Στα 3,6 τρισ. δολάρια, σημειώνοντας άνοδο 8%, ανήλθε το 2017 η αξία των τοπ 100 σημάτων (brands) παγκοσμίως σύμφωνα με έρευνα της BrandZ™ η οποία παρακολουθεί περισσότερες από 100.000 μάρκες σε όλον τον κόσμο.
Τεχνολογικοί γίγαντες όπως η Google, η Apple, η Microsoft, η Amazon και το Facebook καταλαμβάνουν τις κορυφαίες θέσεις αυτής της χρονιάς, αντιπροσωπεύοντας μάλιστα το 25% της συνολικής αξίας της λίστας με τα 100 πιο ισχυρά εμπορικά σήματα αυτού του πλανήτη, τα οποία μόνο την τελευταία δεκαετία, δηλαδή μετά και την πρόσφατη παγκόσμια χρηματοοικονομική κρίση, είδαν την αξία τους να αυξάνεται συνολικά κατά 2 τρισ. δολάρια.
Βρισκόμαστε στην εποχή των κολοσσών του Διαδικτύου, οι οποίοι διαρκώς αναπτύσσουν οικοσυστήματα που αγγίζουν και συνδέουν τους καταναλωτές, καθιστώντας ευκολότερη τη ζωή τους, ανέφερε η BrandZ.
Ταχεία άνοδος
Η Silicon Valley κάνει εύκολη τη χρηματοδότηση, οπότε η διαδρομή των σημάτων και των εταιρειών αυτών προς την παγκόσμια αγορά καθίσταται ταχύτερη. Είναι χαρακτηριστικό πως αν κοιτάξει κανείς τη μέση ηλικία των σημάτων αυτής της κατηγορίας βλέπει πως δεν ξεπερνούν τα 20 χρόνια, δεικνύοντας την ταχύτητα με την οποία κυριάρχησαν στην παγκόσμια αγορά.
Από την άλλη πλευρά, παραδοσιακά εμπορικά σήματα επιχείρησαν να μεταβάλουν τα δεδομένα χρησιμοποιώντας την τεχνολογία ώστε να επιχειρήσουν «ένα άλμα προς τα εμπρός». Ενα τέτοιο παράδειγμα αποτελεί η Adidas το σήμα της οποίας σημείωσε το 2017 τη μεγαλύτερη ποσοστιαία μεταβολή (+58%).
Παράλληλα, μια ομάδα τεχνολογικών εταιρειών φαίνεται πως ανδρώθηκε ταυτόχρονα σε περίπου 50 χώρες, ενώ σήματα όπως η Tencent (8η θέση) και η Alibaba (14η θέση) από την Κίνα λέγεται ότι «αντιπροσωπεύουν το νέο κύμα των σημάτων που σκέφτονται ευρύτερα». Συνολικά 14 ονόματα προέρχονται από τις ταχέως αναπτυσσόμενες οικονομίες (13 από την Κίνα και μία από την Ινδία) ενώ στα αξιοσημείωτα του 2017 είναι η είσοδος για πρώτη φορά στο τop 10 του κινεζικού κολοσσού της τεχνολογίας Tencent.
Τα αμερικανικά εμπορικά σήματα πάντως κυριαρχούν καθώς στο τοπ 100 αντιπροσωπεύουν το 72% (56% των ονομάτων) της συνολικής αξίας έναντι 15% των ασιατικών σημάτων και 10% των ευρωπαϊκών ονομάτων. Το σήμα της Amazon πέτυχε το 2017 τη μεγαλύτερη αύξηση σε αξία (περίπου 40 δισ. δολ.) ενώ η Adidas αποτέλεσε το ταχύτερα αναπτυσσόμενο σήμα από πλευράς ποσοστιαίας μεταβολής (+58%) στον κόσμο, ακολουθούμενη από την κινεζική μάρκα αλκοολούχων Moutai (+48%).
Σε άνοδο
Σημαντική ποσοστιαία μεταβολή σημείωσαν επίσης τα σήματα των Amazon (+41%), Burger King (+ 39%), Brahma Beer (+34%), Tesla Cars (+ 32%), Netflix Technology (+ 30%), Domino’s Pizza (+29%), Rosneft Oil & Gas (+ 29%), Tencent Technology (+ 27%), Facebook Technology (+ 27%), Tim Hortons (+ 26%), Salesforce Technology (+ 23%), Samsung Technology (+ 23%), Shell (+ 23%), Corona Beer (+ 23%), Morgan Stanley (+22%), Skol Beer (+ 21%), PayPal Payments (+20%) και DHL Logistics (+ 20%).
Στους επιμέρους κλάδους σημειώνουμε πως στις τράπεζες τα ισχυρότερα σήματα αφορούν στις HSBC, Citi, J.P. Morgan , ING Bank, Morgan Stanley, Santander, BBVA, Goldman Sachs, UBS και Barclays. Στις ασφάλειες κυριαρχούν τα σήματα των Ping An, China Life, AIA, State Farm, Allianz, AXA, Geico, CPIC Zurich και MetLife. Από τον τομέα του πετρελαίου και αερίου έχουμε κατά σειρά τις ExxonMobil, Shell, Sinopec, BP, Petrochina, Chevron, Total, Rosneft, Gazprom και Lukoil.
Στις τηλεπικοινωνίες έχουμε κατά σειρά τις AT&T, Verizon, China Mobile, Xfinity, Deutsche Telekom, Vodafone, Movistar, NTT, Orange και BT. Στο λιανεμπόριο το τοπ 10 αφορά στις Amazon, Alibaba, The Home Depot, Walmart, IKEA, Costco, Lowe’s, Ebay, ALDI και JD.com. Τα τοπ 10 σήματα στην ένδυση αφορούν στις Nike, Zara, H&M, Adidas, Uniqlo, Under Armour, Victoria’s Secret, Lululemon, Ralph Lauren και Massimo Dutti, ενώ το κορυφαίο σήμα στον τομέα των αυτοκινήτων ήταν για μία ακόμη χρονιά η Toyota. Ακολούθησαν οι BMW, Mercedes-Benz, Ford, Honda, Nissan, Audi, Tesla, Land Rover και Porsche.
Η πολυτέλεια
Στις μάρκες πολυτελείας η κατάταξη έχει ως εξής: Louis Vuitton, Hermès, Gucci, Chanel, Rolex, Cartier, Burberry, Prada, Dior και Tiffany & Co, ενώ στα είδη προσωπικής φροντίδας έχουμε τις L’Oréal Paris, Colgate, Gillette, Lancôme, Nivea, Garnier, Clinique, Dove, Estée Lauder και Pantene Pro-V.
Στον τομέα του γρήγορου φαγητού κυριαρχούν τα σήματα McDonald’s, Starbucks, Subway, KFC, Pizza Hut, Domino’s Pizza, Tim Hortons, Chipotle, Taco Bell και Burger King. Στα soft drinks τα σήματα των Coca-Cola, Diet Coke, Red Bull, Pepsi, Lipton, Nescafé, Fanta, Nespresso, Tropicana και Sprite. Για τους λάτρεις της μπίρας, τέλος, το τοπ 10 αφορά στις Budweiser, Bud Light, Heineken, Stella Artois, Skol, Corona, Brahma, Guinness, Aguila και Coors Light.

Στην πρώτη δεκάδα ανέβηκε η κινεζική Tencent

H Tencent, μία τεχνολογική εταιρεία με έδρα το Σεντζέν της Κίνας, βρέθηκε για πρώτη φορά στο τοπ 10 της λίστας του BrandZ με τα κορυφαία εμπορικά σήματα παγκοσμίως.

Η κινεζική εταιρεία με κεφαλαιοποίηση 330 δισ. δολαρίων, μεγαλύτερη δηλαδή και από τη μεγαλύτερη αμερικανική τράπεζα JPMorgan Chase, βρέθηκε στην 8η θέση της λίστας στην οποία κυριαρχούν με εννέα συμμετοχές αμερικανικοί κολοσσοί.

Στην πρώτη θέση παραμένει η Google που εξακολουθεί να είναι το πολυτιμότερο σήμα στον κόσμο. Η άνοδος της αξίας της στα 245 δισ. δολ. ήταν απόρροια των πρωτοποριακών ερευνών της για τα αυτόνομα αυτοκίνητα και τις χρήσιμες ηλεκτρονικές υπηρεσίες, όπως το Google Drive, το Google Docs και το Google Maps.

Στη δεύτερη θέση παραμένει το εμπορικό σήμα της Apple που εκτιμάται σήμερα σε 235 δισ. δολάρια ενώ στην τρίτη θέση ακολουθεί η Microsoft, η αξία του brand της οποίας ανήλθε σε 143 δισ. δολάρια. Η εταιρεία παράγει σχεδόν το ένα τρίτο των εσόδων της και σχεδόν το 40% των λειτουργικών της κερδών από τo Intelligent Cloud. Η Amazon κέρδισε τρεις θέσεις στη λίστα ενώ προσφέρει ένα ευρύ φάσμα υπηρεσιών, από ηλεκτρονικές αγορές, παράδοση παντοπωλείων, cloud computing και ψυχαγωγία ως και υπηρεσίες τεχνητής νοημοσύνης.

Το Facebook

Στην 5η θέση βρίσκεται το Facebook που είδε – παρά τα σκάνδαλα με τις ψεύτικες ειδήσεις και τα βίαια γεγονότα που λαμβάνουν χώρα ζωντανά στην πλατφόρμα του – την αξία του σήματός του να σημειώνει άνοδο 27%. Με μεγάλη απήχηση στους χρήστες που θεωρούν το κοινωνικό μέσο «φιλικό», έδωσε ώθηση στις διαφημίσεις εκτοξεύοντας τα έσοδα.

Αν και έχασε δύο θέσεις η AT&T παραμένει στο τοπ 10 (6η θέση) κατά επτά συναπτά έτη. Η εταιρεία βρίσκεται ένα βήμα πριν από μια από τις μεγαλύτερες εξαγορές όλων των εποχών, αυτήν της μητρικής εταιρείας του CNN, Time Warner. Αν και έχασε μία θέση στην κατάταξη, η Visa ως παγκόσμιο brand είδε την αξία της να αυξάνεται κατά 10%, δεδομένων μάλιστα της ολοκλήρωσης της συνεργασίας της American Express με την Costco το περασμένο έτος και της σύναψης συνεργασίας της Visa με τη Citigroup. Κερδίζοντας τρεις θέσεις, η Tencent εισήλθε στο τοπ 10 (8η θέση). Το νέο στοίχημα του κινεζικού κολοσσού αφορά τη δημιουργία εργαστηρίου έρευνας τεχνητής νοημοσύνης στο Σιάτλ. Στην 9η θέση, το σήμα της IBM σημείωσε άνοδο 18%, απόρροια και της δραστηριοποίησης της εταιρείας στην ανάπτυξη της τεχνητής νοημοσύνης Watson.

Το μοναδικό σήμα από τον «παλαιό κόσμο», καταλαμβάνοντας την τελευταία θέση (10η), αφορά στην McDonald’s. Η εταιρείας Fast Food με το παγκόσμιο brand είδε την αξία του σήματός της να αυξάνεται κατά 10% στα 98 δισ. δολάρια, απόρροια της εισαγωγής των υγιεινών επιλογών διατροφής και της επέκτασής της μέσω νέων εστιατορίων στην Κίνα και στην Ινδία.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ