H ανάπτυξη της αλυσίδας σουπερμάρκετ Μασούτης στη Βόρεια Ελλάδα στηρίχθηκε διαχρονικά σε εξαγορές. Αφοί Μπίσκα, Δύο Αλφα κ.ά. ήταν μερικοί από τους ανταγωνιστές που ενσωματώθηκαν στο δίκτυο της Μασούτης και συνέβαλαν ώστε η φερώνυμη αλυσίδα να περιλαμβάνεται σήμερα μεταξύ των μεγαλύτερων σουπερμάρκετ της χώρας με προνομιακό πεδίο δράσης τη Μακεδονία, τη Θράκη και τη Θεσσαλία. Οταν η Μασούτης το 2014 εγκαινίασε καταστήματα σε Λαμία και Χαλκίδα, διεφάνη πως η Αττική ήταν ζήτημα χρόνου να αποτελέσει το νέο σημείο αναφοράς εταιρείας. Η πρωτοβουλία αυτή όντως εκδηλώθηκε την περασμένη Τρίτη με την εξαγορά της Προμηθευτικής Τροφίμων που διατηρεί 56 σημεία πώλησης στην ευρύτερη περιοχή της Αθήνας.
Στο μεσοδιάστημα όμως συνέβησαν πολλά στον κλάδο του λιανεμπορίου που τροποποίησαν τα αρχικά πλάνα της Μασούτης. Η βασική αλλαγή ήταν ότι η Μασούτης βίωσε τον ανταγωνισμό μέσα στο… σπίτι της, δηλαδή στη Θεσσαλονίκη και γενικότερα στην περιοχή της Μακεδονίας. Η δυναμική εξάπλωση της Lidl με τεράστιες για τα ελληνικά δεδομένα επενδύσεις, η «ανάσταση» του δικτύου της Μαρινόπουλος από τον Σκλαβενίτη, η στοχευμένη επέκταση του δικτύου της ΑΒ Βασιλόπουλος αλλά και η παρουσία των αλυσίδων Μy Market, Market In και Κρητικός έπληξαν την επισκεψιμότητα των καταστημάτων της Μασούτης. Η εταιρεία, όπως και άλλες αλυσίδες, είχε ωφεληθεί από την κατάρρευση της Μαρινόπουλος και το 2016 ο τζίρος της εκτινάχθηκε στα 800 εκατ. ευρώ, αλλά το 2017 λόγω της κατάστασης που περιγράψαμε οι πωλήσεις της υποχώρησαν στα 761 εκατ. ευρώ.

Η εξαγορά

Η αλλαγή στρατηγικής συνίσταται στο γεγονός ότι ενώ η κάθοδος στην Αττική είχε αποφασιστεί να υλοποιηθεί με τη δημιουργία ιδιόκτητων καταστημάτων, η όξυνση του ανταγωνισμού υποχρέωσε την εταιρεία να προχωρήσει στην εξαγορά υφιστάμενου δικτύου.
«Προχωρήσαμε στην εξαγορά γιατί οι παίκτες στον κλάδο μειώνονται και η συγκέντρωση είναι σε πλήρη εξέλιξη» αναφέρει στο «Βήμα της Κυριακής» ο κ. Γιάννης Μασούτης, διευθύνων σύμβουλος της αλυσίδας και επισημαίνει: «Δεν εγκαταλείπουμε το αρχικό μας πλάνο. Εκτός από τα 56 καταστήματα που εξαγοράσαμε από την Προμηθευτική θα θέσουμε σε λειτουργία σύντομα άλλα 10 δικά μας καταστήματα. Ηδη έχουν βρεθεί οι χώροι των τριών εξ αυτών. Στόχος μας είναι τα επόμενα χρόνια να δημιουργήσουμε στην Αττική ένα δίκτυο που να αριθμεί 100 καταστήματα. Η Προμηθευτική επιλέχθηκε επειδή το δίκτυο των καταστημάτων της –300 τ.μ. – 600 τ.μ. –προσομοιάζει πολύ με το δικό μας δίκτυο. Εντός 30 ημερών θα έχουν αλλάξει οι ταμπέλες και θα έχει ολοκληρωθεί η ανακαίνιση των καταστημάτων.
Οι συμφωνίες με τους προμηθευτές θα προσαρμοστούν στα δεδομένα της Μασούτης».
Η Μασούτης, αν θελήσει κάποιος να την κατατάξει στον κλάδο με βάση τις τιμές της, μάλλον βρίσκεται στη μέση. Δεν είναι ούτε η πιο φθηνή ούτε η πιο ακριβή. Αυτή η τιμολογιακή πολιτική θα συνεχιστεί και στην Αθήνα; «Οχι, για τους καταναλωτές στην Αθήνα ετοιμάζουμε κάτι καλύτερο» αναφέρει ο κ. Μασούτης και διευκρινίζει: «Πριν προχωρήσουμε στην εξαγορά είχαμε κάνει τις μετρήσεις μας που έδειχναν ότι οι κάτοικοι του λεκανοπεδίου γνωρίζουν τον Μασούτη. Εδώ και 4-5 χρόνια η διαφήμισή μας είναι πανελλαδική, με τη διαφορά ότι οι καταναλωτές έβλεπαν και άκουγαν Μασούτης αλλά δεν υπήρχε κατάστημα για να δοκιμάσουν τις υπηρεσίες μας. Ετσι, η αγορά θεωρούμε ότι είναι έτοιμη για εμάς και εμείς είμαστε έτοιμοι και αποφασισμένοι να προσφέρουμε πολύ ανταγωνιστικές τιμές». Ουσιαστικά ο κ. Μασούτης περιγράφει την επόμενη μέρα για το λιανεμπόριο στην Ελλάδα. Σε έναν κλάδο κορεσμένο από καταστήματα και με τις προσφορές να «τρώνε» έως και το 10% του συνολικού τζίρου, οι επιθετικές τιμολογιακές πολιτικές όχι μόνο δεν θα σταματήσουν, αλλά και νέες είσοδοι θα δημιουργήσουν ένα ασφυκτικό πλαίσιο ανταγωνισμού. Δεν είναι τυχαίο ότι η πολυεθνική Spar επαναδραστηριοποιείται στην Ελλάδα σε συνεργασία με τον όμιλο αγορών Αστέρας και η ΑΒ Βασιλόπουλος επαναφέρει τα μικρά παντοπωλεία με τη δημιουργία 100-120 καταστημάτων έως 100 τ.μ. σε Αθήνα, Πειραιά και Θεσαλονίκη σε ορίζοντα πενταετίας. Μένει να φανεί πόσο θα ωφεληθεί ο καταναλωτής από τις πρακτικές αυτές και τι αρνητικές συνέπειες θα έχει αυτή η στρατηγική για τα οικονομικά μεγέθη των εταιρειών.

Τα σημεία λιανικής πώλησης θα φθάσουν τα 330

To τίμημα για την εξαγορά δεν έχει γίνει γνωστό. Πληροφορίες αναφέρουν πως είναι κοντά στα 35 εκατ. ευρώ και προέρχεται από ίδια κεφάλαια της Μασούτης. Τι αγοράζει όμως η Μασούτης; Η Προμηθευτική Τροφίμων διαθέτει σήμερα δίκτυο 56 καταστημάτων στην Αττική – κυρίως στην ευρύτερη περιοχή της Αθήνας – και τρία καταστήματα στην Ανδρο.

Στο deal περιλαμβάνεται και το Διαμετακομιστικό Κέντρο που έχει ανεγείρει από το 2008 η Προμηθευτική Τροφίμων σε ιδιόκτητο οικόπεδο 15.500 τ.μ. στο Μαρκόπουλο Αττικής. H αλυσίδα απασχολεί πάνω από 1.050 υπαλλήλους και συνεργάζεται με 300 και πλέον προμηθευτές. Η ιστορία της ξεκινά από ένα μικρό μαγαζί στο Γαλάτσι το 1981, το οποίο μετασχηματίστηκε σε κατάστημα σουπερμάρκετ το 1984. Κατά την οικονομική χρήση 1/7/2016 – 30/6/2017 πραγματοποίησε πωλήσεις 116,7 εκατ. ευρώ και κέρδη 668.000 ευρώ. Από τη Μασούτης αναφέρουν πως όλες οι θέσεις εργασίας στην Προμηθευτική είναι διασφαλισμένες.
Η Μασούτης αριθμεί σήμερα 272 καταστήματα, εκ των οποίων 250 σουπερμάρκετ, 22 καταστήματα χονδρικής Cash & Carry και ένα κέντρο αποθήκευσης και διανομής στο Καβαλάρι. Το δίκτυο καλύπτει γεωγραφικά όλες τις περιφέρειες της Μακεδονίας, της Θράκης, της Θεσσαλίας, της Ηπείρου, τη Φθιώτιδα, την Εύβοια, την Αιτωλοακαρνανία και τα νησιά Θάσο, Λήμνο, Λέσβο και Χίο. Απασχολεί περισσότερους από 6.700 εργαζομένους. To 2017 πραγματοποίησε τζίρο 761 εκατ. ευρώ και κέρδη προ φόρων 24 εκατ. ευρώ έναντι 800 εκατ. ευρώ και 36 εκατ. ευρώ αντίστοιχα το 2016.
Ο ιδρυτής της εταιρείας κ. Διαμαντής Μασούτης γεννήθηκε το 1941 στα περίχωρα της Θεσσαλονίκης και σε ηλικία 20 ετών εγκαταστάθηκε στη Θεσσαλονίκη και εργάστηκε ως πωλητής.
Το 1969 άρχισε να δραστηριοποιείται στο χονδρεμπόριο και το 1976 δημιούργησε το πρώτο σουπερμάρκετ στη Θεσσαλονίκη. Δύο χρόνια αργότερα άνοιξε το δεύτερο κατάστημα στη Θεσσαλονίκη και επικεντρώθηκε στη λιανική.
Σταδιακά επεκτάθηκε σε όλες τις μεγάλες πόλεις της Μακεδονίας και της Θράκης. Η μεγάλη ανάπτυξη όμως άρχισε από το 1999, όταν εξαγόρασε τις αλυσίδες Αφοί Μπίσκα και Δύο Αλφα με συνολικά 53 καταστήματα στη Θεσσαλονίκη και δύο χρόνια αργότερα την Αλφα Δέλτα με δίκτυο 39 καταστημάτων.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ