Οχι πως τα αυτοκίνητα της Tesla υπολείπονται των BMW σε ισχύ. Αλλά να προσπεράσει η κεφαλαιοποίηση της αμερικανικής εταιρείας εκείνη της γερμανικής, έστω και πρόσκαιρα, δεν είναι μικρή υπόθεση. Και λόγω της συγκριτικά ασήμαντης ιστορίας της Tesla (ιδρύθηκε μόλις το 2003) αλλά κυρίως λόγω του ότι πρόκειται για μια απολύτως καινοτόμα και πρωτοποριακή αυτοκινητοβιομηχανία, αφού κατασκευάζει αποκλειστικά και μόνο ηλεκτροκίνητα μοντέλα.
Ως εκ τούτου, φαντάζει ακόμα πιο εντυπωσιακή η εμπιστοσύνη της αγοράς που έχει κερδίσει.
Είναι τεράστια η απόσταση που κάλυψε η μετοχή της Tesla για να ανεβάσει τη χρηματιστηριακή αξία της εταιρείας του εκκεντρικού καναδοαμερικανού μηχανικού και μπίζνεσμαν Ελον Μασκ στα επίπεδα της αξίας της BMW. Η εταιρεία μπήκε στο Χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης το 2010 με τιμή εκκίνησης της μετοχής της στα 17 δολάρια και σήμερα η μετοχή έχει εκτιναχθεί στα 260 δολάρια.
Μόνο με τρία μοντέλα
Να σημειωθεί ότι η Tesla έχει από τον περασμένο Απρίλιο προσπεράσει σε κεφαλαιοποίηση ογκόλιθους της παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας, όπως είναι η General Motors ή η Ford Motor.
Ωστόσο, όπως σημειώνει και ο Ντέιβιντ Ουέλτς στο Bloomberg, κατά κανόνα οι κατασκευαστές πολυτελών αυτοκινήτων ξεπερνούν σε κεφαλαιοποίηση τους κατασκευαστές οχημάτων, ας πούμε, ευρείας κατανάλωσης. Και η Tesla, ασφαλώς, κατασκευάζει αυτοκίνητα πολυτελείας. Αλλά προσώρας έχει κυκλοφορήσει μόνο τρία μοντέλα: το σπορ Roadster το 2008, την μπερλίνα S το 2012 και το πολλαπλών χρήσεων Χ το 2015. Αλλά εντός του 2017 θα κυκλοφορήσει το πολυαναμενόμενο Model 3 με τιμή πώλησης που θα ξεκινά μόλις από τα 35.000 δολάρια στις ΗΠΑ.
Ηλεκτροκίνητη φούσκα;
Οι ειδικοί δεν κατανοούν την εμπιστοσύνη που έδειξαν οι επενδυτές στην Tesla ανεβάζοντας την κεφαλαιοποίησή της πάνω από τα 61,3 δισ. δολάρια της BMW, μιας εμβληματικής επωνυμίας στην παγκόσμια αγορά αυτοκινήτου, που κατασκευάζει άλλωστε και εκείνη πολυτελή ηλεκτροκίνητα οχήματα.

«Εχει διατυπωθεί το επιχείρημα ότι η Tesla έχει τη δυνατότητα να κάνει πράγματα που οι άλλοι κατασκευαστές δεν μπορούν. Οτι η ενασχόλησή της αποκλειστικά με την ηλεκτροκίνηση είναι αβαντάζ για αυτήν. Είναι εσφαλμένο το επιχείρημα. Δεν μπορεί κανείς να με πείσει ότι η BMW δεν μπορεί να κάνει ό,τι και η Tesla»
δήλωσε στο Bloomberg ο ειδικευμένος σε θέματα αυτοκινήτου αμερικανός δημοσιογράφος Κέβιν Τάιναν.
Είναι δηλαδή φούσκα η μετοχή της Tesla; Αναμφίβολα, απαντά ο ελληνοαμερικανός «σορτάκιας» Τζιμ Χάνος. Ο ιδρυτής της Kynikos Associates, ο οποίος έγινε διάσημος το 2001 τζογάροντας και κερδίζοντας εκατομμύρια δολάρια από την κατάρρευση του γιγαντιαίου ενεργειακού ομίλου Enron Corp., πιστεύει ότι τα επόμενα δύο τρίμηνα θα ξεκαθαρίσει η κατάσταση με την Tesla. Διότι δεν ερμηνεύεται λογικά η εκτίναξη της μετοχής μιας εταιρείας που ήταν καθ’ όλη τη διάρκεια του βίου της ζημιογόνα –ακριβέστερα, η Tesla έχει απολαύσει μόνο δύο κερδοφόρα τρίμηνα!
Η μεγάλη πρόκληση

«Η Tesla έπιασε την BMW σε κεφαλαιοποίηση. Αλλά έχει ακόμη πολύ δρόμο μπροστά της για να την πιάσει σε πωλήσεις και σε κέρδη. Η γερμανική εταιρεία πούλησε 2,4 εκατ. αυτοκίνητα το 2016 ενώ η Tesla πούλησε λιγότερα από 80.000. Την ίδια χρονιά η BMW έβγαλε κέρδη 7,7 δισ. δολ. ενώ η Tesla έχασε 725 εκατ. δολ.»
εξηγεί το Bloomberg.
Οσο για τον Τζιμ Χάνο, έχει τη δική του άποψη: «Η εταιρεία έχει τη μεγάλη πρόκληση μπροστά της, και αυτή είναι το Model 3. Η επιχείρηση χάνει λεφτά όταν πουλάει αμάξια που κοστίζουν 120.000 δολάρια, αλλά ελπίζει να κερδίσει με το αυτοκίνητο που θα κοστίζει 35.000 δολάρια. Από την άλλη πλευρά, ο Ελον Μασκ έχει στόχο να επενδύσει τεράστια ποσά στα άλλα μεγαλεπήβολα σχέδια που καταστρώνει».
Και δεν χωρεί αμφιβολία ότι το πλέον μεγαλεπήβολο (όσο και διαφιλονικούμενο) από τα σχέδια του 47χρονου επιχειρηματία είναι να καταφέρει η διαστημική εταιρεία του, SpaceX, να πραγματοποιήσει το πρώτο επανδρωμένο ταξίδι στον Αρη σε μόλις επτά χρόνια από σήμερα, το έτος 2024. Πρόκειται για μια αποστολή στο πλαίσιο του μεγάλου οράματός του (με χρονικό ορίζοντα 100 ετών) που είναι να δημιουργηθεί μια αυτάρκης πολιτεία ενός εκατομμυρίου εποίκων στον Κόκκινο Πλανήτη.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ