, η αλυσίδα λιανικής Van Haren, έχασε μια νομική υπόθεση εκατομμυρίων ευρώ που χρονολογείται από το 2012.
Η ολλανδική εταιρεία υποστήριξε ότι πρέπει να της επιτρέπεται να πουλάει τα δικά της γυναικεία υποδήματα με κόκκινη σόλα επειδή η νομοθεσία της ΕΕ απαγορεύει το εμπορικό σήμα προϊόντων με κοινά σχήματα, όπως είναι τα παπούτσια.
Αλλά το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο στο Λουξεμβούργο αποφάνθηκε διαφορετικά την περασμένη Τρίτη, δημιουργώντας και νομικό προηγούμενο υπέρ οίκων μόδας και εταιρειών που χρησιμοποιούν μια συγκεκριμένη απόχρωση στο σήμα τους για να ξεχωρίζουν από τον ανταγωνισμό (όπως το γαλάζιο του οίκου Tiffany & Co, ή το πορτοκαλί της εταιρείας κινητής τηλεφωνίας Orange).
Το ερώτημα, βέβαια, είναι αν μπορεί να γίνει εμπορικό σήμα ένα χρώμα. Ο 55χρονος Λουμπουτέν –γνωστός και ως «ο βασιλιάς της γόβας των 1.000 δολαρίων» –το υποστηρίζει εδώ και 26 χρόνια. Από τότε που του ήρθε η ξαφνική έμπνευση να αρπάξει το κόκκινο βερνίκι νυχιών της βοηθού του και να βάψει με αυτό το εξωτερικό της δερμάτινης σόλας μιας ψηλοτάκουνης γόβας. Εκτοτε, ο Λουμπουτέν λέει πως αυτό το ξεχωριστό στοιχείο στον σχεδιασμό είναι η αναγνωρίσιμη υπογραφή του, η οποία δικαιούται νομικής προστασίας από τον ανταγωνισμό.

Πολυτελή σχέδια

Το εμπορικό σήμα του, κατατεθέν στο Βέλγιο, στην Ολλανδία και στο Λουξεμβούργο, αναφέρεται συγκεκριμένα «στην απόχρωση του κόκκινου (Pantone 18 1663TP) που εφαρμόζεται στη σόλα ενός υποδήματος».
Ο Λουμπουτέν έχει κερδίσει παρόμοια υπόθεση με αντίπαλο τον οίκο πολυτελείας Yves Saint Laurent, στις ΗΠΑ, όπου ομοσπονδιακό δικαστήριο αναγνώρισε επίσης τις κόκκινες σόλες του ως εμπορικό σήμα προστατευόμενο από τον ανταγωνισμό.
Οι γόβες στιλέτο επέστρεψαν στη μόδα στη δεκαετία του 1990 και του 2000 χάρη στον Λουμπουτέν, που σχεδίασε δεκάδες στυλ με ύψος τακουνιού 120 χιλιοστών και άνω. Στόχος του, λέει, είναι να «κάνει μια γυναίκα να δείχνει σέξι, όμορφη, κάνοντας τα πόδια της να φαίνονται όσο το δυνατόν ψηλότερα».
Αν και σχεδιάζει ορισμένα παπούτσια με χαμηλότερα τακούνια, ο Λουμπουτέν συνδέεται γενικά με τα πιο πολυτελή βραδινά σχέδια, που είναι διακοσμημένα με κρύσταλλα, φιόγκους, φτερά, λουριά από λουστρίνι –και σχεδόν πάντα έχουν κόκκινες σόλες.
Ατίθασος, ευφάνταστος, και περιπετειώδης, ο Λουμπουτέν εγκατέλειψε το σχολείο (μετά από τρεις αποβολές), αλλά και το πατρικό του σπίτι στο Παρίσι, στην τρυφερή ηλικία των 12 ετών. Εφηβος ταξίδεψε στην Αίγυπτο και στην Ινδία, και τη δεκαετία του 1980 δούλεψε σε καμπαρέ. Ανοιχτά ομοφυλόφιλος και δραστήριος στην κοσμική ζωή, διασκέδαζε σε κλαμπ με τον Μικ Τζάγκερ και τον Αντι Γουόρχολ. Οταν γνώρισε τον μέντορά του, υποδηματοποιό Ροζέ Βιβιέ, «εφηύρε» πάλι τον εαυτό του, αρχίζοντας να σχεδιάζει παπούτσια.
Από το 1991, όταν άνοιξε την επώνυμη μπουτίκ στο Παρίσι (με πρώτη πελάτισσα την πριγκίπισσα Καρολίνα του Μονακό), έχει δημιουργήσει με το ταλέντο του μια επιχειρηματική αυτοκρατορία πουλώντας σήμερα εκατομμύρια ζευγάρια παπούτσια σε ΗΠΑ, Ευρώπη, Ρωσία, Μέση Ανατολή και Ιαπωνία. Οσο για τις τιμές, οι γνήσιες γόβες Louboutin αρχίζουν από 495 δολάρια το ζευγάρι, με τις πιο ακριβές να φτάνουν μέχρι και τα 6.000 δολάρια.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ