Η αίσθηση ότι το πρόγραμμα των αποκρατικοποιήσεων έχει ανεβάσει στροφές υπό την πίεση της ολοκλήρωσης της τέταρτης αξιολόγησης στηρίζεται λίγο-πολύ στα 516 εκατ. ευρώ που μπήκαν μέσα στο πρώτο τρίμηνο στα ταμεία από τις συμφωνίες για το 67% του ΟΛΘ και το 5% του ΟΤΕ. Ποσό που αντιστοιχεί στο ένα τέταρτο του στόχου των 2 δισ. ευρώ για το 2018. Τα Ελληνικά Πετρέλαια (ΕΛΠΕ) και ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών (ΔΑΑ) κρατούν όμως το «κλειδί» που θα οδηγήσει είτε στην εκπλήρωση του φιλόδοξου στόχου είτε στην απότομη προσγείωση των εσόδων στα μέχρι σήμερα δεδομένα.
Το δίμηνο που διανύουμε μέχρι το καλοκαίρι είναι το πλέον κρίσιμο για την πορεία του προγράμματος. Στη γραμμή της εκκίνησης βρίσκεται σε αυτή τη φάση μόνο η πώληση του 50,1% των ΕΛΠΕ. Η συμμετοχή του Δημοσίου ανέρχεται στο 20% του μετοχικού κεφαλαίου, εκ του 35% που έχει στην κατοχή του το ΤΑΙΠΕΔ.

Πού καθυστερεί η σύμβαση για το ΔΑΑ

Η εξέλιξη όμως που θα ανεβάσει «πίστα» στο πρόγραμμα των αποκρατικοποιήσεων, καθιστώντας εφικτή για πρώτη φορά στην 7χρονη ιστορία του ΤΑΙΠΕΔ την επαλήθευση των στόχων, θα είναι το ξεμπλοκάρισμα της 20ετούς παράτασης της σύμβασης του ΔΑΑ. Μια εξέλιξη που «αποτιμάται» σε έσοδα άνω του 1 δισ. ευρώ, καθώς θα ανοίξει και την πόρτα για την πώληση του 30% του «Ελευθέριος Βενιζέλος».
Αν και η υπογραφή για την παράταση ως το 2046 της Σύμβασης Ανάπτυξης Αεροδρομίου (ΣΑΑ) έπεσε στις 30 Σεπτεμβρίου 2017, αυτή έχει κολλήσει στα γρανάζια της Γενικής Διεύθυνσης Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Αυτό που ουσιαστικά ελέγχεται στις Βρυξέλλες είναι η νομική ορθότητα της διαδικασίας που ακολουθήθηκε για την παράταση της σύμβασης, δηλαδή χωρίς διαγωνισμό, ώστε να κριθεί εάν θα υπάρχει ζήτημα παράνομης κρατικής ενίσχυσης ή όχι.
Το πολύμηνο μπλόκο της DG Comp έχει καθυστερήσει όχι μόνο την είσπραξη του εσόδου, ύψους 483,87 εκατ. από το Ταμείο, αλλά και την έναρξη της πώλησης του 30% των μετοχών του ΔΑΑ που αυτό κατέχει. Διαδικασία που ήταν προγραμματισμένη να ξεκινήσει τον Μάρτιο.

Ξεμακραίνει ο ορίζοντας για Ελληνικό και Εγνατία

Οσον αφορά την εμβληματικότερη των αποκρατικοποιήσεων, την επένδυση στο Ελληνικό, το ορόσημο του Ιουνίου που είχε αρχικά τεθεί, έχει παραταθεί επισήμως στο τέλος του καλοκαιριού. Παρ’ όλα αυτά, το οικονομικό κλείσιμο της συμφωνίας δεν φαίνεται στον ορίζοντα του 2018. Βασική προϋπόθεση για τις τελικές υπογραφές αποτελεί η ολοκλήρωση του διεθνούς διαγωνισμού για την άδεια καζίνο. Η εκτίμηση που κυριαρχεί είναι ότι η διαδικασία δεν θα τελεσφορήσει πριν από τα τέλη του τρέχοντος έτους.
Στις εκκρεμότητες περιλαμβάνονται ακόμη η έκδοση των απαραίτητων Κοινών Υπουργικών Αποφάσεων (ΚΥΑ) για τη χωροθέτηση και πολεοδόμηση της περιοχής, καθώς και για τη γενική διάταξη του Μητροπολιτικού Πάρκου, καθώς και η μετακόμιση των φορέων που στεγάζονται στην έκταση. Υπό την πίεση των μνημονιακών προαπαιτουμένων, με δύο πρόσφατες αποφάσεις του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, κ. Χρήστου Σπίρτζη, ορίστηκε ότι τόσο η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) όσο και το αμαξοστάσιο της ΟΣΥ θα μετεγκατασταθούν μέχρι την 30ή Ιουνίου, χωρίς να προσδιορίζεται ο ακριβής σχεδιασμός.

Θολό παραμένει το τοπίο για την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού, παρά το μεγάλο επενδυτικό ενδιαφέρον που εκδηλώθηκε στην πρώτη φάση του διαγωνισμού. Αυτό που ναρκοθετεί τις εξελίξεις, σύμφωνα με πηγές γύρω από την υπόθεση, είναι ο διαγωνισμός του υπουργείου Υποδομών για το ηλεκτρονικό αναλογικό σύστημα διοδίων. Και αυτό γιατί όσο είναι στον αέρα το σύστημα των διοδίων, το χρονοδιάγραμμα λειτουργίας του, καθώς και λεπτομέρειες σχετικά με την είσπραξη των τελών, το Ταμείο δεν μπορεί να προχωρήσει στην επόμενη φάση του διαγωνισμού. Πάντως, οι συμμετέχοντες στον διαγωνισμό για τα αναλογικά διόδια δεν είναι αισιόδοξοι ότι το σύστημα μπορεί να εφαρμοστεί στα τέλη του 2018 στην Εγνατία, όπως έχει δεσμευτεί ο αρμόδιος υπουργός.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ