Το εργοστάσιο της Παπαστράτος μετατρέπεται από μονάδα παραγωγής συμβατικών τσιγάρων σε εργοστάσιο παραγωγής του IQOS –του τσιγάρου που δεν καίγεται. Κάτι ανάλογο όμως –σε ακόμη μεγαλύτερη κλίμακα –συμβαίνει στη μητρική Philip Morris International (PMI) σε όλον τον κόσμο. Στόχος είναι όλα τα συμβατικά τσιγάρα σταδιακά να αντικατασταθούν με προϊόντα δυνητικά μειωμένου κινδύνου. Για τη «μετάλλαξη» αυτή του πολυεθνικού ομίλου μιλάει στο «Βήμα της Κυριακής» ο κ. Χρήστος Τσόλκας, αντιπρόεδρος Στρατηγικής Πωλήσεων της Philip Morris στη Λωζάννη της Ελβετίας και πρώην διευθύνων σύμβουλος της Παπαστράτος.
Ο κ. Τσόλκας βρέθηκε στην Αθήνα και ήταν ομιλητής στο Disrupt Greece, μια πρωτοβουλία για την ενίσχυση της νεοφυούς επιχειρηματικότητας. Σύμφωνα με τον κ. Τσόλκα, οι startups στην Ελλάδα κρύβουν τεράστια δυναμική, υπάρχει πολύ ταλέντο στη χώρα, γι’ αυτό και η PMI ανέθεσε στην Παπαστράτος κομβικό ρόλο στις παγκόσμιες δραστηριότητές της. Για τη δοκιμασία της ελληνικής οικονομίας μέσα από τα μνημόνια ο κ. Τσόλκας επισημαίνει πως η Ελλάδα θα τα καταφέρει και θα βγει σύντομα από την κρίση, αφού η δίψα για δημιουργία είναι σήμερα μεγαλύτερη από ποτέ.
Πόσο αυθεντική μπορεί να είναι η δέσμευση για ένα μέλλον χωρίς τον καπνό του τσιγάρου, όταν αυτή προέρχεται από έναν κολοσσό της παγκόσμιας καπνοβιομηχανίας;
«Σε ορισμένους φαντάζει περίεργο και το καταλαβαίνω. Και όμως, είναι μια δέσμευση 100% αυθεντική που υλοποιούμε εδώ και χρόνια. Συγκεκριμένα, χρειάστηκαν 10 χρόνια έρευνας, εκατοντάδες επιστήμονες και περισσότερα από 3 δισ. δολάρια για να κυκλοφορούμε σήμερα στην αγορά προϊόντα που στοχεύουν στη μείωση της βλάβης από το κάπνισμα. Θα μπορούσαμε να διατηρήσουμε μια «ασφαλή» πορεία, να μην τολμήσουμε αυτή την αλλαγή. Και όμως, το κάναμε. Γιατί το μέλλον χωρίς τον καπνό του τσιγάρου είναι προς όφελος όλων: των καπνιστών, της δημόσιας υγείας αλλά και, φυσικά, της επιχείρησής μας, αφού το αίτημα για μείωση της βλάβης είναι απολύτως υπαρκτό ενώ ο αριθμός των καπνιστών παγκοσμίως παραμένει πολύ μεγάλος παρ’ όλες τις εκστρατείες».
Μπορούν να αλλάξουν πραγματικά μεγάλοι πολυεθνικοί οργανισμοί όπως η PMI; Μπορούν να προχωρήσουν και σε μια βαθύτερη μεταμόρφωση ή πρόκειται για αλλαγή στρατηγικής στο μάρκετινγκ και στην επικοινωνία;
«Οχι μόνο μπορούν, αλλά το κάνουν. Η βιωσιμότητα προϋποθέτει συνεχή αλλαγή και ικανότητα προσαρμογής. Ειδικά σήμερα που λόγω τεχνολογίας ο κόσμος αλλάζει με τεκτονική ένταση κάθε ενάμισι με δύο χρόνια. Αλλά πρέπει να έχεις και έναν σκοπό. Να έχεις απαντήσεις δηλαδή στα «γιατί;» που απασχολούν τους ανθρώπους αλλά και τις επιχειρήσεις. Αλλαγή σημαίνει διαφοροποίηση μέσα από σαφείς επιλογές, ακόμη και όταν περιλαμβάνει ρίσκο και κόστος. Η PMI μιλάει ανοιχτά για τις επιπτώσεις του καπνίσματος στην ατομική και δημόσια υγεία. Και δεν αγνοεί τα εκατομμύρια των ενήλικων καπνιστών που ζητούν προϊόντα που μειώνουν τον κίνδυνο στην υγεία. Ο σκοπός λοιπόν έφερε μαζί του μια μεγάλη αλλαγή, μια μεταμόρφωση, η οποία εξωτερικά είναι εμφανής σήμερα αλλά επωάζεται εσωτερικά εδώ και 10 χρόνια».
Δηλαδή τα τσιγάρα όπως τα ξέραμε θα αποτελέσουν παρελθόν; Και αν ναι, πόσο σύντομα θα ολοκληρωθεί αυτή η αλλαγή; Είναι έτοιμοι οι καπνιστές για κάτι τέτοιο;
«Αυτός είναι ο στόχος μας. Να αντικατασταθούν τα συμβατικά τσιγάρα με προϊόντα δυνητικά μειωμένου κινδύνου. Η αγορά έχει δείξει ότι υποδέχεται με ενθουσιασμό το IQOS, το πλέον εξελιγμένο από αυτά τα προϊόντα. Φυσικά, δεν μπορούμε να προβλέψουμε πόσο σύντομα θα ολοκληρωθεί αυτή η αλλαγή. Το σίγουρο είναι ότι θα γίνει. Οι ενήλικοι καπνιστές νομίζω ότι είναι παραπάνω από έτοιμοι. Για πολλούς από αυτούς είναι ζητούμενο εδώ και πολλά χρόνια».


Το IQOS είναι επομένως η απάντηση στο πρόβλημα του καπνίσματος; Ποια είναι μέχρι σήμερα η πορεία του στην αγορά;
«Εμείς λέμε ξεκάθαρα: ο κίνδυνος από το κάπνισμα μηδενίζεται μόνο με τη διακοπή του. Το IQOS υπό αυτή την έννοια δεν είναι «λύση» αλλά ρεαλιστική απάντηση σε ένα υπαρκτό παγκόσμιο πρόβλημα. Στοχεύει στη μείωση της βλάβης από το κάπνισμα, προσφέροντας την εμπειρία και την ικανοποίηση που αποζητεί ο ενήλικος καπνιστής. Ολες οι μελέτες και οι έρευνες που έχουμε μας δείχνουν ότι είμαστε στη σωστή κατεύθυνση. Η πορεία του είναι εξαιρετικά δυναμική. Σήμερα κυκλοφορεί σε περισσότερες από 25 χώρες, ενώ 2 εκατομμύρια άνθρωποι έχουν ήδη σταματήσει το κάπνισμα και έχουν στραφεί στο IQOS. Μόνο στην Ιαπωνία ξεπερνούν το 1 εκατομμύριο».
Πρόσφατα ήσασταν ομιλητής στο Disrupt Greece, μια πρωτοβουλία για την ενίσχυση της νεοφυούς επιχειρηματικότητας. Τι σημαίνει «καινοτομία» για την PMI και ποιον ρόλο μπορούν να αποκτήσουν οι startups σε μια χώρα όπως η Ελλάδα;
«Καινοτομία σημαίνει ότι εκεί που οι άλλοι βλέπουν αδιέξοδο, εσύ βλέπεις έναν νέο δρόμο. Δρόμο που πρέπει να χαράξεις στην αρχή μόνος σου. Oι περισσότεροι στο άκουσμα της καινοτομίας φαντάζονται επιστήμονες σε ένα εργαστήριο να κάνουν πειράματα. Δεν είναι έτσι. Η καινοτομία δεν απαιτεί καινούργια γνώση, η γνώση και η τεχνολογία υπάρχουν. Αυτό που χρειάζεται είναι να τις αξιοποιήσεις για να βρεις λύσεις, ή να δώσεις απαντήσεις. Για εμάς, στην PMI, η καινοτομία έγινε το εργαλείο για την αλλαγή.
Είναι η κινητήριος δύναμη για να πετύχουμε τον σκοπό μας. Οσον αφορά τη χώρα, οι startups αποτελούν ένα αναξιοποίητο εθνικό κεφάλαιο. Κάθε μέρα η Ελλάδα χάνει ιδέες, νεανική ορμή, επιχειρηματική τόλμη. Ολα αυτά τα χαρακτηριστικά που θα την οδηγήσουν σε νέους δρόμους. Οι startups στην Ελλάδα κρύβουν τεράστια δυναμική, όπως διαπίστωσα στο Disrupt Greece. Πιστεύω πολύ στο ταλέντο των νέων της χώρας. Το αστείρευτο αυτό ταλέντο έκανε σε μεγάλο βαθμό τη Philip Morris International να αναθέσει στην Παπαστράτος κομβικό ρόλο στις παγκόσμιες δραστηριότητές της».

Ζήσατε το ξέσπασμα της ελληνικής κρίσης κρατώντας στα χέρια σας το «τιμόνι» της Παπαστράτος. Τώρα, οκτώ χρόνια μετά, είστε αισιόδοξος για την πορεία της ελληνικής οικονομίας;
«Ξέρετε, έχοντας ζήσει δύο κρίσεις, στην Ελλάδα ή τουλάχιστον την αρχή της, και στην Ουκρανία, πιστεύω ότι η κρίση κινητοποιεί. Αφυπνίζει δυνάμεις και φέρνει στο προσκήνιο την ανάγκη της αλλαγής και των συνεργειών. Σε κάνει να εστιάζεις στα σημαντικά, να αποφασίζεις γρήγορα, να μαθαίνεις. Η κρίση αναδεικνύει ταλέντα.
Το ίδιο έχει συμβεί στην Ελλάδα. Η δίψα για δημιουργία είναι σήμερα μεγαλύτερη από ποτέ. Δεν είμαι απλώς αισιόδοξος, είμαι βέβαιος ότι η Ελλάδα θα τα καταφέρει, όπως άλλωστε και στο παρελθόν. Χρειάζεται όμως κάτι σημαντικό. Να βρει τον σκοπό της, να βρούμε τον προορισμό και να ανοίξουμε τον δικό μας δρόμο για να φτάσουμε σε αυτόν».

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ