Δύο φορές θα υπολογιστεί εφέτος ο ΕΝΦΙΑ. Τη μία με τις ισχύουσες αντικειμενικές τιμές και τη δεύτερη με τις νέες τιμές των ακινήτων που θα προσεγγίζουν τις εμπορικές.
Σε αυτή τη λύση της «απελπισίας» οδηγείται το υπουργείο Οικονομικών μετά τη μεγάλη καθυστέρηση στην ανακοίνωση των νέων τιμών και την πίεση των θεσμών να μην κλονιστούν τα έσοδα από τη φορολογία των ακινήτων.
Σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες του «Βήματος», στο τραπέζι των συζητήσεων έχει πέσει η πρόταση να υπολογιστεί ο εφετινός ΕΝΦΙΑ αρχικά με τις ισχύουσες αντικειμενικές αξίες, ώστε να μην υπάρξουν καθυστερήσεις όσον αφορά την καταβολή των πρώτων δύο-τριών δόσεων, και στη συνέχεια να υπάρξει ένας νέος υπολογισμός βασισμένος στις νέες τιμές ζώνης και στους νέους συντελεστές που θα καθοριστούν.

Καμία συνεδρίαση

Ουσιαστικά, το υπουργείο Οικονομικών θα μπορούσε να προχωρήσει σε δύο ξεχωριστές εκκαθαρίσεις και στις τελευταίες δόσεις (συνολικά είναι πέντε), έχοντας συμψηφίσει τα δύο ποσά, να βγάλει τις όποιες διαφορές, θετικές ή αρνητικές.
Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, οι αρμόδιες υπηρεσίες βρίσκονται σε διαρκή επαφή με τα τεχνικά κλιμάκια της τρόικας προκειμένου να καταλήξουν στο πλαίσιο που θα κινηθούν οι νέες αξίες των ακινήτων. Ωστόσο, μέχρι στιγμής δεν έχει συνεδριάσει ούτε μία φορά η αρμόδια δευτεροβάθμια τριμελής επιτροπή η οποία έχει αποκλειστική αρμοδιότητα να αποφασίσει το εύρος των νέων τιμών ζώνης σε σύγκριση με τις αρχικές προτάσεις των εκτιμητών.

«Μεσοβέζικη» λύση

Οι καθυστερήσεις στην όλη διαδικασία είναι μεγάλες και αρμόδια στελέχη της Καραγεώργη Σερβίας εκτιμούν ότι «δεν υπάρχει περίπτωση ούτε μία στο εκατομμύριο να έχουμε νέες αντικειμενικές αξίες στο σύνολο της ελληνικής επικράτειας έως τα τέλη Μαΐου. Το πιθανότερο είναι να έχουμε νέες τιμές ζώνης μέσα στο καλοκαίρι».
Αυτό αν συμβεί σημαίνει ότι δεν μπορεί να υπολογιστεί ο εφετινός ΕΝΦΙΑ με τις νέες τιμές, διότι θα πρέπει να υπάρξει μια προεργασία και –το βασικότερο –σύγκριση του ΕΝΦΙΑ με τις υφιστάμενες αξίες, ώστε να γίνουν οι απαραίτητες διορθώσεις στους φορολογικούς συντελεστές.
Η δέσμευση της ελληνικής κυβέρνησης προς τους δανειστές είναι να ισχύσουν οι νέες αντικειμενικές αξίες εφέτος και από τον ΕΝΦΙΑ να βεβαιώσει το κράτος 3,25 δισ. ευρώ και να εισπράξει 2,65 δισ. ευρώ βάσει των νέων αξιών. Αν συνεχίσει να υφίσταται η καθυστέρηση αυτή, τότε επιβάλλεται να βρεθεί μια «μεσοβέζικη» λύση, ώστε και οι πολίτες να μη λάβουν φουσκωμένο εκκαθαριστικό, το οποίο ενδεχομένως να μην μπορούν να αποπληρώσουν στη συνέχεια, και τα έσοδα του κράτους να διασφαλιστούν.
Η λύση του διπλού εκκαθαριστικού φαίνεται ότι θα απασχολήσει άμεσα την πολιτική ηγεσία του υπουργείου, εκτός κι αν γίνει ένα… θαύμα και μέσα στον Μάιο καταλήξουν στους πίνακες με τις νέες τιμές ζώνης.
Αυτό όμως που προκαλεί εντύπωση είναι το γεγονός ότι ο αρχικός προγραμματισμός της κυβέρνησης ήταν να έχουν καταρτιστεί οι νέες τιμές ζώνης της Εφορίας ως τα τέλη Μαρτίου 2018. Πλέον έχουμε φθάσει στα τέλη Απριλίου και ουσιαστικά δεν υπάρχει τίποτε που να δείχνει ότι θα είναι έτοιμες εντός του επόμενου μήνα.
Βασική αιτία της καθυστέρησης οι μεγάλες αποκλίσεις που υπάρχουν μεταξύ των υφιστάμενων αξιών και αυτών που έχουν καταθέσει οι εκτιμητές. Ηδη σε ένα πρώτο στάδιο έχει γίνει μια αρχική αποτίμηση των αξιών αυτών, αλλά η δευτεροβάθμια επιτροπή, η οποία είναι εκείνη που έχει τον τελικό λόγο, μέχρι στιγμής όχι μόνο δεν έχει συνεδριάσει αλλά δεν έχει λάβει και οδηγίες αναφορικά με τον «κόφτη» που πρέπει να εφαρμόσει όταν εντοπίζει μεγάλες διαφορές.
Εφόσον καταρτιστούν οι τελικοί πίνακες με τις νέες τιμές ζώνης, στη συνέχεια θα πρέπει να γίνουν προσομοιώσεις με διάφορα σενάρια φορολογικών συντελεστών προκειμένου να προκύψει ο «μαγικός» αριθμός εσόδων 2,65 δισ. ευρώ.

Οι επιβαρύνσεις

Αν σκεφθεί κανείς ότι για τις λαϊκές – φθηνές περιοχές οι εκτιμητές έχουν παραδώσει προτάσεις με νέες τιμές ζώνης αυξημένες έως και 70% σε σύγκριση με τα ισχύοντα, γίνεται αντιληπτό ότι αν δεν υπάρξουν διορθώσεις στους συντελεστές που εφαρμόζονται για την επιβολή του ΕΝΦΙΑ οι φορολογικές επιβαρύνσεις θα ξεπεράσουν κάθε προηγούμενο.
Οι διορθώσεις όμως αυτές απαιτούν χρόνο και όσο καθυστερούν οι ανακοινώσεις των νέων αντικειμενικών αξιών τόσο πιο πιθανό είναι το σενάριο οι ιδιοκτήτες ακινήτων να λάβουν τον Αύγουστο ένα εκκαθαριστικό ΕΝΦΙΑ βασισμένο στις υφιστάμενες τιμές ζώνης και μέσα στον Οκτώβριο – Νοέμβριο να υπάρξει μια νέα εκκαθάριση με επικαιροποιημένες και τις νέες αξίες αλλά –το βασικότερο –με τους νέους συντελεστές.

Χάρης Θεοχάρης – «Πάνω απο 3 δισ. ευρώ αυξήθηκε η φοροδιαφυγή το 2017»

Πάνω από 3 δισ. ευρώ αυξήθηκε η φοροδιαφυγή μέσα στο 2017 σύμφωνα με τα στοιχεία που αποκαλύπτει ο ίδιος ο προϋπολογισμός. Την ίδια στιγμή, τα φορολογικά έσοδα προ επιστροφών για το 2017 εμφανίζονται αυξημένα μόλις κατά 45 εκατ. ευρώ σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά, ενώ εφαρμόστηκαν μία σειρά φοροεισπρακτικά μέτρα που στόχο είχαν να οδηγήσουν σε αύξηση των εισπράξεων του κράτους κατά τουλάχιστον 2,4 δισ. ευρώ.

Σύμφωνα με τον ανεξάρτητο βουλευτή και πρώην γενικό γραμματέα Δημοσίων Εσόδων κ. Χάρη Θεοχάρη, «τα φορολογικά έσοδα το 2016 ήταν 47,519 δισ. ευρώ, το 2017 αυξήθηκαν σε 47,564 δισ. ευρώ, δηλαδή κατά 45 εκατ. ευρώ. Ομως από την αύξηση των 45 εκατ. ευρώ θα πρέπει να αφαιρέσουμε 2,4 δισ. ευρώ λόγω εφαρμογής νέων μέτρων, 377 εκατ. ευρώ λόγω αύξησης των φόρων παρελθόντων οικονομικών ετών το 2017 σε σχέση με το 2016 και 296 εκατ. ευρώ έκτακτων εσόδων από τον ΦΠΑ της πώλησης των περιφερειακών αεροδρομίων. Σύνολο 3,07 δισ. ευρώ.

Επίσης θα πρέπει να αφαιρέσουμε και τη θεωρητική αύξηση των εσόδων που θα έπρεπε να περιμένουμε λόγω της αύξησης του ΑΕΠ το 2017, που υπολογίζεται γύρω στα 600 εκατ. ευρώ. Υπό αυτήν την έννοια, αφαιρώντας νέα μέτρα, έκτακτα έσοδα και την επίδραση του ΑΕΠ, τα φορολογικά έσοδα είναι στην πραγματικότητα χαμηλότερα κατά 3,5 δισ. ευρώ. Επειδή ο ρυθμός δημιουργίας ληξιπροθέσμων δεν έχει διαφοροποιηθεί σημαντικά, συμπεραίνουμε πως μεγάλο μέρος της απόκλισης οφείλεται στη φοροδιαφυγή».

Με απόφαση του υπουργού Οικονομικών ορίστηκαν οι στόχοι των φορολογικών εσόδων για το 2018. Ωστόσο ο στόχος για την είσπραξη φόρων συνολικού ύψους 48,1 δισ. ευρώ δείχνει να αγνοεί την πραγματικότητα σε μια αγορά της οποίας η φοροδοτική ικανότητα έχει εξαντληθεί.

Η φοροδιαφυγή, τα υψηλά ληξιπρόθεσμα και η μείωση της οικονομικής δραστηριότητας συνδέονται άμεσα με το ύψος των ασφαλιστικών και φορολογικών συντελεστών και με την περιπλοκότητα του συστήματος.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ