Το πρώτο πεντάμηνο του 2017 ήταν όχι απλώς απογοητευτικό, αλλά σχεδόν καταστροφικό για τον κλάδο των σουπερμάρκετ. Το ελληνικό λιανεμπόριο έχασε πωλήσεις περίπου 200 εκατ. ευρώ –δηλαδή των 5%-6% των ετήσιων πωλήσεών του. Παράλληλα ο ανταγωνισμός μεταξύ των τεσσάρων μεγάλων αλυσίδων της ελληνικής αγοράς βρίσκεται σταθερά στο «κόκκινο» και δεν είναι γνωστό πότε θα αλλάξει… χρώμα.
Η συρρίκνωση του διαθέσιμου καταναλωτικού εισοδήματος αναγκάζει τις βιομηχανικές και εισαγωγικές εταιρείες να πουλάνε τα προϊόντα τους σταθερά με προσφορές –περίπου το 50% των επωνύμων προϊόντων βρίσκεται σε προσφορά. Βέβαια οι πιο ψύχραιμες προγνώσεις και εκτιμήσεις θεωρούν πως η κατάσταση στο δεύτερο εξάμηνο του έτους, αρχής γενομένης από τον Ιούνιο, θα αλλάξει και ο ρυθμός της πτώσης θα περιοριστεί, ελπίδα που βασίζεται κυρίως στο τουριστικό κύμα. Σε κάθε περίπτωση ωστόσο το πρόσημο στην ανάπτυξη του κλάδου θα είναι αρνητικό στη διάρκεια του 2017.
Το στοίχημα
Σε αυτό το περιβάλλον, το οποίο δεν είναι καινοφανές –από το 2010 ως τώρα χάθηκε το 25% των ετήσιων πωλήσεων του λιανεμπορίου -, ο κ. Αριστοτέλης Παντελιάδης, διευθύνων σύμβουλος της Μετρό ΑΕ (My Market και Metro cash and carry) από το 2012, άλλαξε άρδην τη στρατηγική της. Το παλαιό συντηρητικό μοντέλο, που βασίστηκε στην περιορισμένη ανάπτυξη των σουπερμάρκετ και με έμφαση στην κατηγορία των cash and carry, εδώ και καιρό δεν υπάρχει.
Ο ιδρυτής της εταιρείας κ. Παντελής Παντελιάδης «άφησε χώρο» στον γιο του, σε αυτές τις εξαιρετικά δύσκολες συνθήκες που έχει διαμορφώσει η πολύχρονη ύφεση, να εφαρμόσει τη δική του στρατηγική, η οποία κινείται στον αντίποδα του παρελθόντος. Βασισμένος στην αντίληψη πως «η κρίση δημιουργεί ευκαιρίες» ο κ. Αριστοτέλης Παντελιάδης ακολούθησε μια επιθετική πολιτική επενδύσεων με τη δημιουργία νέων καταστημάτων, κυρίως σουπερμάρκετ. Σε αυτό το πλαίσιο εντάσσεται και η εξαγορά της Βερόπουλος ΑΕ –«ήταν δική μου απόφαση και προσωπικό μου στοίχημα» λέει ο ίδιος όταν ερωτάται.
Η επιχειρηματική χειραφέτηση από την οικογενειακή παράδοση έφερε τελικώς αποτελέσματα. Η εταιρεία κατόρθωσε να «πλασαριστεί» στην τέταρτη θέση της αγοράς, να μεγαλώσει η απόσταση από την πέμπτη και την έκτη θέση –από τη Μασούτης ΑΕ και την Πέντε ΑΕ –και όταν τελικώς ολοκληρωθεί η διαδικασία της ενσωμάτωσης της Βερόπουλος τα αποτελέσματα θα είναι ακόμη πιο σημαντικά.

Οι πωλήσεις
Ετσι στη διάρκεια του 2016 οι πωλήσεις της Μετρό ΑΕ –και της Βερόπουλος ΑΕ –ανήλθαν σε 1,15 δισ. ευρώ, σημειώνοντας αύξηση 6,5% σε σύγκριση με το 2015. Και στο πρώτο πεντάμηνο του 2017 η Μετρό συνεχίζει να καταγράφει αύξηση των συνολικών της πωλήσεων κατά 2,65%, γεγονός που οφείλεται κυρίως στους υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης των καταστημάτων της Βερόπουλος, τα οποία μεταβιβάστηκαν τον Φεβρουάριο του 2016. Για το 2017 οι πωλήσεις προβλέπεται να κλείσουν άνω των 1,2 δισ. ευρώ, ενώ το 2017 η εταιρεία εκτιμάται ότι θα κλείσει με τζίρο άνω του 1,2 δισ. ευρώ.

Εν τω μεταξύ οι επενδύσεις συνεχίζονται. Εφέτος πρόκειται να δαπανηθούν περί τα 55 εκατ. ευρώ για τη δημιουργία 10 νέων καταστημάτων –τα δύο ήδη έχουν ανοίξει στην περιοχή της Βόρειας Ελλάδας –και στην ανακαίνιση περίπου 42 εκατ. ευρώ Αξίζει να σημειωθεί ότι το πρόγραμμα των ανακαινίσεων αναμένεται να ολοκληρωθεί εντός του 2018. Η βασική «δύναμη πυρός» της Μετρό ΑΕ πλέον είναι ο τομέας των σουπερμάρκετ, όπου διαθέτει 223 καταστήματα, και ακολουθεί ο τομέας των cash and carry, με 48 καταστήματα. Αντιστοίχως συνεισφέρει και ο κάθε τομέας στις πωλήσεις, περίπου τα 2/3 των πωλήσεων προέρχονται από το δίκτυο των σουπερμάρκετ και το 1/3 από το δίκτυο των cash and carry.
Αναφορικά με τη λειτουργία των καταστημάτων τις Κυριακές, ο κ. Παντελιάδης υποστηρίζει ότι επί της ουσίας θα προσθέσει κόστος στις αλυσίδες και θα μοιράσει τις υπάρχουσες πωλήσεις αντί σε έξι σε επτά ημέρες –ωστόσο σε ορισμένες περιπτώσεις, τουριστικές φυσικά, σκοπεύει να ανοίξει μόνο για τέσσερις ώρες περί τα 32 καταστήματα -, αλλά και αυτή η επιλογή θα καθοριστεί από τον ανταγωνισμό.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ