Με την εκδήλωση ενδιαφέροντος από πέντε σχήματα ολοκληρώθηκε σήμερα η πρώτη φάση του διεθνούς διαγωνισμού για την «Εγκατάσταση πλήρους ηλεκτρονικού συστήματος αναλογικής χρέωσης διοδίων τελών, δορυφορικής τεχνολογίας με οπτική αναγνώριση», ένα έργο προϋπολογισμού 400 εκατ. ευρώ.

Σύμφωνα με πληροφορίες, τα πέντε σχήματα είναι τα εξής: η ΙΝTRASOFT INTERNATIONAL SA με τους INTRAKAT, ΕΛΛΑΚΤΩΡ και την ιταλική AUTOSTRADE, η STRABAG AG με θυγατρικής της εταιρεία, η VINCI HIGHWAYS με την ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και την αυστριακή εταιρεία τεχνολογίας KAPSCH, ο ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ σε κοινοπραξία με ουγγρική εταιρεία και ο ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ ΤΗΛΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ ΕΛΛΑΔΟΣ Α.Ε. επίσης με θυγατρική του.

Στο διαγωνισμό μετέχουν, κατά την ανακοίνωση του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, «εταιρείες με αναγνωρισμένη διεθνώς εμπειρία στην εγκατάσταση παρόμοιων συστημάτων, καθώς επίσης και ελληνικές εταιρείες οι οποίες, μέσω αυτής της σύμπραξης, θα αποκτήσουν εμπειρία στην εγκατάσταση παρόμοιων συστημάτων». Η ηλεκτρονική αποσφράγιση των υποβληθέντων φακέλων θα διενεργηθεί την επόμενη εβδομάδα μέσω του ΕΣΗΔΗΣ.

Ο διαγωνισμός για τα ηλεκτρονικά διόδια εντάσσεται στο πλαίσιο των δεσμεύσεων της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου για την αναλογική χρέωση διοδίων τελών σε όλους τους αυτοκινητόδρομους της ελληνικής επικράτειας. Η αναλογική χρέωση πλεονεκτεί, κατά τη σχετική ανακοίνωση, σε σχέση με οποιοδήποτε άλλο σύστημα, «καθόσον εξασφαλίζει τη χρέωση του χρήστη αποκλειστικά με βάση τη διανυόμενη χιλιομετρική απόσταση, διασφαλίζοντας με αυτό τον τρόπο αφενός την προσαρμογή προς την ισχύουσα σχετική κοινοτική νομοθεσία και αφετέρου τη μέγιστη δυνατή κοινωνική αποδοχή της».

Σύμφωνα με το συνολικό σχεδιασμό του Υπουργείου, το υφιστάμενο καθεστώς διοδίων, με μετωπικούς σταθμούς ανά 30-40 χλμ. περίπου, θα αντικατασταθεί από πλήρες Σύστημα Ηλεκτρονικών Διοδίων με το οποίο θα γίνεται ηλεκτρονικά η χρέωση μόνο της διανυθείσας απόστασης, με εξαιρέσεις την Αττική Οδό, τη Γέφυρα Ρίου Αντιρρίου και τη Ζεύξη Πρέβεζας – Ακτίου, στις οποίες όμως επίσης θα γίνεται ηλεκτρονικά η χρέωση του διοδίου τέλους.

Συγκεκριμένα θα χρησιμοποιείται ένα διττό σύστημα επιβολής τελών ήτοι:

1. Τα επαγγελματικής χρήσεως οχήματα θα έχουν εγκατεστημένη μια «Εποχούμενη Συσκευή» (On Board Unit – OBU) που θα επιτρέπει την παρακολούθηση και καταγραφή της θέσης και της πορείας τους με τη βοήθεια δορυφόρων (τεχνολογία GNSS),

2. Τα ιδιωτικής χρήσεως οχήματα θα αναγνωρίζονται αυτόματα με κάμερες κυκλοφορίας από τις πινακίδες κυκλοφορίας τους κατά την είσοδο και έξοδό τους από το οδικό δίκτυο επί του οποίου επιβάλλονται τέλη (τεχνολογία Automatic Number Plate Reading – ANPR).

Έτσι, και στις δύο περιπτώσεις καταγράφεται με ακρίβεια η χιλιομετρική απόσταση που τα οχήματα διανύουν στους αυτοκινητοδρόμους, και χρεώνονται αναλογικά με την χιλιομετρική αυτή απόσταση. Ειδικότερα η καταγραφή της διαδρομής των επαγγελματικής χρήσεως οχημάτων θα μπορεί να χρησιμοποιηθεί και για άλλες εφαρμογές (όπως στη διαχείριση στόλου αυτοκινήτων, την επιτήρηση χρήσης στο παράπλευρο οδικό δίκτυο, κ.α). Για τα ιδιωτικής χρήσης οχήματα θα καταγράφεται μόνο η διανυθείσα απόσταση στον αυτοκινητόδρομο ώστε το σύστημα να καλύπτει όλες τις προδιαγραφές προστασίας προσωπικών δεδομένων των χρηστών.

Ο διαγωνισμός είχε προγραμματιστεί αρχικά για την 20η Φεβρουαρίου 2018, όμως έλαβε παράταση, «λόγω του πολύ μεγάλου ενδιαφέροντος που εκδηλώθηκε κύρια από διεθνείς ομίλους, γεγονός που θα αυξήσει τον ανταγωνισμό προς όφελος του δημοσίου συμφέροντος», κατά την ανακοίνωση του αρμόδιου Υπουργείου.