Βαθιά το χέρι στην τσέπη καλούνται να βάλουν για άλλη μια φορά οι οδηγοί οχημάτων καθώς η αμόλυβδη αγγίζει τα 2 ευρώ.

Είναι χαρακτηριστικό ότι στις Κυκλάδες η μέση τιμή της αμόλυβδης βρίσκεται στα 1,85 ευρώ ανά λίτρο, με τις πραγματικές τιμές σε νησιά να αγγίζουν ακόμη και τα 2 ευρώ το λίτρο.

Στα Δωδεκάνησα επίσης η βενζίνη βρίσκεται στα 1,768 ευρώ το λίτρο, στη Σάμο είναι στα 1,743 ευρώ, στην Ευρυτανία 1,724 ευρώ, στο Λασίθι 1,702 ευρώ το λίτρο κ.ο.κ. Το λεγόμενο «καπέλο» σε σχέση με τη μέση πανελλαδική τιμή της αμόλυβδης είναι στα 22 λεπτά το λίτρο.

Η υπερφορολόγηση

Ένα από τα τεράστια προβλήματα που επίσης απασχολεί την αγορά των πετρελαιοειδών είναι και η υπερφορολόγηση των καυσίμων, με αποτέλεσμα η Ελλάδα να φιγουράρει μόνιμα στις τρεις ακριβότερες χώρες της ΕΕ.

Παρά τις έντονες αντιδράσεις το υπουργείο Οικονομικών δεν φαίνεται διατεθειμένο να μειώσει τους φόρους που εκτοξεύουν την τελική τιμή του καυσίμου, καθώς υπάρχει ανάγκη για αύξηση των εσόδων.

Στα ύψη το brent

Οι τιμές του πετρελαίου αυξάνονται σήμερα, Τρίτη, στις ασιατικές αγορές, καθώς οι επενδυτές ανησυχούν για ενδεχόμενη συνέχιση της μείωσης παραγωγής αργού πετρελαίου στην Βενεζουέλα, ενώ οι ΗΠΑ σκληραίνουν την στάση τους απέναντι στο Ιράν.

Οι τιμές του πετρελαίου διεθνούς προέλευσης τύπου Brent καταγράφηκαν στα 79,39 δολάρια το βαρέλι, αυξημένες κατά 17 σεντς ή 0,2%. Οι τιμές του αμερικανικού αργού πετρελαίου αυξήθηκαν κατά 23 σεντς ή 0,3% στα 72,47 δολάρια το βαρέλι.

ΣΕΕΠΕ: Τι συμβαίνει με τις τιμές

Οι αυξήσεις στις λιανικές τιμές των καυσίμων, σύμφωνα με τα στοιχεία από το Παρατηρητήριο Τιμών, είναι μικρότερες από την αύξηση των διεθνών τιμών σύμφωνα με τον Σύνδεσμο των Εταιριών Εμπορίας Πετρελαιοειδών που τοποθετήθηκε σήμερα στο ζήτημα των ανατιμήσεων στα καύσιμα.

Όπως επισημαίνει ο ΣΕΕΠΕ, από τα μέσα του 2017 μέχρι σήμερα, οι διεθνείς τιμές τόσο του αργού όσο και των προϊόντων του ακολουθούν ανοδική πορεία καθώς το αργό Μπρέντ από τον Ιούλιο του 2017 έχει αυξηθεί κατά 66-70%, ενώ οι διεθνείς τιμές πετρελαιοειδών και συγκεκριμένα της αμόλυβδης βενζίνης 95 οκτανίων, κατά 40-50%.

«Οι λιανικές τιμές στην αντλία, όπως τις παρακολουθεί το Παρατηρητήριο Τιμών, δεν έχουν ακολουθήσει αυτή την αύξηση του κόστους. Είναι προφανές ότι έχει σημειωθεί μείωση του περιθωρίου κέρδους στο λιανικό επίπεδο, δηλαδή το κέρδος που αφορά το κομμάτι Επιχειρήσεις Εμπορίας, Μεταφορείς, και Πρατηριούχοι», υποστηρίζει ο ΣΕΕΠΕ.

Αναφέρει ακόμη ότι οι τιμές στην Αττική δεν αποτελούν αξιόπιστη βάση αναφοράς δεδομένου ότι η περιοχή χτυπιέται από εκτεταμένα φαινόμενα παραεμπορίας και λαθρεμπορίας. Αντίστοιχα για τις τιμές στα νησιά επισημαίνεται ότι πρέπει να λαμβάνεται υπ’ όψιν το κόστος μεταφοράς που είναι ιδιαίτερα αυξημένο.

«Για πολλά νησιά υπήρχε κάποτε ένας ειδικός κρατικός λογαριασμός ο οποίος τροφοδοτείτο από μία εισφορά στην τιμή αντλίας και επιδοτούσε τις μεταφορές στα νησιά. Το Δημόσιο εδώ και λίγα χρόνια συνεχίζει να εισπράττει με άλλο όνομα τα χρήματα αυτά, έχοντας όμως καταργήσει την επιδότηση! Δηλαδή εισπράττει χωρίς πλέον να αποδίδει. Αυτό έχει αυξήσει αντίστοιχα το πραγματικό κόστος μεταφοράς, κι η αύξηση έχει περάσει προφανώς στην αντλία», αναφέρει ο ΣΕΕΠΕ.

Τέλος υπογραμμίζει ότι οι αυξήσεις στις διεθνείς τιμές δεν συμφέρουν τις Εταιρείες Εμπορίας γιατί δημιουργούν ανάγκη για περισσότερα κεφάλαια κίνησης, μειώνουν τις πωλήσεις και αυξάνουν τις οφειλές των πελατών και τις επισφάλειες.

Η μέση τιμή της αμόλυβδης την προηγούμενη Παρασκευή 18 Μαίου ήταν 1,624 ευρώ το λίτρο έναντι 1,54 ευρώ στην αρχή του χρόνου, δηλαδή αυξήθηκε κατά 8,4 λεπτά το λίτρο. Στο ίδιο διάστημα η τιμή διυλιστηρίου, λόγω της ανόδου των διεθνών τιμών, αυξήθηκε κατά 7,4 λεπτά (από 0,4299 ευρώ σε 0,5043) ενώ άλλο 1,5 λεπτό αυξήθηκαν οι φόροι.