Ακόμη και την Παρασκευή αναμένεται να βγει ο διαγωνισμός για τα ηλεκτρονικά αναλογικά διόδια, όπως είπε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, κ. Χρήστος Σπίρτζης, κατά την παράδοση στην κυκλοφορία του τμήματος «Μάνδρα –Ψαθάδες» του κάθετου άξονα της Εγνατίας Οδού «Αρδάνιο –Ορμένιο». Στόχος είναι ο διαγωνισμός, που είχε εξαγγελθεί ότι θα ξεκινήσει μέχρι το τέλος του 2017, να ολοκληρωθεί εντός του 2018, «τουλάχιστον για την Εγνατία», όπως επισήμανε ο κ. Σπίρτζης.

Περιγράφοντας σε αδρές γραμμές τη λειτουργία του ηλεκτρονικού συστήματος σημείωσε ότι θα προβλεφθεί για όλες τις εισόδους της χώρας, ανάμεσά τους και το λιμάνι, η τοποθέτηση πομποδέκτη σε όλα τα εισερχόμενα αυτοκίνητα. Ως εκ τούτου δεν θα μπορούν να πηγαίνουν από το παράπλευρο δίκτυο και «άρα θα έχουμε λιγότερα ατυχήματα στους οικισμούς στο εσωτερικό δίκτυο από Αλεξανδρούπολη προς Κομοτηνή».
Σημειώνεται ότι η πρώτη φάση του διαγωνισμού για την παραχώρηση της λειτουργίας και συντήρησης της Εγνατίας Οδού έχει ήδη ξεκινήσει, με την εκδήλωση ενδιαφέροντος να έχει ορισθεί για την 26η Ιανουαρίου 2018. Μεγάλο αγκάθι αποτελεί η εγκατάσταση και η λειτουργία των νέων σταθμών διοδίων, η οποία αποτελεί μεν υποχρέωση δεδομένου ότι η εν λόγω αξιοποίηση προβλέπεται από το μνημόνιο, όμως προκαλεί πλήθος τοπικών αντιδράσεων.
Μνημονιακό deadline στις εκπτώσεις διοδίων
Επίσης, ο υπουργός αναγκάστηκε σε αναδίπλωση μετά τη δυσαρέσκεια των δανειστών, ξεκαθαρίζοντας ότι η εκπτωτική πολιτική για ανέργους και κατοίκους των γύρω περιοχών που αποφάσισε στα τέλη Νοεμβρίου, ισχύει μόνο μέχρι την παραχώρηση του άξονα. Βέβαια, η διατύπωση της απόφασης που δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ δείχνει ότι η πρόθεση ήταν διαφορετική, αιφνιδιάζοντας ΤΑΙΠΕΔ και δανειστές.
Πάντως, στο επικαιροποιημένο κείμενο του μνημονίου για την ολοκλήρωση της τέταρτης αξιολόγησης, προβλέπεται η έκδοση νέας υπουργικής απόφασης με την οποία ο Υπουργός Υποδομών θα ορίζει ότι κάθε εκπτωτική πολιτική θα τερματιστεί μόλις η τιμολογιακή πολιτική, που θα συμφωνηθεί με το ΤΑΙΠΕΔ, εγκριθεί από τη Γενική Διεύθυνση Μεταφορών της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
Ερωτώμενος από δημοσιογράφους για την εφαρμογή του ηλεκτρονικού συστήματος για την ελεύθερη διέλευση, ο κ. Σπίρτζης έδωσε έμφαση στο ότι είναι πρώτη φορά που βγαίνει υπουργική απόφαση για απαλλαγή και την επόμενη ημέρα υπάρχει ηλεκτρονικό σύστημα. «Δεν είναι ένα σύστημα που απλά καταθέτεις μία αίτηση. Στη συνέχεια προβλέπει ελέγχους, προβλέπει συγκεκριμένη διαδικασία. Είναι κάτι που δεν το περιμένει κανείς, γιατί όταν το λέγαμε, κάποιοι που είχαν θεσμοθετήσει το πού, το πώς θα είναι τα διόδια και το πόσο θα είναι τα μετωπικά διόδια, μας έκαναν κριτική» είπε.
Χωρίς να σχολιάσει την ανατροπή της απόφασής του από τους δανειστές, σημείωσε ότι «πρέπει το ΤΑΙΠΕΔ και οι σύμβουλοι του να έχουν αντίστοιχες προβλέψεις και για τους νομούς που έχει προβλεφθεί μέχρι τώρα και για τους συμπολίτες μας που έχουν ειδική αναπηρία και για τους ανέργους. Εμείς αυτό που είχαμε στο μυαλό μας το υλοποιήσαμε».
Ολοκλήρωση του κάθετου άξονα Αρδάνιο –Ορμένιο εντός του 2018
Εντωμεταξύ, σήμερα, Πέμπτη, παραδόθηκε στην κυκλοφορία το τμήμα «Μάνδρα –Ψαθάδες», μήκους μήκους 14χλμ., του κάθετου άξονα «Αρδάνιο –Ορμένιο». Για ένα πολύ σημαντικό έργο υποδομής για τη χώρα και για τον Έβρο, έκανε λόγο ο υπουργός, το οποίο θα δώσει άλλη πνοή και στην πρωτογενή παραγωγή και στο εμπόριο, αλλά κυρίως στην ασφάλεια των κατοίκων. Υπογράμμισε επίσης ότι η συνέχεια του έργου είναι η σιδηροδρομική γραμμή Αλεξανδρούπολη – Oρμένιο, ηλεκτροδοτούμενη διπλή, με αντίστοιχη όδευση, «η οποία και θα ενταχθεί στο μεγάλο έργο που θα συνδέει τα τρία λιμάνια της βορείου Ελλάδας με τα λιμάνια της Βουλγαρίας στην Μαύρη Θάλασσα».
«Από το 2003 έχουν περάσει 14 χρόνια, παραδίδεται ένα μεγάλο κομμάτι του κάθετου άξονα της Εγνατίας. Πιστεύουμε ότι εγκαίνια θα γίνουν τον Ιούνιο του επόμενου χρόνου για όλο τον κάθετο άξονα» είπε ο κ. Σπίρτζης, απαντώντας σε ερώτημα δημοσιογράφου.
Ο άξονας, συνολικού μήκους 124 χλμ., συνδέει τρεις διασυνοριακούς σταθμούς μεταξύ Ελλάδας, Τουρκίας και Βουλγαρίας (Ορμένιο, Καστανιές, Κήποι). Είναι ενταγμένος στο Διευρωπαϊκό Δίκτυο Μεταφορών και συνδέει την Εγνατία οδό με το οδικό δίκτυο Βουλγαρίας και Τουρκίας. Ενόψει και της σύνδεσης των λιμανιών Αλεξανδρούπολης –Μπουργκάς, αποκτά ιδιαίτερη γεωστρατηγική σημασία. Όπως επισήμανε ο κ. Σπίρτζης, «έχει άμεση συνέργεια με την ενεργειακή και σιδηροδρομική σύνδεση της Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας & Θράκης και κατ’ επέκταση της Βόρειας Ελλάδας με τα αντίστοιχα δίκτυα των Ανατολικών Βαλκανίων και Νοτιοανατολικής Μεσογείου».