Νέα κόντρα «άναψαν» οι δηλώσεις του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, κ. Χρήστου Σπίρτζη ότι η Fraport Greece που έχει αναλάβει τη διαχείριση των 14 αεροδρομίων «μέχρι στιγμής δεν έχει δώσει καλά δείγματα γραφής, δεν έχει λειτουργήσει καλύτερα τα αεροδρόμια από ότι τα λειτουργούσε η ΥΠΑ, δεν έχει προχωρήσει τις επενδύσεις που όφειλε να έχει προχωρήσει, έχουμε προβλήματα ακόμα και με την καθαριότητα στις τουαλέτες που είναι σε πολλά αεροδρόμια χειρότερη από αυτά που βλέπαμε και υπήρχαν στο παρελθόν».

Πρόκειται για την πρώτη δημόσια επίθεση του υπουργού στην εταιρεία μετά την ανάληψη της διαχείρισης των αεροδρομίων στις 11 Απριλίου 2017. Η αντίθεσή του όμως στην εν λόγω ιδιωτικοποίηση -και στις αποκρατικοποιήσεις εν γένει- ήταν εκπεφρασμένη δημόσια από την πρώτη του θητεία στο υπουργείο. Μάλιστα ουκ ολίγες φορές κατηγορήθηκε ότι έβαζε τρικλοποδιές στη διαδικασία, η οποία τελικά ολοκληρώθηκε επί των ημερών του «με πολύ πόνο», όπως είχε πει ο ίδιος.

Η θέση της Fraport Greece ότι δεν είναι αναγκαίες οι εργασίες στη διασταύρωση των δυο διαδρόμων προς/απογείωσης του αεροδρομίου «Μακεδονία», οι οποίες μάλιστα θα επιφέρουν τεράστιο πλήγμα στην τοπική οικονομία, δημιουργώντας παράλληλα κενό ασφαλείας, πυροδότησε τη νέα κόντρα. Μιλώντας στο «Πρακτορείο Fm», τόνισε ότι «η γερμανική εταιρεία πρέπει να καταλάβει ότι είναι μία εταιρεία διαχείρισης αεροδρομίων δεν είναι μία εταιρεία που θα πει στη χώρα τι έργα θα κάνει και ποια έργα δεν θα κάνει» είπε χαρακτηριστικά.

Fraport: Απώλεια εκατοντάδων θέσεων εργασίας λόγω μείωσης δυναμικότητας

Χωρίς να κάνει πίσω από αυτή τη θέση, η εταιρεία απαντά με ανακοίνωσή της ότι «το κλείσιμο του Διαδρόμου 16/34 και η ακόλουθη μείωση της χωρητικότητας και της δυναμικότητας του αεροδρομίου κατά 75%, για διάστημα τουλάχιστον τεσσάρων μηνών, θα επιφέρει τεράστιο πλήγμα στην τοπική οικονομία, προκαλώντας την απώλεια εκατοντάδων θέσεων εργασίας σε εταιρείες που δραστηριοποιούνται στο αεροδρόμιο, ενώ αναμένεται να προκαλέσει σοβαρά θέματα ασφάλειας στη λειτουργία του αεροδρομίου».

Σημειώνει ακόμη ότι τυχόν καθυστέρηση ολοκλήρωσης των έργων μετά τον Απρίλιου 2018 θα επιφέρει καταστροφικές συνέπειες καθώς η απώλεια επιβατών κατά τη θερινή περίοδο θα ανέρχεται σε πολλά εκατομμύρια.

Όπως αναφέρεται στην ανακοίνωση, «η Fraport Greece δεν θέλησε ούτε θέλει να “υποδείξει” στην κυβέρνηση τις αποφάσεις που πρέπει να λάβει, ωστόσο, επιδιώκει και οφείλει να βρίσκεται σε διαρκή, ανοικτή επικοινωνία και να ενημερώνει τα αρμόδια υπουργεία, τους κρατικούς φορείς και την τοπική κοινωνία σχετικά με τα θέματα που αφορούν στα 14 Περιφερειακά Αεροδρόμια και να δίνει λύσεις όπου αυτές απαιτούνται».

Η αναγκαιότητα ή μη των εργασιών

Για άκαιρο αίτημα, το οποίο θα έπρεπε να έχει εκφράσει η εταιρεία όταν κατέθεσε την προσφορά της ή όταν επρόκειτο να υπογραφεί η σύμβαση, «όταν είχε όλα τα στοιχεία στη διάθεσή της» και πρόσβαση στα αεροδρόμια, έκανε λόγο ο κ. Σπίρτζης. Παραπέμποντας την Fraport Greece στη διαδικασία για την επίλυση διαφορών που περιλαμβάνεται στη σύμβαση, τόνισε ότι πρόκειται για έργα συγχρηματοδοτούμενα, που περιλαμβάνονται ως υποχρέωση του ελληνικού δημοσίου στη σύμβαση. Οι μελέτες και τα χρονοδιαγράμματά τους έχουν εγκριθεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και τους επιβλέποντες φορείς.

«Η Fraport Greece δεν είχε καμία αρμοδιότητα και κανένα δικαίωμα να πραγματοποιήσει τους ελέγχους πριν από την ανάληψη της διαχείρισης και της λειτουργίας των 14 αεροδρομίων, ούτε είχε κάποιο λόγο να αμφισβητήσει την αναγκαιότητα και την ωφελιμότητα ενός έργου, του οποίου μάλιστα την ευθύνη έχει το κράτος» ανταπαντά η εταιρεία.

Όσο για τα συμπεράσματα των ελέγχων που διενήργησε (ολοκληρώθηκαν τον περασμένο Ιούνιο), αυτά δείχνουν ότι η ακεραιότητα της σχετικής υποδομής είναι ικανή να εξυπηρετήσει την κίνηση του αεροδρομίου για πάνω από 20 χρόνια και η κατάσταση του οδοστρώματος χαρακτηρίζεται συμπαγής και κρίνεται ότι δεν δημιουργεί κανένα κίνδυνο για την ομαλή λειτουργία του αεροδρομίου. Επίσης, ότι οι προγραμματισμένες εργασίες δε θα βελτιώσουν ουσιαστικά την απόδοση του οδοστρώματος, ενώ ανακύπτουν και σοβαρά θέματα ασφάλειας εξαιτίας της μεγάλης διάρκειας που θα παραμείνει κλειστός ο μοναδικός εν λειτουργία διάδρομος του αεροδρομίου. Θέμα για το οποίο πολλές αεροπορικές εταιρίες έχουν ήδη εκφράσει τον προβληματισμό τους και θα οδηγηθούν στην ματαίωση πτήσεων από και προς το αεροδρόμιο «Μακεδονία».

Η συζήτηση για τις εργασίες αναβάθμισης της διασταύρωσης των δύο διαδρόμων έχει ξεκινήσει από το 2006, οπότε έγινε και ο σχεδιασμός τους. Η έναρξή τους όμως αποφασίστηκε μια δεκαετία αργότερα, το 2016, προκαλώντας την αντίδραση τοπικών φορέων, οι οποίοι θεώρησαν ότι η πραγματοποίησή τους κατά τη διάρκεια της τουριστικής περιόδου θα επέφερε σοβαρό πλήγμα στον τουρισμό. Το αίτημά τους για αναβολή των εργασιών είχε υποστηρίξει και η Fraport Greece. Τότε, το αρμόδιο υπουργείο έκρινε ότι έπρεπε οι εργασίες έπρεπε να μεταφερθούν στη χειμερινή περίοδο.

«Για να ξεκινήσουν τα έργα πρέπει να εγκριθούν τα 14 master plans από το Υπουργείο»

Με την ανάληψη της διαχείρισης και λειτουργίας των 14 αεροδρομίων λίγο πριν την έναρξη της τουριστικής σεζόν, η Fraport Greece είχε ανακοινώσει το επενδυτικό της πρόγραμμα. Αυτό προέβλεπε ένα μικρό μόνο «λίφτινγκ» για το εφετινό καλοκαίρι, προκειμένου να μην διαταραχθεί η ομαλή λειτουργία των αεροδρομίων και να μην περιοριστεί η επιβατική κίνηση. Από τον ερχόμενο Οκτώβριο όμως αναμένεται να ξεκινήσουν τα έργα ανάπτυξης κι εκσυγχρονισμού που δεν θα αλλάξουν μόνο την εικόνα, αλλά και τη λειτουργικότητα των αερολιμένων.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της εταιρείας, από τις 11 Απριλίου και μέχρι σήμερα έχουν πραγματοποιηθεί 5.433 εργασίες απολύτως αναγκαίες για τη λειτουργία των αεροδρομίων, τα οποία εφέτος δέχθηκαν περίπου 2,5 εκατ. επιβάτες περισσότερους σε σχέση με το 2016. «Τόσο η κυβέρνηση, όσο και οι αρμόδιοι φορείς ήταν πλήρως ενημερωμένοι για το χρονοδιάγραμμά της υλοποίησης του επενδυτικού μας προγράμματος, του οποίου το ύψος θα αγγίξει τα 400 εκατομμύρια ευρώ – πέραν του 1,234 δις ευρώ που έχει ήδη καταβληθεί» επισημαίνει η ανακοίνωση.

Την ίδια στιγμή όμως η εταιρεία «καρφώνει» το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, ότι δεν έχει προχωρήσει στην έγκριση των 14 Master Plans που έχει ήδη καταθέσει η Fraport Greece, πράγμα που είναι απαραίτητο για την έναρξη των εργασιών. Η συμβατική υποχρέωση της εταιρείας προβλέπει ότι τα έργα θα πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί εντός τεσσάρων ετών, αναμένεται όμως να συμβεί νωρίτερα.