Αμερικανική υπόθεση – και μάλιστα υψηλής τεχνολογίας – αποτελεί κι εφέτος η έρευνα της Interbrand για τις «Κορυφαίες Εμπορικές Επωνυμίες του Πλανήτη». Ιδιαιτέρως οι επί μία πενταετία, πλέον, δύο πρώτες της κατάταξης, Apple και Google, μοιάζουν ακλόνητες κι αμετακίνητες από την κορυφή.

Και πώς να απειληθούν από τις επόμενες όταν η αξία της επωνυμίας Apple ενισχύθηκε κατά 3% και έφθασε τα 184 δισ. δολάρια, ενώ η αξία της Google ενισχύθηκε κατά 6% και έφθασε τα 141,7 δισ. δολάρια; Σημαντική αύξηση, βέβαια, της τάξεως του 10% σημείωσε το 2017 και η αξία της τρίτης στην κατάταξη, επίσης αμερικανικής Microsoft.

Για τη συμπλήρωση της πρώτης δεκάδας ακολουθούν η Coca Cola, η Amazon, η νοτιοκορεατική Samsung (η πρώτη μη αμερικανική της δεκάδας), η ιαπωνική Toyota, η Facebook, η γερμανική (και πρώτη ευρωπαϊκή) Mercedes-Benz και στη δέκατη θέση η γνωστή και μη εξαιρετέα ΙΒΜ.

Τεχνολογική κυριαρχία

Εντυπωσιακή είναι και εφέτος η αύξηση της αξίας των τεχνολογικών επωνυμιών. Αίσθηση προκαλεί η εκτίναξη της αξίας της Facebook κατά 48% (έφθασε στα 48,2 δισ. δολ.), της Amazon (Amazon (+29 %) και της Adobe (+19 %). Λίγο μικρότερη είναι η αύξηση που κατέγραψαν οι αξίες της γερμανικής εταιρείας αθλητικών ειδών Adidas (+17%) και της αμερικανικής αλυσίδας καφενείων Starbucks (+16 %).

Ανοδική πορεία κατέγραψαν την χρονιά που διανύουμε οι αξίες των εταιρειών που δραστηριοποιούνται στον κλάδο του αυτοκινήτου, με 16 φίρμες να έχουν μπει στο Top 100. Στις 100 πρώτες εμφανίζονται επίσης 12 εταιρείες παροχής χρηματοοικονομικών υπηρεσιών και 9 εταιρείες κατασκευής αγαθών ευρείας κατανάλωσης. Στους προαναφερθέντες τέσσερις κλάδους δραστηριοποιείται η μία στις δύο από τις 100 κορυφαίες σε αξία επιχειρήσεις στον κόσμο.

Πρώτες με διαφορά οι ΗΠΑ

Από γεωγραφικής απόψεως οι ΗΠΑ κυριαρχούν αδιαμφισβήτητα και στην εφετινή κατάταξη με 52 αμερικανικές επιχειρήσεις στο Top 100. Ακολουθούν σε μεγάλη απόσταση η Γερμανία με δέκα επωνυμίες και η Γαλλία με οκτώ, εκ των οποίων οι πέντε δραστηριοποιούνται στον κλάδο της παρασκευής αγαθών πολυτελείας, δύο στον κλάδο των αγαθών ευρείας κατανάλωσης και μία στον ευρύτερο κλάδο της παροχής χρηματοοικονομικών υπηρεσιών (η ασφαλιστική Axa).

Αίσθηση τέλος – και εξέλιξη χαρακτηριστική της σύγχρονης τεχνολογικής εποχής – αποτελεί η δυναμική είσοδος της αμερικανικής πλατφόρμας βίντεο Netflix στην 78η θέση της κατάταξης και επίσης της επίσης αμερικανικής εταιρείας διαχείρισης λογισμικού Salesforce στην 84η θέση.

Δεν είναι δυνατόν, όμως, να αγνοήσει κανείς και την επιστροφή στην 88η θέση της εμβληματικής ιταλικής αυτοκινητοβιομηχανίας Ferrari, η οποία από το 2013 δεν περιλαμβανόταν στο Top 100 των ερευνών της Interbrand.

Υπενθυμίζεται ότι για την κατάταξη μιας εμπορικής επωνυμίας στην εν λόγω έρευνα το κριτήριο δεν είναι μόνο η χρηματιστηριακή αξία της επιχείρησης αλλά και το πνεύμα καινοτομίας που τη διακατέχει και η αίγλη της στην αγορά και το αίσθημα εμπιστοσύνης που εμπνέει στους καταναλωτές.