Θεωρείται η κορυφαία συνάντηση της ταξιδιωτικής βιομηχανίας στις ΗΠΑ. Πάνω από 6.300 επαγγελματίες του τουρισμού, ανάμεσά τους προμηθευτές, 1.300 εγχώριοι και ξένοι buyers από 70 χώρες και 500 διεθνείς δημοσιογράφοι, βρέθηκαν για πέντε ημέρες στην Ουάσιγκτον για τη 49η IPW.
H έκθεση που διοργανώνει κάθε χρόνο το US Travel Association εκτιμάται ότι αποφέρει 4,7 δισ. δολάρια σε μελλοντικά ταξίδια και 8,8 εκατ. περισσότερους διεθνείς ταξιδιώτες σε ορίζοντα τριετίας.
Την ίδια ώρα όμως που η μεγαλύτερη γιορτή του αμερικανικής τουριστικής βιομηχανίας ξεκινούσε, οι διοργανωτές της είχαν να διαχειριστούν μια κρίση τόσο σε εσωτερικό, όσο και σε επικοινωνιακό επίπεδο. Ο πρόεδρος των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ τουίταρε για την ανάγκη επιβολής «travel ban» (Donald J. Trump @realDonaldTrump 6 Ιουν: «That’s right, we need a TRAVEL BAN for certain DANGEROUS countries, not some politically correct term that won’t help us protect our people!»). «Σωστά, χρειαζόμαστε μια ΤΑΞΙΔΙΩΤΙΚΗ ΑΠΑΓΟΡΕΥΣΗ για ορισμένες ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΕΣ χώρες, όχι κάποιον πολιτικά σωστό όρο που δεν θα μας βοηθήσει να προστατέψουμε τον λαό μας!».
«Ευπρόσδεκτοι»
Λίγες ημέρες νωρίτερα δε ο αμερικανός πρόεδρος, στοχεύοντας στον περιορισμό του ελλείμματος για την επόμενη δεκαετία, ανακοίνωσε την πρόθεση περικοπής του προϋπολογισμού του Brand USA, του οργανισμού τουριστικής προβολής των ΗΠΑ, ώστε τα κονδύλια να μεταφερθούν στη συνοριακή ασφάλεια.
Τα παραπάνω ανάγκασαν τον πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο του US Travel Association κ. Ρότζερ Ντάου να προβεί σε μια ξεκάθαρη δήλωση κατά τη διάρκεια της συνέντευξης Τύπου απευθυνόμενος στους ξένους δημοσιογράφους που συμμετείχαμε στην IPW, «βομβαρδίζοντάς» τον με ερωτήσεις και εκφράζοντας προβληματισμό για τη νέα καμπάνια του Brand USA: Πώς το σύνθημα «Ενα μεγάλο καλώς ήρθες» θα έχει πρακτική εφαρμογή με την άνοδο του δολαρίου και τις αμφιλεγόμενες πολιτικές της νέας ηγεσίας; «Οι ξένοι ταξιδιώτες είναι ευπρόσδεκτοι, τελεία και παύλα. Και το Brand USA είναι εδώ για να μείνει» τόνισε.
Ο ίδιος δέχθηκε ότι οι αποφάσεις δείχνουν μεν τις προθέσεις του αμερικανού προέδρου, σημείωσε ωστόσο ότι οι τουριστικοί φορείς «θα φροντίσουν να ενημερώσουν με όλα τα απαραίτητα στοιχεία το επιτελείο του, ώστε να γίνει αντιληπτή η σημασία του τουρισμού», αλλά και του οργανισμού προώθησης.

Δαπάνες 990,3 δισ.
Το Brand USA λειτουργεί από το 2011 ως προϊόν συνεργασίας ιδιωτικού και δημόσιου τομέα, με αρμοδιότητα την εικόνα και το μερίδιο αγοράς συνολικά και για τις 50 Πολιτείες. Το 2016 περίπου 77,6 εκατ. διεθνείς ταξιδιώτες επισκέφθηκαν τις ΗΠΑ και η αμερικανική τουριστική κοινότητα «παραμένει αφοσιωμένη στο να καλωσορίσει ακόμα περισσότερους τα επόμενα χρόνια. Συνεχίζουμε να στηρίζουμε πρωτοβουλίες που είναι σημαντικές για τη διευκόλυνση των εισερχόμενων ταξιδιών» δήλωσε ο κ. Ντάου.
Πέρυσι οι άμεσες ταξιδιωτικές δαπάνες ανήλθαν σε 990,3 δισ. δολάρια, με τα συνολικά τα άμεσα και έμμεσα έσοδα από τον τουρισμό να αγγίζουν τα 2,3 τρισ. δολάρια. Ενώ ο τουρισμός στηρίζει 15,3 εκατ. έμμεσες και άμεσες θέσεις απασχόλησης.
Τον Απρίλιο ο Δείκτης Ταξιδιωτικών Τάσεων (Travel Trade Index – TTI) του US Travel Association είναι ο πρώτος μήνας που αποτυπώνει το αίσθημα των διεθνών ταξιδιωτών μετά την προεδρική απόφαση για τα ταξίδια και τη μετανάστευση στις 27 Ιανουαρίου.
Ακριβώς επειδή ο μέσος ταξιδιώτης ξεκινά το ταξίδι του στις ΗΠΑ 56,9 ημέρες μετά την αρχική του έρευνα, οποιαδήποτε συνέπεια από τις αμφιλεγόμενες αποφάσεις του προέδρου Τραμπ θα είναι αισθητή από τα στοιχεία του Απριλίου και μετά.
Αυτόν τον μήνα προκύπτει ότι τα ταξίδια από το εξωτερικό προς τις ΗΠΑ συνεχίζουν να αναπτύσσονται, παρά το ισχυρό δολάριο και την έντονη πολιτική ρητορική. Οι ρυθμοί όμως είναι χαμηλότεροι.
Παρατηρείται μια υστέρηση των εισερχόμενων σε σχέση με τις εσωτερικές μετακινήσεις. Με την πρόβλεψη να εκτείνεται ως τον Οκτώβριο του 2017 τα εσωτερικά ταξίδια αναμένεται να αυξηθούν κατά 2%, ενώ τα εισερχόμενα εκτιμάται ότι θα μειωθούν οριακά.

«Αν μας εκπλήσσουν αυτά τα στοιχεία; Η ειλικρινής απάντηση είναι ναι»
απαντά ο κ. Ντάου. «Υπήρξαν πολλοί ισχυρισμοί ότι οι πράξεις της διοίκησης σχετικά με τα ταξίδια έχουν καταστρέψει το αμερικανικό brand στο εξωτερικό, αλλά βλέπουμε με οικονομικά στοιχεία την αξιοσημείωτη ανθεκτικότητα του ταξιδιωτικού τομέα των ΗΠΑ».
«Λανθασμένα μηνύματα»
Ο ίδιος υπενθύμισε ότι η αμερικανική ταξιδιωτική βιομηχανία αντιμετώπισε παρόμοια κατάσταση μετά τις τρομοκρατικές επιθέσεις της 11ης Σεπτεμβρίου 2001, όταν πολλές από τις πολιτικές αποσκοπούσαν στην προστασία των πολιτών των ΗΠΑ, αλλά έστειλαν «λανθασμένα μηνύματα», συμπεριλαμβανομένου του ότι οι ΗΠΑ δεν ήθελαν διεθνείς επισκέπτες.

«Παρ’ όλο που ενθαρρύνουμε αυτούς τους ισχυρούς αριθμούς, θα συνεχίσουμε να παροτρύνουμε την πολιτική ηγεσία να στείλει ευρύτερα το μήνυμα ότι ενώ οι ΗΠΑ είναι κλειστές για την τρομοκρατία, παραμένουν ανοιχτές για το επιχειρείν. Δεν πρέπει να θεωρούμε δεδομένο ότι αυτή η τάση θα διατηρηθεί και οι 15,3 εκατ. θέσεις εργασίας που εξαρτώνται από τον τουρισμό δεν πειράζει να τεθούν σε κίνδυνο. Ενα απλό και σαφές μήνυμα καλωσορίσματος θα έχει μεγάλη απήχηση»
συμπληρώνει. Στο πλαίσιο μάλιστα του ανοίγματος ως διεθνούς προορισμού και της διεύρυνσης του μείγματος, με το Μεξικό και τον Καναδά να κυριαρχούν στις χώρες-πηγές και την Κίνα να «καλπάζει» προς την κορυφή, η Ινδία είναι πλέον στις βασικές προτεραιότητες για τις ΗΠΑ. Παρουσιάζοντας τις δράσεις της εφετινής χρονιάς ο διευθύνων σύμβουλος του Brand USA κ. Κρις Τόμσον ανακοίνωσε ότι μετά τις απευθείας αεροπορικές συνδέσεις αμερικανικών προορισμών με την Κίνα και το mega fam trip με κινέζους tour οperators κατά τη διάρκεια του τουριστικού έτους ΗΠΑ – Κίνας πέρυσι, το 2017 είναι η χρονιά συνεργασίας ΗΠΑ – Ινδίας για τα ταξίδια και τον τουρισμό.

Ανάγκη αναβάθμισης των υποδομών

«Αυτός ο οργανισμός επιλέγει πάντα την παγκοσμιοποίηση από την απομόνωση, γιατί μια συνδεδεμένη Αμερική είναι μια ανταγωνιστική Αμερική» υπογράμμισε από την πλευρά του ο επικεφαλής του Διοικητικού Συμβουλίου του US Travel Association κ. Τζεφ Μπαλότι, ο οποίος είναι επίσης πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Wyndham Hotel Group.

Η μεγαλύτερη εταιρεία ξενοδοχείων στον κόσμο με βάση τα 8.000 ξενοδοχεία της, το 2016 εισήλθε και στην ελληνική αγορά με το Wyndham Grand Athens, ενώ την 1η Ιουνίου εγκαινίασε τα Wyndham και Ramada Loutraki Poseidon Resorts στο Λουτράκι. Ο κ. Μπαλότι εστίασε ωστόσο στην ανάγκη αναβάθμισης των υποδομών στις ΗΠΑ και κυρίως των αεροδρομίων και στη συνέχεια του οδικού και σιδηροδρομικού δικτύου.

Χρειάζεται «να μπορούν να ανταποκριθούν στον αυξανόμενο όγκο των επισκεπτών» δήλωσε. Και επικαλέστηκε στοιχεία έκθεσης του οργανισμού που καταδεικνύουν ότι «σχεδόν το 60% των αεροδρομίων των ΗΠΑ έχασαν συνδεσιμότητα την τελευταία δεκαετία». Γι’ αυτό και στην είσοδο του ιστότοπου του US Travel Association η οθόνη καλύπτεται από ένα κεντρικό μπάνερ που αναγράφει «Fix our Airports. Welcome the world» (Φτιάξτε τα αεροδρόμιά μας. Καλωσόρισες κόσμε).

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ