Η θέση όπου βρίσκεται η χώρα μας την καθιστά ιδανικό πόλο ανάπτυξης του θαλάσσιου τουρισμού με σκάφη αναψυχής. Mελέτες από τη Βρετανία και την Ισπανία καταλήγουν ότι κάθε 100 θέσεις ελλιμενισμού σκαφών αναψυχής σε μαρίνες δημιουργούν 44-50 θέσεις εργασίας, εκ των οποίων 7%-10% αφορούν την άμεση απασχόληση. Ακόμη, σύμφωνα με τα διαθέσιμα στοιχεία της Ενωσης Ελληνικών Μαρινών, αντιστοιχούν 6 άμεσες θέσεις εργασίας σε κάθε 100 θέσεις ελλιμενισμού.

Αλιμος

Η συγκεκριμένη μαρίνα βρίσκεται σε κομβική θέση στο παραλιακό μέτωπο της Αττικής και λειτουργεί εδώ και δεκαετίες, εξυπηρετώντας τον θαλάσσιο τουρισμό με σκάφη αναψυχής. Διαθέτει μεγάλη δυναμικότητα (περί τα 1.000 σκάφη αναψυχής διαφόρων κατηγοριών) και σημαντική θέση που εξυπηρετείται από το διεθνές αεροδρόμιο («Ελ. Βενιζέλος») και κομβικά λιμάνια (Πειραιάς, Ελευσίνα, Ραφήνα, Λαύριο).
Ετσι η μαρίνα Αλίμου αποτελεί βάση (home port) για κρουαζιέρες yachting προς τον Σαρωνικό, τις Κυκλάδες και το Αιγαίο γενικότερα, αποτελώντας το μεγαλύτερο κέντρο chartering της χώρας. Σύμφωνα με πληροφορίες, παρατηρείται σταθερά μεγάλη ζήτηση σε θέσεις ελλιμενισμού, αλλά ταυτόχρονα εξυπηρετεί και σημαντικό αριθμό διερχόμενων σκαφών της ζώνης yachting της Αττικής – Σαρωνικού.
Οπως αναφέρουν πληροφορίες, με τον νέο χωροταξικό σχεδιασμό της μαρίνας Αλίμου, που θα θεσμοθετηθεί με την έκδοση σχετικού Προεδρικού Διατάγματος, θα επιτευχθούν η ανάπτυξη και ο εκσυγχρονισμός των υφιστάμενων λιμενικών υποδομών του τουριστικού λιμένα. Στο πλαίσιο αυτό, η λιμενολεκάνη της μαρίνας (επιφάνειας περίπου 240 στρεμμάτων) θα μπορεί να προσφέρει τουλάχιστον 1.246 θέσεις ελλιμενισμού, εξυπηρετώντας σκάφη μεγέθους έως και 45 μ., με την πλειονότητα των θέσεων να προσφέρεται για σκάφη μεγέθους 10-18 μ., που είναι η κυρίαρχη κατηγορία σκαφών στον χώρο του chartering στην ελληνική αγορά.
Επιπροσθέτως, προβλέπεται ο αναγκαίος εκσυγχρονισμός των υποδομών και των παρεχόμενων υπηρεσιών της θαλάσσιας ζώνης της μαρίνας, με την πόντιση, μεταξύ άλλων, νέων πλωτών προβλητών, την εγκατάσταση μόνιμων αγκυροβολίων (ρεμέτζων), με δίκτυα παροχών στα σκάφη κ.λπ., καθώς και σταθμό καυσίμων και παραλαβής καταλοίπων σκαφών, νηοδόχο και ράμπα ανέλκυσης/καθέλκυσης σκαφών κ.ά.

Χίος

Βρίσκεται στο κεντρικό τμήμα των ανατολικών ακτών της Χίου, σε απόσταση 2,5 χλμ. από το κέντρο της πόλης της Χίου και από τον κεντρικό λιμένα, όπως και σε απόσταση περίπου 6 χλμ. από το αεροδρόμιο του νησιού.
Σύμφωνα με πληροφορίες, περιορισμένης κλίμακας παρεμβάσεις θα βελτιώσουν σημαντικά τη δυναμικότητα της μαρίνας, εξυπηρετώντας τουλάχιστον 170 σκάφη αναψυχής διαφόρων κατηγοριών, μήκους έως 25 μ., ενώ έχει το δυναμικό για την ανάπτυξη όλων των αναγκαίων για τη λειτουργία της χερσαίων υποδομών, συμπεριλαμβανομένης της χερσαίας απόθεσης σκαφών, καθώς επίσης και άλλων χρήσεων αναψυχής και τουρισμού.
Οι επενδυτές καλούνται να εκδηλώσουν το ενδιαφέρον τους για τη μαρίνα Χίου έως τις 18 Ιανουαρίου 2018.

Πύλος

Βρίσκεται στο κεντρικό και βορειανατολικό τμήμα της παραλιακής ζώνης της πόλης της Πύλου. Με βάση το νέο Γενικό Προγραμματικό Σχέδιο, το οποίο βρίσκεται υπό τη διαδικασία έγκρισης από τα αρμόδια όργανα, η μαρίνα Πύλου θα έχει δυνατότητα ελλιμενισμού 129 σκαφών με μήκος από 8 μ. έως 30 μ. Ο διαγωνισμός για την επιλογή του προτιμητέου επενδυτή για την παραχώρηση της μαρίνας για 40 έτη βρίσκεται στην τελική του φάση και αναμένεται η υποβολή δεσμευτικών προσφορών στις 26 Φεβρουαρίου 2018. Πληροφορίες αναφέρουν ότι αναμένεται το τελικό σχέδιο Προεδρικού Διατάγματος που αφορά την επαναχωροθέτηση της νέας μαρίνας Πύλου.

Θεσσαλονίκη

Η μαρίνα της Θεσσαλονίκης (Αρετσού) βρίσκεται στο νότιο μέτωπο της παράκτιας ζώνης του Δήμου Καλαμαριάς, στην περιοχή «Μικρό Εμβολο», και σε απόσταση περίπου 7 χλμ. από το κέντρο της Θεσσαλονίκης. Σήμερα η μαρίνα διαθέτει 242 θέσεις ελλιμενισμού για σκάφη μέχρι 30 μ. μήκος. Η χερσαία ζώνη της μαρίνας είναι 77.825 τ.μ.
Η διαδικασία του διαγωνισμού για την παραχώρηση της μαρίνας αναμένεται να ξεκινήσει το πρώτο τρίμηνο του 2018.

Μύκονος

Η διαδικασία επιλογής και πρόσληψης συμβούλων για τον διαγωνισμό αξιοποίησης αναμένεται να ξεκινήσει το πρώτο τρίμηνο του 2018.

Αργοστόλι, Ζάκυνθος, Ιτέα

Αναμένεται η διαδικασία επιλογής και πρόσληψης συμβούλων για τις διαδικασίες αξιοποίησης της καθεμίας μαρίνας.

Κάντε λιμάνια για τις «πλωτές πολιτείες»

Τον κώδωνα του κινδύνου κρούουν παράγοντες της κρουαζιέρας, λέγοντας ότι θα πρέπει να αποτελέσει στρατηγική επιλογή της κυβέρνησης η επένδυση στις λιμενικές υποδομές, καθώς σε διαφορετική περίπτωση θα συνεχίσει να «υποδέχεται» η χώρα μας μόνο μικρά κρουαζιερόπλοια, τη στιγμή που οι μεγάλες εταιρείες κατασκευάζουν «πλωτές πολιτείες» για να προσελκύσουν ακόμα περισσότερους τουρίστες σε αυτή την εναλλακτική μορφή διακοπών.

Οπως δηλώνει στο «Βήμα» ο διευθύνων σύμβουλος της Celestyal Cruises, πρόεδρος του ευρωπαϊκού τμήματος της Διεθνούς Ενωσης Κρουαζιέρας Κυριάκος Αναστασιάδης, «το θέμα που μου θέτουν οι εκπρόσωποι των μεγάλων εταιρειών για την Ελλάδα είναι η έλλειψη κατάλληλων λιμενικών υποδομών για την εξυπηρέτηση μεγάλων κρουαζιερόπλοιων». Επίσης εξέφρασε την αισιοδοξία του πως το καλοκαίρι του 2018 αναμένεται ο ίδιος αριθμός αφίξεων κρουαζιερόπλοιων στη χώρα μας, αλλά με μεγαλύτερη πληρότητα, άρα αναμένεται να αυξηθεί ο αριθμός των τουριστών.
Στην ερώτηση κατά πόσο, πέρα από τα ήδη γνωστά λιμάνια, θα μπορούσαν να αναπτυχθούν και άλλα για την «υποδοχή» κρουαζιερόπλοιων, ο κ. Αναστασιάδης αναφέρθηκε στο παράδειγμα της Καλαμάτας, που διαθέτει πολυτελές ξενοδοχείο, διεθνές αεροδρόμιο και εξαιρετικά μνημεία όπως η Αρχαία Μεσσήνη. Η Καλαμάτα θα μπορούσε να αποτελέσει λιμάνι αφετηρίας για κρουαζιέρες προς Ιόνιο, Κρήτη κ.α.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ