Τέλος εποχής στην WPP. Και αλλαγή σελίδας στον χώρο της διαφήμισης διεθνώς. Ο Μάρτιν Σορέλ, ο άνθρωπος που ίδρυσε από το τίποτε τον κορυφαίο σήμερα διαφημιστικό όμιλο στον κόσμο, ανακοίνωσε την περασμένη Κυριακή ότι αποχωρεί από την ενεργό δράση. Κοτσονάτος μεν, 73 ετών δε, ο Σορέλ ασφαλώς και δικαιούται να συνταξιοδοτηθεί έπειτα από 32 χρόνια στο τιμόνι της WPP. Δεν φεύγει, όμως, οικειοθελώς. Τον… φεύγει το διοικητικό συμβούλιο της εταιρείας.
Γιατί όμως τα ίδια πρόσωπα που έως πρόσφατα έπιναν νερό στο όνομά του ώθησαν προς την έξοδο τον εμβληματικό μάνατζερ της παγκόσμιας διαφήμισης, τον «τελευταίο των Μοϊκανών» στον κλάδο, αφού βέβαια του πλέκουν το εγκώμιο στο ανακοινωθέν που εξέδωσαν; Πρόκειται για μυστήριο. Και επειδή τα μυστήρια περιβάλλονται συνήθως από θρύλους και δοξασίες, ο Σορέλ αποχωρεί εν μέσω σκιών και ψιθύρων για «κακή χρήση περιουσιακών στοιχείων της εταιρείας» και για «ανάρμοστη προσωπική συμπεριφορά», όπως είχε αποκαλύψει στις αρχές Απριλίου η «Wall Street Journal».
Η πρώτη «ρετσινιά» παραπέμπει σε οικονομικές ατασθαλίες. Και η δεύτερη σε σεξουαλική παρενόχληση –συμπεριφορά πανταχού παρούσα εσχάτως με το κίνημα #metoo. Γράφτηκαν και άλλα «αρνητικά» βέβαια για τον βρετανό μάνατζερ, που τιμήθηκε μάλιστα από τη βασίλισσα Ελισάβετ με τον τίτλο του σερ.

Προπαγάνδα για τον Τραμπ

Οτι είναι, για παράδειγμα, φίλος του Τζάρεντ Κούσνερ, γαμπρού του Ντόναλντ Τραμπ. Επίσης το εξειδικευμένο περιοδικό στον χώρο της διαφήμισης «Ad Age» αποκάλυψε ότι η WPP είχε συμμετάσχει σε διαγωνισμό του αμερικανικού στρατού σε συνεργασία μάλιστα με την Cambridge Analytica, την εταιρεία για την οποία υπάρχουν υπόνοιες ότι εκμεταλλεύθηκε τα προφίλ 50 εκατ. συνδρομητών του Facebook στο πλαίσιο προπαγάνδας για την εκλογή του Τραμπ.

Εχει τον τρόπο του

Γεννημένος το 1945 στο Λονδίνο σε ταπεινή εβραϊκή οικογένεια εμιγκρέδων από την Ουκρανία, την Πολωνία και τη Ρουμανία, με σπουδές σε κορυφαία πανεπιστήμια όπως το Κέιμπριτζ και το Χάρβαρντ, ο σερ Μάρτιν Σορέλ θα μείνει στην παγκόσμια επιχειρηματική ιστορία για τη μεταμόρφωση της μικρής βρετανικής εταιρείας κατασκευής πλαστικών καλαθιών Wire and Plastic Products (WPP) στον μεγαλύτερο διαφημιστικό όμιλο στον κόσμο, που ελέγχει κορυφαίες επωνυμίες του κλάδου, όπως την JWT, την Ogilvy & Mather, τη Young & Rubicam και την Kantar και απασχολεί περί τους 175.000 εργαζομένους.
Εργασιομανής, κοσμοπολίτης και γόης, ηλιοκαμένος 12 μήνες τον χρόνο, όπως η Κριστίν Λαγκάρντ, πλήρωσε το ιστορικά ακριβότερο διαζύγιο στη Βρετανία (12 εκατ. στερλίνες) για να αποκαταστήσει την καινούργια αγαπημένη του, την ιταλικής καταγωγής σύμβουλο στο Διεθνές Οικονομικό Φόρουμ του Νταβός, Κριστιάνα Φαλκόνε. Είναι, βέβαια, ένας από τους πιο ακριβοπληρωμένους μάνατζερ στον κόσμο (μακράν ο κορυφαίος στη Βρετανία). Το 2015 οι απολαβές του έφθασαν στα 89,5 εκατ. ευρώ χάρη στα «σχήματα κινήτρων» που επινόησε για τον εαυτό του αλλά και 16 μεγαλοστελέχη της WPP –αυτά που τον έδιωξαν, αλλά ουδείς πιο αχάριστος από τον ευεργετηθέντα.

«Εχω βάλει τα χρήματα της εταιρείας στο στόμα μου. Εάν βυθιστεί η εταιρεία θα πνιγώ κι εγώ»
είχε πει προ ετών. Ο κόσμος είχε πιστέψει ότι μιλούσε μεταφορικά, αλλά εν τέλει ίσως και να κυριολεκτούσε. Η WPP δεν βυθίστηκε, βέβαια. «Το μήνυμα προς τους εργαζομένους και τους πελάτες μας είναι ότι συνεχίζουμε όπως πάντα» ανακοίνωσε η εταιρεία. Ο ίδιος έμεινε με την Κριστιάνα και με το hedge fund του, το Man Group, που επενδύει στις αγορές εμπορευμάτων.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ