Οι εργαζόμενοι στον κλάδο της αυτοκινητοβιομηχανίας στη Γερμανία αντιμετωπίζουν την επόμενη 12ετία τον μεγαλύτερο κίνδυνο να χάσουν τη δουλειά τους και να στραφούν σε άλλες ειδικότητες, προειδοποιεί το IG Metall. Σε έκθεση που έδωσε στη δημοσιότητα την περασμένη Τρίτη το μεγαλύτερο και ισχυρότερο γερμανικό εργατικό συνδικάτο σημειώνεται ότι αιτία της απειλής είναι ο εξηλεκτρισμός της αυτοκίνησης. Εκείνοι, άλλωστε, που απειλούνται περισσότερο είναι όσοι απασχολούνται στον σχεδιασμό και την κατασκευή των κινητήρων εσωτερικής καύσης –αυτών που θα δώσουν τη σκυτάλη στους ηλεκτροκινητήρες.
«Η ηλεκτροκίνηση θα πλήξει μέχρις αφανισμού τους γερμανικούς κινητήρες εσωτερικής καύσης, έναν τομέα όπου οι γερμανοί κατασκευαστές αυτοκινήτων έχουν καταφέρει να αποκτήσουν με την πάροδο των δεκαετιών μεγάλη φήμη και διεθνή αναγνώριση για την ποιότητα και τις μηχανικές καινοτομίες τους» σημειώνει σε ρεπορτάζ του στο Bloomberg ο Κριστόφ Ρόιβαλντ.
Αναλύοντας τα πορίσματα της έρευνας που εκπόνησε για λογαριασμό του IG Metall το γερμανικό Ινστιτούτο Μηχανικών Ερευνών Fraunhofer, το Bloomberg σημειώνει ότι έως το 2030 οι γερμανοί κατασκευαστές αναμένεται να μειώσουν κατά 75.000 τις 210.000 θέσεις εργασίας που υπάρχουν σήμερα στον τομέα των κινητήρων και της μετάδοσης των αυτοκινητοβιομηχανιών. Ταυτόχρονα η επέκταση της ηλεκτροκίνησης θα δημιουργήσει νέες 25.000 θέσεις εργασίας.

Αρνητικό ισοζύγιο

Το ισοζύγιο της κυριαρχίας των ηλεκτροκινητήρων θα είναι αρνητικό, καθώς οι απώλειες θέσεων εργασίας στον γερμανικό κλάδο του αυτοκινήτου θα κυμανθούν περί τις 50.000. «Η πρόκληση είναι μεγάλη. Ο κοινωνικός και εργασιακός αντίκτυπος μπορεί όμως να περιοριστεί αν εργοδότες και πολιτικοί αναπτύξουν στρατηγικές που θα απορροφήσουν τους κραδασμούς από τη μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση» δήλωσε ο πρόεδρος του IG Metall Γεργκ Χόφμαν.
Η έρευνα που εμφάνισε το συνδικάτο έχει ως βάση το σενάριο που προβλέπει ότι έως το έτος 2030 ένα στα τέσσερα αυτοκίνητα που θα κυκλοφορούν θα κινείται αποκλειστικά με ηλεκτρισμό –το 15% υπολογίζεται ότι θα είναι υβριδικά μοντέλα και το 60% βενζινοκίνητα ή πετρελαιοκίνητα.
Αν και ο αντίκτυπος της ηλεκτροκίνησης στη γερμανική αγορά εργασίας μοιάζει σχετικά περιορισμένος –οι εργαζόμενοι στον κλάδο αυτοκινήτου στη χώρα φθάνουν συνολικά τις 840.000 -, οι επιπτώσεις για μεμονωμένους κατασκευαστές ή για ορισμένες περιοχές της χώρας ίσως είναι σημαντικός. «Η στροφή προς την ηλεκτρική τεχνολογία ίσως μεταφέρει κάποιες θέσεις εργασίας εκτός γερμανικών συνόρων» επισήμανε ο διευθυντής του Ινστιτούτου Fraunhofer Ολιβερ Ρίντελ.

Προετοιμασμένοι

Οι απώλειες θέσεων εργασίας θα προκύψουν εξαιτίας της αδυναμίας να γίνουν τόσο γρήγορα τόσο μεγάλες επενδύσεις στον τομέα των μπαταριών. Και λόγω της μεγάλης ανάπτυξης που έχουν στον κλάδο των ηλεκτρονικών ευρείας κατανάλωσης, οι χώρες της Ασίας διεκδικούν στρατηγικό μερίδιο στην κατασκευή των αυτοκινήτων του μέλλοντος.
Μόλις προ τριμήνου η Bosch αποφάσισε να μη δημιουργήσει κλάδο κατασκευής κυψελών για μπαταρίες. Η μεγαλύτερη εταιρεία κατασκευής εξαρτημάτων για αυτοκίνητα επικαλέστηκε το υψηλό κόστος, καθώς θα πρέπει να διαθέσει 20 δισ. ευρώ για να κερδίσει ένα μερίδιο 20% της παγκόσμιας αγοράς που θα κάνει συμφέρουσα την επένδυση.

«Οι απώλειες θέσεων εργασίας θα είναι περισσότερες από τις αναμενόμενες» εκτιμά ο επικεφαλής του συνδικαλιστικού συμβουλίου των εργαζομένων στην Bosch Χάρτβιγκ Γκέιζελ.
Προς το παρόν, η Volkswagen αντιμετωπίζει τη στροφή προς την ηλεκτροκίνηση μην προσλαμβάνοντας νέους εργαζομένους για να αντικαταστήσει όσους συνταξιοδοτούνται και επανεκπαιδεύοντας υπαλλήλους της στις νέες τεχνολογίες. «Ενας ηλεκτροκινητήρας έχει περίπου 200 εξαρτήματα, ενώ οι σύγχρονοι συμβατικοί κινητήρες εσωτερικής καύσης έχουν 1.200. Αυτό σημαίνει ότι το μοντάρισμα ενός μοντέλου σαν το Golf γίνεται εξοικονομώντας περίπου το ένα τρίτο του χρόνου» δήλωσε ο εκπρόσωπος των εργαζομένων στη Volkswagen Μπερντ Οστερλοχ.

Κάποιοι… περιμένουν

Η ηλεκτροκίνηση είναι αναπόφευκτη, ωστόσο δεν απασχολεί όλους τους κατασκευαστές. Η ιαπωνική Subaru, για παράδειγμα, δεν παράγει ακόμη κανένα ηλεκτρικό ή υβριδικό μοντέλο. Αργότερα εφέτος σχεδιάζει να λανσάρει ένα υβριδικό Crosstrek SUV. Για αποκλειστικά ηλεκτρικό ούτε το σκέφτεται. Ελάχιστες είναι επίσης οι επενδύσεις στην ηλεκτρική τεχνολογία από τις επίσης ιαπωνικές Suzuki και τη Mazda, αλλά και από την ιταλο-αμερικανική Fiat Chrysler.

«Αν λανσάρουμε ένα ηλεκτροκίνητο τώρα θα μπούμε σε έναν ανηλεή ανταγωνισμό, καθώς όλοι οι κατασκευαστές έχουν το μαχαίρι στα δόντια. Μπορούμε να τους αφήσουμε να ξεκαθαρίσουν λίγο την κατάσταση και μετά να μπούμε κι εμείς στον χορό» εξήγησε σε συνέντευξή του στο Bloomberg ο διευθύνων σύμβουλος της Subaru Corp. στις ΗΠΑ Τομ Ντολ. Η αλήθεια είναι ότι, αν εξαιρέσει κανείς την Κίνα, η ζήτηση για ηλεκτρικά μοντέλα είναι άλλωστε μικρή. Σε παγκόσμια κλίμακα μόνο ένα στα 50 μοντέλα που πωλούνται κινείται με μπαταρίες.
Εξάλλου η τεχνολογία των μπαταριών είναι ακόμη ακριβή και η διαδικασία φόρτισης ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου είναι πολύ δύσκολη σε πάμπολλες περιοχές του πλανήτη. «Δεν γνωρίζω κάποιον να έχει βγάλει χρήματα πουλώντας ηλεκτρικά αυτοκίνητα» δήλωσε στην ετήσια συνέλευση των μετόχων της Fiat Chrysler ο επικεφαλής της ιταλο-αμερικανικής εταιρείας Σέρτζιο Μαρκιόνε. Και υπενθύμισε ότι οι τιμές των μπαταριών έχουν μειωθεί κατά 79% τα τελευταία επτά χρόνια.

Προβλήματα με τα νέα όρια ρύπων της ΕΕ

H Volkswagen δεν προλαβαίνει να υιοθετήσει τις νέες αντιρρυπαντικές νόρμες της Ευρωπαϊκής Ενωσης που θα ισχύσουν τον Σεπτέμβριο και αφήνει ανοιχτό το ενδεχόμενο να κλείνει περιοδικά για κάποιες ημέρες τη βασική μονάδα παραγωγής της στο Βόλφσμπουργκ. Οπως εξήγησε ο διευθύνων σύμβουλος της γερμανικής εταιρείας Χέρμπερτ Ντίες, η διαδικασία έγκρισης των οχημάτων για να προωθηθούν στην αγορά προϋποθέτει εξοπλισμό για τους ελέγχους τον οποίο η VW δεν διαθέτει. Ανάλογα προβλήματα με καθυστερήσεις στην παράδοση των οχημάτων φέρεται να αντιμετωπίζει και η Porsche.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ