Το γεγονός ότι η Κοπεγχάγη αποτελεί τον παράδεισο των ποδηλατιστών δεν οφείλεται μόνο στο ότι η πρωτεύουσα της Δανίας δεν έχει λόφους. Οφείλεται και στο ότι η συγκεκριμένη σκανδιναβική χώρα επιβάλλει τη βαρύτερη φορολογία στα αυτοκίνητα. Η Δανία είναι η χώρα όπου πολλοί αναζητώντας τις προτεραιότητές τους αναρωτιούνται αν θα διαθέσουν τις οικονομίες τους για να αγοράσουν σπίτι ή αυτοκίνητο. Κάποτε ανάλογα διλήμματα είχαν και οι Ελληνες –έως τη δεκαετία του 1990 η Ελλάδα και η Δανία είχαν τις ακριβότερες αγορές αυτοκινήτου στην Ευρώπη.
Η κατάσταση αυτή, ωστόσο, πρόκειται να αλλάξει. Η κεντροδεξιά κυβέρνηση της χώρας δρομολογεί τη δραστική μείωση της φορολόγησης των ΙΧ. Ο συντελεστής φορολόγησης πρόκειται να μειωθεί από το 180% σε μόλις… 100% επί της τιμής CIF που λέγαμε κάποτε, επί της τιμής κόστους ενός αυτοκινήτου, δηλαδή, με τα μεταφορικά και τα ασφάλιστρα μεταφοράς στη χώρα όπου θα πουληθεί.
Το μέτρο εντάσσεται στην πολιτική της κεντροδεξιάς κυβέρνησης του Λαρς Λόκε Ράσμουσεν να μειώσει το κόστος διαβίωσης στη Δανία και επίσης «να διευρύνει το εργατικό δυναμικό της χώρας και να καταστήσει ελκυστικότερο τον μηνιαίο μισθό», όπως μεταδίδει για λογαριασμό του Bloomberg από την Κοπεγχάγη ο Πέτερ Λεβρίντ.


28.500 ευρώ το Golf


Σήμερα η φθηνότερη έκδοση του Volkswagen Golf με τον κινητήρα ενός λίτρου και τα 115 άλογα (1.0 TSI trendline) ξεπερνά στη Δανία τα 28.500 ευρώ, όταν στη Γερμανία κοστίζει 18.000 ευρώ και στη γειτονική Πολωνία μόλις 15.900 ευρώ. Στην Ελλάδα το ίδιο αυτοκίνητο κοστίζει 18.750 ευρώ με την έκπτωση, σύμφωνα με την ιστοσελίδα autotriti.gr.
Τα ακριβά αυτοκίνητα εξυπακούεται ότι ο συντελεστής 180% τα κάνει απλησίαστα. Μια βασική έκδοση της Porsche 911 Carrera κοστίζει στη Δανία όσο ένα δυάρι σε καλή περιοχή της πρωτεύουσας: 257.800 ευρώ! Στη Γερμανία το ίδιο μοντέλο κοστίζει μόλις 99.100 ευρώ, ενώ στην Ελλάδα 156.900 ευρώ. Θα παρατηρούσε κανείς ότι με τα χρήματα αυτά διαμέρισμα αγοράζει κανείς και στην Αθήνα και μάλιστα για πολυμελή οικογένεια. Αλλά εδώ έχουν συμβεί πράματα και θάματα τα τελευταία χρόνια…
Για να προωθήσει επικοινωνιακά την πολιτική της αλλά και για να εξασφαλίσει την έγκριση του Κοινοβουλίου στη μείωση της φορολογικής επιβάρυνσης των αυτοκινήτων η κυβέρνηση Ράσμουσεν ανακοίνωσε πίνακα με τον οποίο πληροφορεί τους Δανούς (πολίτες και βουλευτές) ότι θα εξοικονομούν 7% (2.720 ευρώ) για την αγορά ενός Golf και 12,1% (7.470 ευρώ) για την αγορά ενός μεγαλύτερου οικογενειακού Passat.
«Θα εξακολουθήσουμε να έχουμε τα πιο ακριβά αυτοκίνητα» παραδέχθηκε ο υπουργός Οικονομίας Εμίλ Αμιτζμπόλ σε συνέντευξη Τύπου που έδωσε την περασμένη Τρίτη στην Κοπεγχάγη. «Αλλά δεν είναι δίκαιο να ζούμε σε μια από τις πλουσιότερες χώρες στον κόσμο και να οδηγούμε χειρότερα αυτοκίνητα από αυτά των γειτόνων μας Σουηδών και Γερμανών» πρόσθεσε.


Ευνοούνται όλα


Η Δανία άρχισε να αυξάνει τους φόρους στα αυτοκίνητα από τότε που… πρωτοκυκλοφόρησαν, από τις αρχές του 20ού αιώνα δηλαδή. Μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο και κυρίως μετά το ξέσπασμα της πρώτης πετρελαϊκής κρίσης του 1973 οι φόροι έγιναν εξοντωτικοί, «καθώς ήταν ένας εύκολος τρόπος για να γεμίζουν τα κρατικά ταμεία και εξάλλου η χώρα δεν διέθετε βιομηχανία αυτοκινήτων», όπως επισημαίνει ο ανταποκριτής του Bloomberg.
Οι κυβερνήσεις των Σοσιαλδημοκρατών συνέδεσαν τη φορολόγηση κάθε μοντέλου με τους ρύπους που αυτό εκπέμπει, ενώ έδωσαν κίνητρα για την αγορά ηλεκτροκίνητων οχημάτων. Τον περασμένο Ιούνιο η σημερινή κυβέρνηση κατάργησε τα κίνητρα αυτά με αποτέλεσμα να πέσουν δραματικά οι πωλήσεις των «καθαρών» αυτοκινήτων. Αποφάσισε να τα ευεργετήσει όλα. Παρέλειψε να διευκρινίσει, πάντως, πόσο θα κοστίζει με τους νέους συντελεστές μια βρώμικη για τα πνευμόνια, πλην λαμπερή στον δρόμο, Carrera.

HeliosPlus