Προσθέτουν μυστήριο σε όποιον τα φορά τα σκούρα γυαλιά ηλίου, δεν υπάρχει αμφιβολία. Και στα αυτοκίνητα οι «φιμέ» υαλοπίνακες προστατεύουν τους επιβάτες από τα αδιάκριτα μάτια των πεζών. Και από το «κακό μάτι» ενίοτε. Και το ηδονοβλεπτικό ασφαλώς. Στα μεγάλα «γυάλινα» κτίρια οι σκούροι υαλοπίνακες προστατεύουν όσους βρίσκονται μέσα –για λόγους εργασίας ως επί το πλείστον –από τις καυτές ακτίνες του ηλίου. Η διοίκηση του διεθνούς αεροδρομίου Fort Worth του Ντάλας, το οποίο όπως και πάμπολλοι άλλοι αερολιμένες διαθέτει τεράστιες γυάλινες επιφάνειες για να θαυμάζουν οι επιβάτες τις απογειώσεις και προσγειώσεις των αεροσκαφών προφανώς, αποφάσισε να κάνει ένα πείραμα.
Αντικατέστησε τους υαλοπίνακες της πύλης ενός από τους αεροσταθμούς του με καινούργιους, «έξυπνους». Εξυπνους με την έννοια ότι προσαρμόζονται μόνοι τους ανάλογα με την έκθεσή τους στον ήλιο και στο φως. Δεν πρόκειται για καμιά νέα ανακάλυψη. Φακούς που προσαρμόζονται στο φως και σκουραίνουν ή «ανοίγουν» αναλόγως υπήρχαν τουλάχιστον πέντε δεκαετίες πριν στα γυαλιά ηλίου. Λέγονταν «photo grey».
Τώρα το προϊόν –βελτιωμένο ή ξαναβαπτισμένο, δεν είναι απολύτως σαφές –ονομάζεται View Dynamic Glass. «Δυναμικός υαλοπίνακας» θα μπορούσε να μεταφραστεί, τον οποίο εν προκειμένω κατασκευάζει η ιδρυθείσα προ 10ετίας στη Silicon Valley εταιρεία View Inc., αν και ο Ζιστέν Μπασμάν της εφημερίδας «Le Figaro» μεταφέρει το νέο προϊόν ως «ηλεκτροχρωματικό υαλοπίνακα». Η διεθνώς γνωστή γαλλική εταιρεία υαλοπινάκων και κρυστάλλων Saint Gobain κατασκευάζει ένα ανάλογο προϊόν που το ονομάζει «Sage Glass», «σοφό γυαλί» δηλαδή.
Τέτοια τζάμια έβαλαν, τέλος πάντων, στην ηλιόλουστη ανατολική Πύλη Α28 του Διεθνούς Αεροδρομίου του Ντάλας, για να δουν αν θα ήταν περισσότερο ικανοποιημένοι όσοι περίμεναν την πτήση τους. Αν ο χρόνος της αναμονής –που στην τρομο-εποχή που ζούμε έχει αυξηθεί θεαματικά –θα κυλούσε πιο ξεκούραστα. Οι «έξυπνοι» υαλοπίνακες κάλυψαν την αίθουσα αναμονής στη συγκεκριμένη πύλη και επίσης ένα εστιατόριο fast food με μπαρ που λειτουργεί εκεί.

Ξύπνιοι καταναλωτές

Τα αποτελέσματα του πειράματος ήταν εντυπωσιακά: Στο δροσερότερο, σκοτεινότερο και πιο… ατμοσφαιρικό μπαρ της Πύλης Α28 του αεροδρομίου οι πωλήσεις αλκοολούχων ποτών αυξήθηκαν κατά 80% τον περασμένο Οκτώβριο συγκριτικά με τον αντίστοιχο μήνα του 2016! Η κίνηση του αεροδρομίου υπήρξε η ίδια, οι πτήσεις και το επιβατικό κοινό ούτε αυξήθηκαν ούτε μειώθηκαν και η μοναδική διαφορά ήταν οι «ηλεκτροχρωματικοί υαλοπίνακες».
Οι υπεύθυνοι του Fort Worht International Airport του Ντάλας διευκρινίζουν ότι οι πωλήσεις οινοπνευματωδών ποτών συνεισέφεραν κατά 17% στον συνολικό τζίρο του συγκεκριμένου φαστφουντάδικου τον Οκτώβριο του 2017, έναντι συνεισφοράς μόλις 9% τον Σεπτέμβριο της ίδιας χρονιάς και 8% τον Οκτώβριο του 2016.
Το μήνυμα που έστειλε το συγκεκριμένο αεροδρόμιο ήταν σαφές: αλλάξτε τα εξουθενωτικά τζάμια που αφήνουν τις ακτίνες του ήλιου να υπνωτίζουν και να αποβλακώνουν όσους κάθονται πίσω τους με τα καινούργια, τα «έξυπνα», και οι αεροπορικοί επιβάτες που πέρασαν τους εξονυχιστικούς και εξαντλητικούς ελέγχους των Αρχών ασφαλείας θα έχουν όλη την απαιτούμενη ενέργεια για να καταναλώσουν περισσότερο –και όχι μόνο αλκοόλ προφανώς.
Το μήνυμα ελήφθη από αρκετά αεροδρόμια αλλά και από γραφεία, νοσοκομεία, εκπαιδευτικά ιδρύματα και από άλλους χώρους που στεγάζονται σε «γυάλινα» κτίρια. Μεταξύ των εταιρειών που έγιναν πελάτες της View Inc. στις ΗΠΑ συγκαταλέγονται το Boston Logan Airport, το Διεθνές Αεροδρόμιο του Σαν Φρανσίσκο, αλλά και η Delta Air Lines που τα τοποθέτησε σε δικό της χώρο αναμονής που διατηρεί στο αεροδρόμιο του Σιάτλ, το Πανεπιστήμιο Duke, η εταιρεία παροχής ταχυδρομικών υπηρεσιών FedEx Corp., το Levi’s Stadium, η γνωστή επαγγελματική ιστοσελίδα LinkedIn Corp. και η αμερικανική τράπεζα Wells-Fargo & Co.

HeliosPlus