Η εργαστηριακή αλλά και ηθική κατάρρευση του diesel ως καύσιμου αυτοκινήτων έχει δημιουργήσει ανησυχίες σε όσους αγόρασαν πρόσφατα πετρελαιοκίνητο όχημα που αναρωτιούνται αν θα πρέπει να το κρατήσουν ή όχι, μια και κινδυνεύουν να μην μπορούν να το χρησιμοποιήσουν σε πολλές μεγαλουπόλεις της Ευρώπης. Εχει δημιουργήσει όμως πονοκεφάλους και στους κατασκευαστές που έχουν τρεις επιλογές: να ξανασχεδιάσουν εξ αρχής τους ντιζελοκινητήρες πολλών μοντέλων τους αναλαμβάνοντας ένα πολύ υψηλό κόστος, να καταργήσουν εντελώς ορισμένα μοντέλα, κυρίως μεγάλου κυβισμού –κάτι που επίσης κοστίζει πολύ –ή να συνεχίσουν την παραγωγή τους ως έχει ρισκάροντας όμως να τιμωρηθούν με πρόστιμα εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ.

Ανησυχία

Η προβληματική αυτή κυριαρχεί στο Σαλόνι Αυτοκινήτου της Γενεύης που άνοιξε την περασμένη Πέμπτη τις πόρτες του. Αν και κάποιοι κατασκευαστές ελπίζουν ότι τα ντίζελ τελευταίας τεχνολογίας Euro 6, τουλάχιστον τα μεσαίου κυβισμού, μπορούν να περάσουν τα αυστηρά τεστ καυσαερίων. Ενας εξ αυτών είναι η Volkswagen. Ο κατασκευαστής δηλαδή στα χέρια του οποίου «έσκασε» τον Σεπτέμβριο του 2015 το σκάνδαλο της παραποίησης των εκπομπών ρύπων των ντιζελοκινητήρων. «Φυσικά και ανησυχώ, αλλά η δουλειά μας είναι να λύνουμε τέτοιου είδους προβλήματα. Είμαι απόλυτα πεπεισμένος ότι θα ζήσουμε την αναβίωση του ντίζελ» δήλωσε μιλώντας στην τηλεόραση του Reuters ο διευθύνων σύμβουλος του γερμανικού ομίλου Ματίας Μίλερ.
Οι πωλήσεις αυτοκινήτων με ντιζελοκινητήρα μειώθηκαν κατά 8% πέρυσι στην Ευρώπη, όπου το μερίδιό τους στην αγορά περιορίστηκε στο 44% από 55% που ήταν το 2011. Στη Γερμανία τον περασμένο μήνα τα ντίζελ μειώθηκαν κατά 19%, ενώ στη Βρετανία κατά 24% συγκριτικά με τις πωλήσεις του Φεβρουαρίου 2017, καθώς πολλοί ιδιοκτήτες, πέρα από τον… διωγμό που υφίστανται, φοβούνται ότι σύντομα θα καταρρεύσουν οι τιμές των μεταχειρισμένων με τους τόσο δαιμονοποιημένους, εσχάτως, κινητήρες. Διότι δεν είναι μακριά και το έτος 2021 που θα τεθούν σε ισχύ και τα νέα, αυστηρότερα όρια εκπομπής καυσαερίων στην ΕΕ.

Τι σχεδιάζουν

Το ενδεχόμενο κατάργησης ορισμένων μοντέλων μεγάλου κυβισμού ή αύξησης της τιμής τους εξετάζει η VW, σύμφωνα με δηλώσεις του επικεφαλής πωλήσεων του ομίλου Γιούργκεν Στάκμαν στο Reuters. Το ενδεχόμενο κατάργησης ορισμένων μοντέλων μεγάλου κυβισμού ή αύξηση της τιμής τους εξετάζει η VW, σύμφωνα με δηλώσεις του επικεφαλής πωλήσεων του ομίλου Γιούργκεν Στάκμαν στο Reuters.
H Ford σχεδιάζει να καταργήσει κάποια μοντέλα της που ξεπερνούν τα όρια ρύπων σύμφωνα με το βρετανικό πρακτορείο, που επικαλείται «καλά πληροφορημένη πηγή» από την εταιρεία. Την προοπτική αυτή όμως απέκλεισε ρητώς ο επικεφαλής της εταιρείας στην Ευρώπη Στίβεν Αρμστρονγκ.
Οι γάλλοι κατασκευαστές επενδύουν στα εναλλακτικά καύσιμα. Η Renault ετοιμάζει πυρετωδώς τον χαμηλού κόστους υβριδικό κινητήρα «Locobox», ο οποίος όμως, κατά το Reuters, δύσκολα θα τεθεί σε ευρεία παραγωγή πριν από το 2021. Ο μάνατζερ του ομίλου PSA Κάρλος Ταβάρες επέμεινε την περασμένη εβδομάδα ότι η Peugeot θα συνεχίσει να παράγει όλα τα μοντέλα και τους κινητήρες που παράγει σήμερα, κάλεσε όμως τις ευρωπαϊκές κυβερνήσεις έως ότου αναπτυχθούν επαρκώς τα δίκτυα φόρτισης των ηλεκτρικών αυτοκινήτων να μην επιβάλλουν πρόστιμα στους κατασκευαστές που δεν συμμορφώνονται με τα όρια εκπομπής ρύπων.
Η ιαπωνική Toyota, που κυριαρχεί στην υβριδική τεχνολογία εδώ και μια εικοσαετία και ως εκ τούτου βρίσκεται σε ευνοϊκότερη θέση έναντι των ανταγωνιστών της, σκέπτεται να καταργήσει τελείως τις πωλήσεις ντίζελ στην Ευρώπη, ενώ η ιταλο-αμερικανική Fiat Chrysler αναμένεται να ανακοινώσει τον προσεχή Ιούνιο τη σταδιακή κατάργηση των κινητήρων ντίζελ.

Υψηλό κόστος

Ολες αυτές οι στρατηγικές αλλαγές στην παραγωγή των κατασκευαστών έχουν ασφαλώς υψηλό κόστος. «Το κόστος συμμόρφωσης στους νέους κανόνες εκπομπών διοξειδίου του άνθρακος και άλλων ρύπων απειλεί να βυθίσει τον κλάδο αυτοκινήτου σε ύφεση, καθώς οι κατασκευαστές θα πρέπει να αυξήσουν αισθητά τις τιμές στα αυτοκίνητά τους, κάτι που θα επηρεάσει το σύνολο των πωλήσεων» εκτιμά ο Φιλίπ Ουσουά, αναλυτής της βρετανικής επενδυτικής τράπεζας Jefferies. Η BMW έχει ήδη παραδεχθεί ότι έχει τιμολογήσει την υβριδική έκδοση του μεγάλου SUV μοντέλου Χ5 στα 72.500 ευρώ, δηλαδή κατά 600 ευρώ φθηνότερα από την έκδοση με τον ντιζελοκινητήρα, παρά το ότι το κόστος κατασκευής του υβριδικού είναι σαφώς υψηλότερο.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ