Νέες εξελίξεις στον ευρω-αμερικανικό εμπορικό πόλεμο σηματοδοτεί το νέο πρόστιμο-ρεκόρ ύψους 2,42 δισ. ευρώ που επέβαλε την περασμένη Τρίτη η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στην Google για κατάχρηση της δεσπόζουσας θέσης που κατέχει στην αγορά και ως εκ τούτου παραβίαση των κανόνων του ελεύθερου ανταγωνισμού. Σημειωτέον ότι η Κομισιόν τιμώρησε την εμβληματικότερη αμερικανική εταιρεία των καιρών μας, καθώς μόλις λίγες ημέρες νωρίτερα σε έρευνά της η εταιρεία BrandZ διαπίστωσε ότι το εμπορικό σήμα της Google είναι κορυφαίο στη λίστα όλων των επιχειρήσεων του πλανήτη ως αυτό με τη μεγαλύτερη αξία.
Η απόφαση της Κομισιόν, που ανακοίνωσε η αρμόδια επίτροπος Μαργκρέτε Βεστάγκερ, περιλαμβάνει επίσης προειδοποίηση προς την Google ότι αν εντός 90 ημερών δεν τερματίσει τις πρακτικές που παραβιάζουν τον ανταγωνισμό θα βρεθεί αντιμέτωπη με νέο πρόστιμο.

«Η συμπεριφορά της Google είναι παράνομη με βάση τους κανόνες της ΕΕ για την ελεύθερη λειτουργία της αγοράς»
σημείωσε από τις Βρυξέλλες η Βεστάγκερ. Η δανέζα επίτροπος Ανταγωνισμού εξήγησε ότι «η αμερικανική εταιρεία στέρησε από άλλες εταιρείες τη δυνατότητα να την ανταγωνιστούν με την αξία τους και να καινοτομήσουν, και το σπουδαιότερο στέρησε από τους ευρωπαίους καταναλωτές τα οφέλη του ανταγωνισμού, της προσωπικής επιλογής και της καινοτομίας».
Η Google κατηγορείται συγκεκριμένα ότι οι μηχανές αναζήτησης που χρησιμοποιεί ευνοούν δικά της ηλεκτρονικά καταστήματα καθώς τα ανεβάζουν στην κορυφή των επιλογών που προσφέρονται στον χρήστη και δεν δίνουν ευκαιρίες επιλογής, όπως οι ανταγωνίστριες ιστοσελίδες Kelkoo και Twenga. Η Google, η οποία υποστηρίζει ότι μεγαλύτερη επιρροή στον χώρο των ηλεκτρονικών πωλήσεων έχουν άλλες εταιρείες, όπως η Amazon και η eBay, αρνήθηκε τις κατηγορίες και άφησε ανοικτό το ενδεχόμενο να εφεσιβάλει την ποινή.
Εκπρόσωπος της εταιρείας σχολίασε ως εξής την απόφαση της Κομισιόν: «Οταν ψωνίζεις διαδικτυακά θέλεις να βρεις τα προϊόντα που ψάχνεις γρήγορα και εύκολα. Οι διαφημιστές θέλουν να προωθήσουν τα ίδια προϊόντα. Για αυτό η Google προβάλλει διαφημίσεις για ψώνια συνδέοντας τους χρήστες με χιλιάδες διαφημιζόμενους, μεγάλους και μικρούς, με τρόπο που είναι αμοιβαίως επωφελής».
Ο αναλυτής της εταιρείας συμβούλων Lewis Κρις Γκριν παρατηρεί ότι το πρόστιμο είναι υψηλό αλλά θεωρεί ότι η μητρική της Google, Alphabet Inc., μπορεί να το αντέξει καθώς έχει ρευστότητα άνω των… 172 δισ. δολαρίων. «Αν πρέπει να αλλάξει πρακτικές αναζήτησης η Google, θα πρέπει να σκεφθεί τις επιπτώσεις. Διότι τώρα ο τρόπος που καθορίζει τις προτεραιότητες σε κάποιες από τις υπηρεσίες λιανικών πωλήσεων και εμπορίου που παρέχει αποδίδει σε αυτήν τεράστια διαφημιστικά έσοδα» δήλωσε στο BBC ο Γκριν.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ