Δεν είναι μόνο τα νέα τζάκια –δηλαδή οι νεόπλουτοι, οι «χθεσινοί» –που κινδυνεύουν να υποπέσουν στο θανάσιμο αμάρτημα της απληστίας. Είναι και τα παλαιά τζάκια ή το «παλαιό χρήμα» που λένε. Οι ηγέτες και κυρίαρχοι της αγοράς, όταν μιλάμε για επιχειρήσεις. Οπως η Volkswagen, για παράδειγμα, που αμαύρωσε τη μακρά ιστορία και το κύρος της πρωταγωνιστώντας στο σκάνδαλο απόκρυψης της ρύπανσης που προκαλούσαν τα μοντέλα της –μιλάμε για το διαβόητο σκάνδαλο «dieselgate».
Η ιστορία της Apple είναι πολύ μικρότερη από εκείνη της Volkswagen. Αλλά στα δέκα χρόνια ζωής των λεγόμενων έξυπνων κινητών τηλεφώνων, το iPhone έχει κατακτήσει την κορυφή της συγκεκριμένης αγοράς χάρη στην ποιότητά του, στην τεχνολογία και στις καινοτόμους εφαρμογές και λειτουργίες του. Και όμως, η εταιρεία του ιδιοφυούς –αλλά πρόωρα χαμένου –Στιβ Τζομπς έφθασε να παραδεχθεί ότι όντως φρόντιζε ώστε τα παλαιότερα μοντέλα iPhone να χάνουν τη «σπιρτάδα» τους και να εμφανίζουν σημάδια κόπωσης και «γήρατος», προκειμένου οι πελάτες της αμερικανικής εταιρείας να σπεύδουν να αγοράσουν το νέο μοντέλο iPhone X, που ξεκίνησε την εμπορική του πορεία τον περασμένο Νοέμβριο στις ΗΠΑ, με τιμή εκκίνησης στα 999 δολάρια.
Ισως να φταίει η πολιτική της Apple να ρίχνει στην αγορά κάθε χρόνο και από ένα νέο μοντέλο, μια πολιτική μάλλον κοντόφθαλμη και οπορτουνιστική, καθώς αργά ή γρήγορα ευλόγως θα αναρωτηθούν οι καταναλωτές πόσο τεχνολογικά προηγμένο και ανώτερο μπορεί να είναι τάχα το τελευταίο μοντέλο, το δέκατο στη σειρά που βγαίνει σε ισάριθμα χρόνια, έναντι του προτελευταίου, ώστε να δώσει στην καλύτερη περίπτωση ένα ολόκληρο χιλιάρικο για να το αποκτήσει. Ε, η Apple σκέφθηκε να καταστήσει από οφθαλμοφανή έως κραυγαλέα τη διαφορά, φροντίζοντας όχι να βγάζει διαρκώς εντυπωσιακά προηγμένα μοντέλα (είναι τεχνικώς και ανθρωπίνως αδύνατο κάτι τέτοιο να συμβαίνει κάθε χρόνο επί σειρά ετών), αλλά να «σαμποτάρει» τα παλαιότερα μοντέλα ώστε να «σέρνονται» όταν ο χρήστης σερφάρει στο Διαδίκτυο.

«Κούρεμα» προσδοκιών

Οι αρχικές δικαιολογίες της εταιρείας περί μέριμνας, ώστε να προστατεύεται η μπαταρία των παλαιότερων κινητών, χαρακτηρίστηκαν από παιδαριώδεις έως προκλητικές. Το πλήγμα στο κύρος του κορυφαίου (και ακριβότερου) έξυπνου κινητού είναι καίριο και ήδη άρχισε να φαίνεται στη συμπεριφορά όχι μόνο της μετοχής της Apple, αλλά και των μετοχών των προμηθευτών της στην Ασία, που συμπιέζονται πτωτικά.
Αφορμή υπήρξαν ένα δημοσίευμα της ημερήσιας οικονομικής εφημερίδας της Ταϊβάν «Economic Daily» και τα σχόλια κάποιων αναλυτών, οι οποίοι προειδοποιούν ότι η ζήτηση για το καινούργιο iPhone το πρώτο τρίμηνο του νέου έτους θα είναι χαμηλότερη των προσδοκιών της αγοράς. Συγκεκριμένα η «Economic Daily», επικαλούμενη πηγές που δεν κατονομάζει, δημοσιεύει εκτιμήσεις ειδικών, σύμφωνα με τις οποίες οι πωλήσεις του νέου iPhone το τρίμηνο Ιανουαρίου – Μαρτίου 2018 θα περιοριστούν σε 30 εκατομμύρια μονάδες έναντι 50 εκατομμυρίων μονάδων που ήταν ο αρχικός στόχος της εταιρείας.
Το «κούρεμα» των προσδοκιών της Apple, έστω και ανώνυμο, αποτυπώθηκε άμεσα την Τρίτη, στην πτώση κατά 2,5% της τιμής της μετοχής της Apple, αλλά και στο «ροκάνισμα» των μετοχών των ασιατών προμηθευτών της γιγαντιαίας αμερικανικής εταιρείας –σχεδόν το σύνολο των προϊόντων της κατασκευάζονται, ως γνωστόν, στην Ασία και κυρίως στην Κίνα. Ετσι η τιμή της μετοχής της προμηθεύτριας της Apple, Genius Electronic Optical, υποχώρησε κατά 2,4% την Τρίτη, ανεβάζοντας τις συνολικές απώλειές της στο 11,4% την τελευταία εβδομάδα. Επίσης, η μετοχή της Pegatron Corp έχασε το 3,2% της αξίας της την εβδομάδα αυτή, ενώ η κινεζική Foxconn, η οποία συναρμολογεί τα iPhone, είδε τη μετοχή της να χάνει 1,8%.

Κόπωση και κοροϊδία

Η Apple δεν συνηθίζει να δημοσιεύει οικονομικούς στόχους με ορίζοντα τριμήνου. Ετσι δεν προανήγγειλε τίποτα σχετικά με το νέο iPhone Χ ή iPhone 10, το επετειακό μοντέλο που κατασκευάστηκε και κυκλοφόρησε για τα 10 χρόνια από την ημέρα που ο Τζομπς, ντυμένος στα μαύρα, παρουσίασε την πρώτη τηλεφωνική συσκευή της σειράς. Εκπρόσωπος της εταιρείας περιορίστηκε, άλλωστε, να δηλώσει με μια δόση απαξίας ότι δεν σχολιάζει φήμες της αγοράς. Ομως η αγορά ήταν εκείνη που εκτόξευσε την τιμή της μετοχής της Apple κατά 45% υψηλότερα από την αρχή του 2017. Και αυτό χάρη στη «φήμη» ή, τέλος πάντων, την αίσθηση ή την αντίληψη που επικρατούσε ότι οι καταναλωτές οι οποίοι είχαν ένα παλαιότερο μοντέλο iPhone θα έσπευδαν να το αντικαταστήσουν με το καινούργιο.
Κάτι τέτοιο δεν ήταν πάντως προφανές, δεδομένου ότι ενδείξεις κόπωσης των πελατών της Apple ή ενδεχομένως διάθεσής τους να κρατήσουν περισσότερο από έναν χρόνο στα χέρια τους τη συσκευή που ακριβοπλήρωσαν είχαν διαφανεί και κατά την κυκλοφορία του iPhone 8, το οποίο πούλησε λιγότερα τεμάχια από το iPhone 7. Εν πάση περιπτώσει, όταν στην κόπωση προστίθεται και η κοροϊδία –δυστυχώς αυτή είναι οι αίσθηση που έχουν κάποιοι καταναλωτές -, οι οιωνοί για το προϊόν δεν είναι οι καλύτεροι. Ούτε και στις ασιατικές αγορές και δη στην κινεζική, όπου το iPhone είναι δημοφιλέστατο και οι πωλήσεις του πηγαίνουν «σφαίρα».
Δεν θα μπορούσε να έχει, βέβαια, την ίδια άποψη και ο διευθύνων σύμβουλος της Apple και διάδοχος του Στιβ Τζομπς, Τιμ Κουκ, ο οποίος σε ταξίδι του στην Κίνα, λίγο πριν από τις γιορτές, έκανε τον… Κινέζο, τονίζοντας ότι «δεν θα μπορούσε να είναι πιο ευτυχισμένος για τη ζήτηση που έχει το iPhone X στη χώρα», όπως μετέδωσε το Reuters. Οσο για την ίδια την εταιρεία, χαρακτήρισε τις παραγγελίες για το iPhone X «πέρα από κάθε προσδοκία». Ο χρόνος κυλά γρήγορα, όμως, ακόμα και όταν πρόκειται για το πρώτο τρίμηνο ενός νέου έτους. Οπότε «κοντός ψαλμός αλληλούια», όπως λένε και οι Κινέζοι.

HeliosPlus