H βιομηχανία γαλακτοκομικών Κρι Κρι δραστηριοποιήθηκε για πρώτη φορά στον τομέα του γιαουρτιού το 2003 με τα κεφάλαια (περίπου 6 εκατ. ευρώ) που άντλησε την ίδια χρονιά από την εισαγωγή της στο Χρηματιστήριο. Μέχρι τότε ήταν γνωστή στο πανελλήνιο για το παγωτό της και σε τοπικό επίπεδο για το γάλα της. Το γιαούρτι ήταν το προϊόν που απογείωσε την εταιρεία και την κατέστησε από τις λίγες εξαιρέσεις εταιρειών στην Ελλάδα που όχι μόνο βγήκαν αλώβητες από την κρίση αλλά γιγαντώθηκαν κερδίζοντας μερίδια αγοράς στο εσωτερικό και κατακτώντας απαιτητικές αγορές στο εξωτερικό.
Σήμερα το γιαούρτι αντιπροσωπεύει το 70% των πωλήσεων της εταιρείας. Των πωλήσεων που από 9,1 εκατ. ευρώ το 2000 θα διαμορφωθούν στο τέλος του 2017 στα 81 εκατ. ευρώ. Το 30% των εσόδων –περίπου 24 εκατ. ευρώ –προέρχονται από αγορές του εξωτερικού. Το 2009 οι εξαγωγές ήταν μόλις 4 εκατ. ευρώ.
Μερίδια αγοράς
Στην Ελλάδα η Κρι Κρι είναι δεύτερη σε μερίδια αγοράς στο παγωτό με 15,2%, όπου είναι και η μοναδική αμιγώς ελληνική εταιρεία που δραστηριοποιείται στον κλάδο και δεύτερη επίσης στο επώνυμο γιαούρτι με μερίδιο αγοράς 14,2%.
Είναι χαρακτηριστικό ότι το μερίδιο αγοράς της Κρι Κρι στο γιαούρτι το 2008 ήταν 4% και τον Αύγουστο του 2107 είχε σκαρφαλώσει στο 14,2% (συνολική αξία αγοράς 180 εκατ. ευρώ).
Οπως ανακοίνωσε ο πρόεδρος της εταιρείας κ. Παναγιώτης Τσινάβος σε χθεσινή εκδήλωση της εταιρείας, 1 στους 4 Ελληνες προτιμά το γιαούρτι της εταιρείας, δηλαδή μερίδιο αγοράς κοντά στο 25%. Αυτό συμβαίνει γιατί η εταιρεία παράγει και τροφοδοτεί με private label προϊόντα μεγάλες αλυσίδες όπως Βασιλόπουλος, My Market, Μασούτης κ.ά.
Τα private label προϊόντα στο γιαούρτι είναι και η δύναμη της Κρι Κρι στις εξαγωγές. Το γιαούρτι που παράγεται στο εργοστάσιο των Σερρών βρίσκεται ως προϊόν ιδιωτικής ετικέτας στα ράφια μεγάλων πελατών στην Αγγλία, όπως Tesco, Waitrse, Sainsbury’s, Aldi κ.ά. καθώς επίσης και σε άλλες ευρωπαϊκές αγορές. Θα πρέπει να σημειωθεί πως στην Ευρώπη τα private label προϊόντα αντιπροσωπεύουν το 30%-50% της συνολικής αγοράς, σε αντίθεση με την Ελλάδα που η συγκεκριμένη αγορά καταλαμβάνει μερίδιο περίπου 20%.
Γενικότερα, τα έσοδα από τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας αντιπροσωπεύουν το 33% του συνολικού τζίρου της εταιρείας.
Στρατηγική
Αυτή την εμπιστοσύνη που απολαμβάνει η εταιρεία από τους πελάτες της στο εξωτερικό θα επιχειρήσει να κεφαλαιοποιήσει η διοίκηση της Κρι Κρι διανέμοντας από εδώ και πέρα το δικό της επώνυμο στραγγιστό γιαούρτι.
Ο κ. Τσινάβος εξηγεί τη στρατηγική της εταιρείας: «Το προϊόν μας είναι άριστο. Παράγεται με 100% φρέσκο ελληνικό γάλα. Είμαστε τυχεροί γιατί ο νομός Σερρών αποτελεί τη μεγαλύτερη ζώνη γάλακτος στη Βόρεια Ελλάδα και κατ’ επέκταση στην Ελλάδα. Εδώ παράγεται το 50% του ελληνικού γάλακτος, και εμείς από το ποσοστό αυτό απορροφούμε το 25%. Το 2013 μετά την καταστροφική πυρκαγιά στο εργοστάσιό μας, στήσαμε από την αρχή μια πρότυπη μονάδα γιαούρτης με μεγάλη παραγωγική δυναμικότητα που μπορεί να ικανοποιήσει την αυξημένη ζήτηση για ελληνικό γιαούρτι στην Ευρώπη. Η αξία του ελληνικού γιαουρτιού στην Ευρώπη ξεπερνά το 1 δισ. ευρώ. Στο Ηνωμένο Βασίλειο ανέρχεται περίπου στα 205 εκατ. ευρώ, στην Ιταλία 180 εκατ. ευρώ, στη Γερμανία 127 εκατ. ευρώ. Ετσι, λοιπόν αποφασίσαμε να επαναλανσάρουμε το στραγγιστό Κρι Κρι και να βγούμε στις αγορές του εξωτερικού με το δικό μας γιαούρτι».
Πρόκειται για το brand «Κρι Κρι στραγγιστό και αγαπημένο 10%» και στη light εκδοχή «Κρι Κρι στραγγιστό και αγαπημένο 2%».
Επενδύσεις
Σύμφωνα με τον κ. Τσινάβο, «για την ενίσχυση της παραγωγικής υποδομής η εταιρεία υλοποιεί επενδυτικά σχέδια συνολικού προϋπολογισμού 18 εκατ. ευρώ, με ορίζοντα υλοποίησης έως τα τέλη του 2018. Ετσι, οι συνολικές επενδύσεις σε εξοπλισμό και υποδομές αναμένεται να ξεπεράσουν τα 40 εκατ. κατά την πενταετία 2014-2018, δημιουργώντας το πλέον σύγχρονο εργοστάσιο παραγωγής ελληνικού γιαουρτιού στην Ευρώπη».
Στο πρώτο εξάμηνο του 2017 τα έσοδα της Κρι Κρι διαμορφώθηκαν στα 41,19 εκατ. ευρώ, αυξημένα κατά 18,4% σε σχέση με το περσινό εξάμηνο, τα κέρδη ebitda ενισχύθηκαν στα 8,2 εκατ. ευρώ από 6,17 εκατ. ευρώ και τα καθαρά κέρδη έφτασαν τα 4,9 εκατ. ευρώ έναντι 3,6 εκατ. ευρώ το πρώτο εξάμηνο του 2016. Στην εταιρεία απασχολούνται 350 εργαζόμενοι και επιπλέον 200 πωλητές.

HeliosPlus