Πρόταση-μαμούθ 6,3 δισ. δολαρίων προκειμένου να εξαγοράσει την ανταγωνίστριά της Chinese Orient Overseas Container Line (OOCL) κατέθεσε η COSCO σε μια κίνηση που απασχολεί πολλούς μήνες τις συζητήσεις στον κλάδο της ναυτιλίας. Αν οι ρυθμιστικές αρχές της Κίνας εγκρίνουν τη συμφωνία, η COSCO θα μετατραπεί στην τρίτη μεγαλύτερη ναυτιλιακή εταιρεία τακτικών γραμμών μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων στον κόσμο.
Την περασμένη χρονιά η COSCO εξαγόρασε και συγχωνεύθηκε με έναν ακόμα ανταγωνιστή της, την China Shipping.
Αλλαγές στη ναυτιλία
Η πλεονάζουσα παραγωγική ικανότητα και η επιβράδυνση της ζήτησης οδηγούν σε σημαντικές αλλαγές στη ναυτιλία.
Τα τελευταία τέσσερα χρόνια έχουν πραγματοποιηθεί οκτώ συμφωνίες εξαγορών και συγχωνεύσεων (Mergers & Acquisitions), με την αγορά πρακτικά να χαρακτηρίζεται από εταιρείες δύο ταχυτήτων: τους μεγάλους παίκτες που διατηρούν μια πιο επιθετική στάση στη διεκδίκησή της και τις μικρότερες εταιρείες (όπως η OOCL).
Αυτή η τάση έχει επιτρέψει ουσιαστικά στις έξι κορυφαίες εταιρείες του κλάδου να ελέγχουν σχεδόν τα δύο τρίτα της παγκόσμιας ναυτιλίας, επισημαίνει το BBC.

«Αυτή είναι μια πολύ σημαντική απόκτηση για την COSCO»
λέει στους «Financial Times» η Κορίν Πενγκ, επικεφαλής του οίκου ερευνών Crucial Perspective στη Σιγκαπούρη, και προσθέτει ότι «οι άλλες εταιρείες θα πρέπει να ανησυχούν γιατί πλέον η COSCO θα είναι μόλις μερικές ποσοστιαίες μονάδες μικρότερη της Maersk και της MSC σε μερίδιο αγοράς ενώ σε πέντε χρόνια θα μπορούσε ακόμα και να μετατραπεί στον μεγαλύτερο παίκτη στον κόσμο».
Με την εξαγορά της OOCL, η COSCO θα αυξήσει τον στόλο της σε περισσότερα από 420 πλοία συνολικής μεταφορικής ικανότητας άνω των 2,4 εκατ. TEU (ένα TEU ισοδυναμεί με ένα εμπορευματοκιβώτιο μήκους 20 ποδών). Επιπλέον, παρότι η OOCL κατέχει μόλις το 3% της παγκόσμιας αγοράς ναυτιλιακών εμπορευματοκιβωτίων, έχει σημαντική έκθεση στην αγορά των ΗΠΑ.

«Μετά τη συμφωνία, η COSCO αναμένει να αυξήσει το μερίδιό της στην αμερικανική αγορά σε 18% από 11%-12% που είναι σήμερα»
δήλωσε ο γενικός διευθυντής της κινεζικής εταιρείας Ζούνγου Σου.
Το μεγαλόπνοο σχέδιο
Σύμφωνα με τους αναλυτές, η απόφαση της κρατικής ναυτιλιακής εταιρείας της Κίνας να υποβάλει μια τόσο υψηλή προσφορά συνδέεται άρρηκτα με την πρόθεση της κινεζικής κυβέρνησης να ενισχύσει τη θέση της χώρας στην παγκόσμια ναυτιλία αλλά και εν γένει στον κλάδο διακίνησης, στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας One Belt, One Road.
Η αναβίωση του δρόμου του μεταξιού είναι το μεγαλόπνοο σχέδιο επενδύσεων που θα ενώνει την Ασία με την Ευρώπη και αποτελεί τη ναυαρχίδα της εξωτερικής πολιτικής της κυβέρνησης του Σι Τζινπίνγκ.
Η Ελλάδα αποτελεί σημαντικό μέρος της πρωτοβουλίας μέσω της δραστηριοποίησης της COSCO στο λιμάνι του Πειραιά.
Η κινεζική εταιρεία κατέχει το 51% του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς και θα αυξήσει το ποσοστό της στο 67% τα επόμενα χρόνια. Η παρουσία των Κινέζων έχει μετατρέψει τον Πειραιά από το μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας στο σημαντικότερο μεταφορτωτικό κέντρο της Μεσογείου.
Το 2016 ο ΟΛΠ διακίνησε περίπου 3,75 εκατ. TEU, ενώ με την ολοκλήρωση της επένδυσης της COSCO στην Προβλήτα ΙΙΙ αναμένεται η ικανότητα του σταθμού εμπορευματοκιβωτίων του ΟΛΠ να ξεπεράσει τα 7 εκατ. TEU.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ