Δεύτερο κύκλο κόντρας με τη BEAT άνοιξε εχθές, Τρίτη, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Χρήστος Σπίρτζης, κάνοντας επίθεση στην εταιρεία σχετικά με τη μετοχική της σύνθεση και τη φορολογική «ασυλία» που αυτή -κατά τα λεγόμενά του- της εξασφαλίζει. Δεν παρέλειψε μάλιστα να ζητήσει από τον επικεφαλής της ΒΕΑΤ, κ. Νίκο Δρανδάκη, στο ραντεβού τους που έχει οριστεί για σήμερα το βράδυ να προσκομίσει φορολογικές δηλώσεις των τελευταίων τριών ετών, καταστατικό (μετοχική σύνθεση, νόμιμη εκπροσώπηση, έδρα) και αριθμό ΓΕΜΗ.
Παρόλα αυτά, όπως λέει στο «Βήμα», ο ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας δεν σκοπεύει να παρουσιάσει τα στοιχεία αυτά κατά τη συνάντησή του με τον υπουργό. «Μας προκαλεί τρομερή έκπληξη το γεγονός ότι στη συζήτηση για το νομοσχέδιο που θα ρυθμίζει την αγορά, αναλωνόμαστε στο εάν είναι παράνομη ή όχι η ΒΕΑΤ. Είναι πολύ περίεργο. Θα πάω στη συνάντηση για να συζητήσουμε το νομοσχέδιο και τίποτε άλλο» σχολιάζει, επισημαίνοντας ότι η εταιρεία έχει ελεγχθεί από την Εφορία και το ΙΚΑ.
«Αιωρούνται δεξιά κι αριστερά κατηγορίες, αλλά δεν έχει νόημα να πάω για να αποδείξω ότι δεν είμαστε ελέφαντες» λέει ο κ. Δρανδάκης. Επισημαίνει ότι η εταιρεία μετά την εξαγορά της ανήκει 100% στη γερμανική Daimler και τα τελευταία χρόνια κάνει σταθερά επενδύσεις στην Ελλάδα. Για την εφετινή χρονιά αυτές ανέρχονται σε 5 εκατ. ευρώ για επενδύσεις, ενώ στα επόμενα δυο χρόνια θα επενδυθούν πάνω από 10 εκατ. ευρώ.
Σπίρτζης: Offshore εταιρείες στο μετοχικό κεφάλαιο
Ο υπουργός μιλώντας σε εκπροσώπους του Τύπου, κατά την παρουσίαση νομοσχεδίου που περιλαμβάνει ρυθμίσεις για τη λειτουργία εταιρειών διαμεσολάβησης, όπως η UBER και η BEAT, κατηγόρησε ευθέως την εταιρεία ότι δεν πληρώνει ούτε ένα ευρώ φόρο στην Ελλάδα. Συγκεκριμένα, ανέφερε ότι λειτουργεί εξαρχής ως υποκατάστημα εταιρείας η οποία εδρεύει στο Λονδίνο. Στηριζόμενος, όπως ανέφερε, σε πληροφορίες, υποστήριξη ότι «στη μετοχική σύνθεση της εταιρείας μετέχουν εξωχώριες εταιρείες του Παναμά, των βρετανικών Παρθένων Νήσων και άλλων».
Σε αυτό το σημείο, εξαπέλυσε επίθεση και προς τον αρχηγό της αξιωματικής αντιπολίτευσης για τη στήριξη που προσέφερε στην εν λόγω εταιρεία, τονίζοντας ότι εδώ ανακύπτει ζήτημα πολιτικό. «Δεν μιλάω ούτε για μαύρο χρήμα, ούτε για τίποτα τέτοιο. Αλλά είναι πολιτικό θέμα αν η επιχειρηματικότητα και η ισονομία στη χώρα μας για τη ΝΔ και τον πρόεδρό της είναι να υπάρχουν εταιρείες διαμεσολάβησης που δεν έχουν αφήσει στη χώρα ένα ευρώ» είπε ο κ. Σπίρτζης.
Αναφερόμενος και στο θέμα της εξαγοράς της πλατφόρμας από τον γερμανικό κολοσσό, ο υπουργός διερωτήθη για το ποσό των 43 εκατ. της εξαγοράς, τι έχει μείνει στη χώρα. «Είναι πολιτικό θέμα. Εμείς δεν πιστεύουμε σε μια τέτοιου είδους επιχειρηματικότητα. Να μη φορολογούνται εταιρείες καινοτομίας. Τις λατρεύουμε αυτές τις εταιρείες, και λατρεύουμε και την καινοτομία που έχει και η TAXIBEAT ή θα αναπτύξει στη συνέχεια. Και τη στηρίζουμε κιόλας».
Ρυθμιστικό πλαίσιο για τις εταιρείες διαμεσολάβησης
Παρουσιάζοντας τις ρυθμίσεις για τις εταιρείες διαμεσολάβησης μεταφορικού έργου, ουσιαστικά ο υπουργός μίλησε για μια γκρίζα περιοχή στην οποία λειτουργούσαν ως σήμερα οι εταιρείες, δηλαδή να βάλουμε το ρυθμιστικό πλαίσιο για τις εταιρείες διαμεσολάβησης μεταφορικού έργου και με τα δημοσίας και με τα ιδιωτικής χρήσεως αυτοκίνητα. Οι εν λόγω εταιρείες θα πρέπει να διαθέτουν νόμιμο εκπρόσωπο στην Ελλάδα ή υπεύθυνο άσκησης της δραστηριότητας διαμεσολάβησης που κατοικεί ή εδρεύει στην Ελλάδα, εφόσον η έδρα τους βρίσκεται στο εξωτερικό.
Επίσης, γίνεται διάκριση εφόσον οι πλατφόρμες, ηλεκτρονικές ή τηλεφωνικές, ασκούν τη διαμεσολάβηση για την άσκηση μεταφορικού έργου ως κύρια οικονομική δραστηριότητα που σημαίνει ότι επηρεάζουν με τις αποφάσεις τους κρίσιμες πτυχές της υπηρεσίας, όπως η τιμολογιακή πολιτική, οι εκπτώσεις, οι ελάχιστες προδιαγραφές των οχημάτων. Σε αυτές τις περιπτώσεις, πρέπει να έχουν άδεια διαμεσολάβησης μεταφορικού έργου.
Ανάμεσα στα δικαιολογητικά που θα πρέπει να κατατεθούν είναι και η σύμβαση ορισμένου χρόνου τουλάχιστον 2 μηνών αποκλειστικά με τουλάχιστον 3 οχήματα δημοσίας χρήσης. Επίσης, επικυρωμένα αντίγραφα των σχετικών με τα οχήματα αδειών κυκλοφορίας καθώς και των εγγράφων που αποδεικνύουν σχέση εργασίας με οδηγούς κατόχους επαγγελματικής-ειδικής άδειας οδήγησης Ε.Δ.Χ. αυτοκινήτου. Το παράβολο του δημοσίου ανέρχεται σε 1.000 ευρώ και η άδεια εκδίδεται εντός 30 ημερών.
Επίσης, ιδρύεται μητρώο φορέων διαμεσολάβησης όπου θα καταγράφονται οι υπεύθυνοι άσκησης δραστηριότητας, τα οχήματα, οι οδηγοί, οι ανακλητικές πράξεις των αδειών και κάθε άλλο στοιχείου που κρίνεται αναγκαίο, ενώ προβλέπονται κυρώσεις στο φορέα ηλεκτρονικής τηλεφωνικής διαμεσολάβησης. Αυτά ανέρχονται σε 50.000 ευρώ, εφόσον δεν πληρούνται οι παραπάνω προϋποθέσεις, και σε περίπτωση υποτροπής, 100.000 ευρώ και ανάκληση της άδειας.
Στον οδηγό του αυτοκινήτου που δεν έχει επαγγελματική άδεια οδήγησης επιβάλλεται αφαίρεση άδειας οδήγησης για δυο χρόνια και στους κύριους των οχημάτων, που εκτελούν παράνομο έργο σε συνεργασία με φορέα διαμεσολάβησης, επιβάλλεται διοικητικό πρόστιμο 5.000 ευρώ ανά όχημα και σε περίπτωση υποτροπής το ποσό αυτό διπλασιάζεται.Επίσης, σε περίπτωση που δεν υπάρχει άδεια λειτουργίας όπου απαιτείται, σε συνεργασία με την Υπηρεσία Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος, διακόπτεται η λειτουργία των συγκεκριμένων ιστοσελίδων στη χώρα.
Τα έσοδα από την άσκηση της δραστηριότητας διαμεσολάβησης εντός της ελληνικής επικράτειας φορολογούνται με βάση την κείμενη φορολογική νομοθεσία. Οι φορείς διαμεσολάβησης προβλέπεται να εκδίδουν διαφορετικά στοιχεία προς τον καταναλωτή και διαφορετικά προς τους οδηγούς και τους ιδιοκτήτες των οχημάτων και είναι για κάθε διαμεσολάβηση.