Με τις διεθνείς τάσεις να στρέφονται στα ταξίδια εμπειριών, η γαστρονομία και η ανάδειξη της τοπικής κουζίνας και των προϊόντων ενός προορισμού αποτελούν κύρια στοιχεία για τη διαφοροποίησή του στον διεθνή ανταγωνισμό, αλλά και την ποιοτική του αναβάθμιση.

«Περισσότεροι από το 60% των γερμανών ταξιδιωτών προτιμούν ιδιαίτερα τα τοπικά πιάτα και συμφωνούν ότι το φαγητό και το ποτό είναι ένας καλός τρόπος για να γνωρίσουν τις άλλες κουλτούρες» τονίζει η project manager του Futouris –γερμανική πρωτοβουλία για την αειφορία στον τουρισμό –κυρία Ανια Ρένερ, στο πλαίσιο της παρουσίασης του πιλοτικού προγράμματος που ξεκίνησε η TUI για πρώτη φορά στην Ελλάδα και στην Κρήτη, επιχειρώντας να συνδέσει τον αγροδιατροφικό τομέα με τον τουρισμό και την αειφορία.


Συνεργασία
Το κοινό έργο της Futouris και του TUI Care Foundation «Κρήτη: πρώτα βήματα προς ένα βιώσιμο διατροφικό προορισμό» εφαρμόζεται σε συνεργασία με τη Local Food Experts, με έδρα το Ηράκλειο, και με την blueContec, εταιρεία περιβαλλοντικών συμβούλων σε ζητήματα βιώσιμου τουρισμού, με έδρα το Ανόβερο. «Η πρωτοβουλία στοχεύει στη δημιουργία ενός δικτύου που συνδέει τον τουρισμό με την αγροτική παραγωγή, καθώς αποτελούν την κύρια πηγή εισοδήματος στην Κρήτη, να ενισχύσει τη βιωσιμότητα τροφίμων και ποτών που προσφέρονται σε ξενοδοχεία του νησιού, να μειώσει τις επιπτώσεις από τις καλλιέργειες, αλλά και να εκπαιδεύσει τον τουρίστα στην τοπική γαστρονομία» σημειώνει η βιολόγος και σύμβουλος σε θέματα αειφορίας και ασφάλειας τροφίμων, μέλος της Local Food Experts κυρία Μαρία Βαλέργα.
Το πρόγραμμα σε νούμερα περιλαμβάνει επτά ξενοδοχειακές μονάδες 4 και 5 αστέρων, τρεις μονάδες παραγωγής τροφίμων (δύο οινοποιεία και ένα ελαιοτριβείο), έναν αγροτικό συνεταιρισμό παραγωγών ελαιολάδου, ένα μοναστήρι, τέσσερα γκρουπ αμπελοκαλλιεργητών και ελαιοκαλλιεργειών (192 άτομα), 305,4 εκτάρια γης. Προϊόντα βιώσιμης καλλιέργειας είναι το κρασί, το λάδι και λίγα δημητριακά.

Μοναδική ευκαιρία

«Αν δεν διαφοροποιηθούμε, θα είμαστε διαρκώς πιεσμένοι να μειώνουμε την τιμή»
σημειώνει η διευθύνουσα σύμβουλος του Sbokos Hotel Group κυρία Αγάπη Σμπώκου. Δύο ξενοδοχεία της εταιρείας συμμετέχουν από το 2016 στο πρόγραμμα Futouris, γερμανική πρωτοβουλία για την αειφορία στον τουρισμό και «ομπρέλα» κάτω από την οποία εντάχθηκε και το TUI Care Foundation, με το πιλοτικό πρόγραμμα για την αειφορία.

«Το εξαιρετικό αυτό διάστημα που διανύουμε τα τελευταία χρόνια στον τουρισμό είναι μια μοναδική ευκαιρία για όλους μας να δουλέψουμε συνολικά και συλλογικά για την εξέλιξή του. Είναι ευθύνη μας να κάνουμε τα βήματα εκείνα που θα επιτρέψουν στο τουριστικό προϊόν της Ελλάδας να ξεφύγει από την παγίδα του commoditization, του να ανταγωνίζεται δηλαδή μόνο σε επίπεδο τιμής»
τονίζει. «Σήμερα θέλουμε τα περισσότερα προϊόντα του νησιού να έρχονται από πιστοποίηση στον καταναλωτή» τόνισε ο περιφερειάρχης Κρήτης κ. Σταύρος Αρναουτάκης, συμπληρώνοντας την ανάγκη «να έχουμε ως όραμα την ποιότητα και την ταυτότητα για να είμαστε ανταγωνιστικοί». Ωστόσο «τα τοπικά προϊόντα δεν είναι συνδεδεμένα με τα ξενοδοχεία της Κρήτης στον βαθμό που θα θέλαμε» λέει ο πρόεδρος της Αγροδιατροφικής Σύμπραξης της Περιφέρειας Κρήτης και αντιπεριφερειάρχης Πρωτογενούς Τομέα στην Περιφέρεια Κρήτης κ. Μανόλης Χνάρης.
Βασικός λόγος γι’ αυτό είναι η συμπίεση των τιμών στα all inclusive πακέτα που καθιστούν αναγκαίο τον περιορισμό στις δαπάνες στα ξενοδοχεία. «Τώρα προσπαθούμε να βάλουμε τα κρητικά προϊόντα στα a la carte εστιατόρια των ξενοδοχείων» προσθέτει ο κ. Χνάρης. Στις βασικές προτεραιότητες της Αγροδιατροφικής Σύμπραξης είναι η ανάδειξη και προβολή των τυποποιημένων, ποιοτικών προϊόντων με το σήμα «Κρήτη», με την ενίσχυση της ποιοτικής τους ταυτότητας και της εμπορικής τους αξίας σε αγορές εντός και εκτός του νησιού.
Στο πλαίσιο της ανάδειξης της τοπικής διατροφής η Περιφέρεια Κρήτης –Περιφερειακή Ενότητα Ρεθύμνης, ο Δήμος Ρεθύμνης και το Επιμελητήριο Ρεθύμνης διοργάνωσαν για έκτη χρονιά τη «Γιορτή Κρητικής Διατροφής 2017» στον Δημοτικό Κήπο Ρεθύμνης από την 1η έως και τις 7 Ιουλίου.

«Η πολυτέλεια σήμερα στον τουρισμό είναι η συγκίνηση»
λέει ο αρχιτέκτων και ιδιοκτήτης του Kapsaliana Village Hotel έξω από το Ρέθυμνο κ. Μύρων Τουπογιάννης. Ο ίδιος ξεκίνησε αναπαλαιώνοντας έναν οικισμό, μετόχι της Μονής Αρκαδίου που ξεκινά το 1600 και συνεχίστηκε με τη δημιουργία του ελαιοτριβείου το 1763, το οποίο και σήμερα αποτελεί σημείο αναφοράς. Αγοράζοντας σιγά σιγά πριν από 30 χρόνια τον σχεδόν εγκαταλελειμμένο οικισμό, τον αναστήλωσε με σεβασμό στην παράδοση και σήμερα το τουριστικό κατάλυμα είναι μέλος των Ιστορικών Ξενοδοχείων της Ευρώπης.
Παραδοσιακές μέθοδοι
Η γαστρονομία είναι μέρος της ταυτότητας και της ταξιδιωτικής εμπειρίας, καθώς ο σεφ Βασίλης Λεωνίδου δημιουργεί πιάτα με βάση τα προϊόντα από την ευρύτερη περιοχή, αλλά και τα δύο μποστάνια που καλλιεργεί στην έκταση γύρω από το ξενοδοχείο. Η μονάδα έχει πελάτες από τη Δυτική Ευρώπη, λειτουργεί από τον Μάιο ως τον Νοέμβριο και στη συνέχεια είναι ανοιχτή τα Σαββατοκύριακα του χειμώνα.

«Από το 1984 προσφέρουμε κρητικό πρωινό στα ξενοδοχεία»
λέει ο γενικός διευθυντής Λειτουργικούτης Grecotel κ. ΔηµήτρηςΚαλαϊτζιδάκης. Το 1989 ξεκίνησαν τα branded προϊόντα της φάρμας Agreco που σήμερα αριθμούν 200κωδικούς. Το κτήμα 40 στρεμμάτων κοντά στο Ρέθυμνο, με αμπελώνες και ελαιώνες, ανήκει στην οικογένεια του διευθύνοντος συμβούλου τηςGrecotelκαι προέδρου του ομίλου κ. Νίκου Δασκαλαντωνάκη και από το 2001 αναβιώνει παραδοσιακές μεθόδους καλλιέργειαςκαι παραγωγής κρητικών προϊόντων.
«Επιθυμία του κ. Δασκαλαντωνάκη ήταν οι βιολογικές καλλιέργειες της φάρμας να προμηθεύουν τα εστιατόρια στα ξενοδοχεία της Κρήτης, ενώ στη συνέχεια εντάχθηκαν και άλλοι παραγωγοί» λέει ο κ. Καλαϊτζιδάκης. Η παραδοσιακή φάρμαείναι ανοιχτή στο κοινό (με είσοδο πέντε ευρώ), ενώ το εστιατόριο λειτουργεί κυρίως ως εναλλακτική επιλογή των φιλοξενουμένων στα ξενοδοχεία της αλυσίδας. Από εφέτος η Grecotel προσφέρει 25 βιωματικές εμπειρίες στους πελάτες της, όπως το «Γίνε αγρότης για μια μέρα» που έχει ξεκινήσει από το 2012.
Οnline πλατφόρμα: Γαστρονομικές εμπειρίες

Με στόχο να φέρει σε επαφή αξιόλογους ντόπιους οικοδεσπότες με ταξιδιώτες που επισκέπτονται τη χώρα και αναζητούν να κατανοήσουν την τοπική κουλτούρα μέσα από εμπειρίες γαστρονομίας, πολιτισμού, ψυχαγωγίας, δημιουργήθηκε μια νέα online πλατφόρμα, σημειώνει η επικεφαλής του Cuisineblue κυρία Βιολέττα Γκελεστάθη.

Ετσι, «ο ταξιδιώτης που θα επιλέξει μια εμπειρία Cuisineblue θα δειπνήσει σε ένα διατηρητέο της παλιάς Αθήνας που ανήκει σε μια παλιά αστική οικογένεια, θα μαγειρέψει τοπικές συνταγές της Σαντορίνης στην πλατεία ενός παραδοσιακού οικισμού, θα ξεναγηθεί στα ιστορικά μνημεία των Ιωαννίνων και μετά θα δοκιμάσει τις τοπικές πίτες, θα μάθει τα μυστικά των πρώτων υλών στην Παλιά Αγορά των Χανίων, θα ζήσει μια ολοκληρωμένη ολοήμερη οινική εμπειρία στη Νεμέα, θα ακούσει ιστορίες για τα καρνάγια των Σπετσών και μετά θα γευματίσει στην πιο όμορφη βεράντα του νησιού» εξηγεί.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ