Το νέο τοπίο που διαμορφώνεται στον χρηματοπιστωτικό κλάδο με την εξέλιξη των ψηφιακών τεχνολογιών και τον συνδυασμό των φυσικών και ψηφιακών καναλιών πώλησης και διανομής προϊόντων και υπηρεσιών απασχόλησε τις εργασίες του 4th Digital Finance Forum (dff17 – digitalfinance.ethosevents.eu) που διοργανώθηκε από την Ethos Events.
Στο ετήσιο ραντεβού του χρηματοπιστωτικού κλάδου, που αποτελεί αφορμή ενημέρωσης των φορέων της αγοράς όσον αφορά τον τομέα της αξιοποίησης των ψηφιακών τεχνολογιών, έδωσαν το παρών εκπρόσωποι από τις ελληνικές τράπεζες, τις μεγαλύτερες ασφαλιστικές εταιρείες, τους αρμόδιους φορείς, startups από την Ελλάδα και το εξωτερικό, αλλά και εταιρείες από τον χώρο της τεχνολογίας και των υπηρεσιών.
Συζητήθηκαν οι ψηφιακές αλλαγές στον ευρωπαϊκό χρηματοπιστωτικό τομέα, και συγκεκριμένα οι έννοιες και οι εφαρμογές τoυ νέου phygital καταστήματος, των νέων ψηφιακών μοντέλων στον ασφαλιστικό κλάδο, οι ψηφιακές αλλαγές στις μεθόδους χρηματοδότησης, οι εξελίξεις στον χώρο των POS, το νέο τοπίο στις ηλεκτρονικές πληρωμές και οι ψηφιακές αλλαγές στις υποδομές του χρηματοπιστωτικού τομέα.
Στην κεντρική ομιλία του συνεδρίου, ο Dr. Markos Zachariadis, επίκουρος καθηγητής Διοίκησης Πληροφοριακών Συστημάτων και Καινοτομίας, Warwick Business School & FinTech, επιστημονικός συνεργάτης, Cambridge Digital Innovation, University of Cambridge, με τίτλο «Digital Ecosystems and the Emergence of Fintech in Financial Services Sector», επισήμανε πως το fintech αποτελεί την εφαρμογή τεχνολογιών σε ιδέες βασισμένες στις τράπεζες, καθώς και ότι ενώ μέχρι στιγμής τράπεζες και fintech ανταγωνίζονταν για την ίδια αγορά, πλέον έχουν αρχίσει να συνεργάζονται. Αναφορικά με το μέλλον του banking, εξέφρασε τη βεβαιότητα πως «θα δούμε πολλές υπηρεσίες να κινούνται προς τα ψηφιακά κανάλια».

Κατά τον χαιρετισμό του, ο κ. Δημήτρης Καραϊσκάκης, επιτελικός διευθυντής Λειτουργιών του Ομίλου Χρηματιστηρίου Αθηνών, ανέφερε πως «ζούμε μια ψηφιακή επανάσταση που έχει αλλάξει τον τρόπο που χρηματοδοτείσαι και πραγματοποιείς τις ιδέες σου», φέρνοντας ως παράδειγμα το Χρηματιστήριο Αθηνών που, μέσω του προγράμματος για τη Στήριξη της Επιχειρηματικότητας, προσφέρει υπηρεσίες crowdfunding, όπως στις περιπτώσεις της ΙΚΕΑ και του ΟΠΑΠ. Κατά τον χαιρετισμό της, η κυρία Γιώτα Παπαρίδου, α’ εκτελεστική αντιπρόεδρος ΔΣ ΣΕΠΕ, μίλησε για τις τέσσερις βασικές ψηφιακές εξελίξεις που έλαβαν χώρα στον τομέα: τα smartphones, το cloud computing, το IoT και τα Big Data Analytics.
Κατά την πρώτη ενότητα, που περιέγραφε «Το νέο phygital κατάστημα», ο κ. Γιώργος Κωστόπουλος, Customer Innovation, Ηλεκτρονική Επιχειρηματικότητα, Τράπεζα Πειραιώς, επισήμανε πως το e-branch προσφέρει καλύτερη ροή πελατών και τόνισε πως αναφορικά με την ψηφιακή μετάβαση «θέλουμε οι άνθρωποι που είναι στα φυσικά καταστήματα να κάνουν το πρώτο βήμα». Σαν παράδειγμα έφερε τα e-branches της Τράπεζας Πειραιώς, τα οποία στοχεύουν στη λειτουργικότητα και στην απλότητα.
«Tο digital disruption αλλάζει την αγορά» δήλωσε ο κ. Παναγιώτης Οικονόμου, επικεφαλής του Τομέα Contact Center & i-Bank Stores, Διεύθυνση Ψηφιακών Καναλιών, Εθνική Τράπεζα της Ελλάδος. «Κλάδοι όπως ο Τύπος, τα ταξιδιωτικά γραφεία και η μουσική κινδυνεύουν εάν δεν ακολουθήσουν την τεχνολογία» δήλωσε. Αναφορικά με τα e-branches, ο κ. Οικονόμου τόνισε πως ο πελάτης έχει ανάγκη την άμεση εξυπηρέτηση και την ασφάλεια, ωστόσο θα χρειαστεί καιρός για να συνηθίσει τη νέα τεχνολογία. «Το νέο τραπεζικό κατάστημα πρέπει να προσφέρει εξατομικευμένες συμβουλές, να επιλύει τα προβλήματα του πελάτη και να είναι ψηφιακός πρεσβευτής της τράπεζας» συμπλήρωσε. Η κυρία Γέλφη Σαμπατακάκη, διευθύντρια Marketing & Επικοινωνίας Retail Banking, Τράπεζα Eurobank, τόνισε πως «πρέπει να δημιουργούμε συνεχώς phygital εμπειρίες για τον πελάτη» αναφέροντας την περίπτωση της Eurobank, η οποία, πέρα από το Pilot Branch στο Κολωνάκι, έχει εφοδιάσει τα καταστήματά της με patch, ψηφιοποίηση εγγράφων, Wi-Fi, Omni channel προσέγγιση και με Digital Εxperts, φοιτητές οικονομικών σχολών που έχουν ως ρόλο να εκπαιδεύσουν τον κόσμο αναφορικά με τις ψηφιακές συναλλαγές.
«Τα νέα, ψηφιακά μοντέλα στον ασφαλιστικό κλάδο» ήταν το θέμα της επόμενης ενότητας, κατά τη διάρκεια της οποίας ο κ. Γιώργος Καλύβας, Head of Product, Upstream, μίλησε για τις μικροασφαλίσεις μέσω κινητού τηλεφώνου, τονίζοντας πως αυτός ο κλάδος ενδείκνυται για τις αναπτυσσόμενες αγορές. Τόνισε πως το δυνατό κομμάτι του micro-insurance είναι τα εναλλακτικά σημεία πώλησης και χρέωσης χρήστη. Ως παράδειγμα έφερε την CoverNow, τη micro-insurance υπηρεσία της Upstream, η οποία λειτουργεί μέσω smartphone ή απλού κινητού με τη χρήση SMS ως distribution channel. Η υπηρεσία αυτή προσφέρει τις υπηρεσίες της σε συνεργασία με την εταιρεία κινητής τηλεφωνίας του καταναλωτή. Ο κ. Ξενοφών Λιαπάκης, γενικός διευθυντής CIO & Services, Ομιλος Interamerican, και πρόεδρος, Hellenic CIO forum, μίλησε για την ασφάλιση στον ψηφιακό κόσμο. Εστίασε στην Interamerican, η οποία αξιοποιεί τις υποδομές της για να επεκταθεί εκτός Ελλάδας. Παράδειγμα αποτελεί η Anytime, η οποία ασφαλίζει αυτοκίνητα στην Κύπρο μέσω outsourcing. Στη Κύπρο, υπάρχει το contact center, ενώ η δουλειά γίνεται στην Ελλάδα.
«Η καρδιά μας χτυπάει ψηφιακά» δήλωσε ο κ. Βασίλειος Τουλιάς, Operational Excellence & Customer Service Director, Head of Transformation, AXA Ασφαλιστική. Ο κ. Τουλιάς μίλησε για τον ψηφιακό μετασχηματισμό και τη σημαντικότητα του να γίνει από την αρχή (και όχι μετατρέποντας μία-μία τις φυσικές λειτουργίες σε digital), καθώς έτσι προσφέρεται περισσότερη αξία στον πελάτη. «Το 25% των πελατών στην Ελλάδα απαιτεί το digital transformation» υπογράμμισε.
Με την ενότητα σχετικά με το νέο τοπίο στις ηλεκτρονικές πληρωμές & POS συνεχίστηκε το Forum. Ο κ. Σωτήριος Κυριάκος, διευθυντής, Διεύθυνση Εναλλακτικών Δικτύων, Alpha Bank, τόνισε πως η κρίση και τα capital controls έδωσαν μεγάλη ώθηση στης ηλεκτρονικές συναλλαγές, ωστόσο είμαστε ακόμη πίσω. Ο κ. Κυριάκος παρουσίασε δύο mobile banking υπηρεσίες της Alpha Bank, τα Alpha Quick Transfer και IRIS online payments, μέσω των οποίων δύναται κανείς να μεταφέρει χρήματα σε λογαριασμούς των οποίων δεν γνωρίζει το iban, αλλά τον τηλεφωνικό αριθμό, το Facebook, το email ή το ΑΦΜ του κατόχου. Τέλος, παρουσίασε και την υπηρεσία Alpha Wallet, μέσω της οποίας μπορεί κανείς να κάνει χρήση όλων των καρτών του, για οποιαδήποτε συναλλαγή, από οποιαδήποτε συσκευή επιθυμεί (π.χ. κινητό ή tablet).
Ο κ. Αλκιβιάδης Τρίγκας, επικεφαλής Τομέα Ηλεκτρονικής Τραπεζικής, Διεύθυνση Ψηφιακών Καναλιών, Εθνική Τράπεζα, επικεντρώθηκε στο i-bank Pay for business. «Τα δύο σημεία-κλειδιά της υπηρεσίας είναι οι χαμηλές τιμολογήσεις και ότι τα χρήματα μπαίνουν απευθείας στον λογαριασμό του εμπόρου» δήλωσε. Ο κ. Τρίγκας αναφέρθηκε και στη συνεργασία της Τράπεζας με την Cosmote για τη δημιουργία κάρτας συναλλαγών –και αντίστοιχου application -, μέσω της οποίας ο ιδιοκτήτης κερδίζει MB με κάθε αγορά.
O κ. Αντίγονος Παπαδόπουλος, εμπορικός διευθυντής της Cardlink, μίλησε για την ανάπτυξη των ηλεκτρονικών συναλλαγών στην Ελλάδα. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της Cardlink, αυτή τη στιγμή υπάρχουν εγκατεστημένα περίπου 360.000 τερματικά, όταν στο τέλος του 2016 ήταν 305.000. Ο αριθμός αυτός εκτιμάται ότι θα φθάσει τις 420.000 μέχρι το τέλος του 2017. «Τον Απρίλιο του 2017 θα έχουμε τον μεγαλύτερο αριθμό συναλλαγών που έχει γίνει σε μηνιαία βάση» δήλωσε ο κ. Παπαδόπουλος.
Κατά την ομιλία του ο κ. Simon Brady, Editorial Director, AKJ Associates, εκ των κορυφαίων στην Ευρώπη σε θέματα κυβερνοασφάλειας όσον αφορά τον χρηματοπιστωτικό κλάδο, έκανε ειδική αναφορά στη cybersecurity των τραπεζών. Τόνισε πως μόνο το 5% των FTSE 100 εταιρειών έχουν έναν director για τα cyber risks και έθεσε το ερώτημα «εάν βρίσκονται σε ρίσκο τόσο πολλά τρισεκατομμύρια ευρώ, τότε γιατί να δαπανώνται τόσο λίγα χρήματα στην προστασία τους;». Η τελευταία ενότητα του 4th Digital Finance Forum ασχολήθηκε με το θέμα των ψηφιακών αλλαγών στις υποδομές του χρηματοπιστωτικού τομέα. Η κυρία Βίκυ Κορού, ICT Sales Manager –Finance, Ομιλος ΟΤΕ, μίλησε για τα Big Data και τις ICT λύσεις της Cosmote. Τόνισε πως «το digital περιβάλλον των τραπεζών καθορίζεται από τους πελάτες, το μοντέλο με το οποίο έρχονται οι ίδιες κοντά με τους πελάτες (distribution model) και την ανταγωνιστική αρένα fintech – banks». H κυρία Κορού τόνισε πως η τάση δεν είναι η εξάπλωση με e-branches, αλλά η εξέλιξη των καταστημάτων με digital corners. Κατά την ομιλία της, έκανε επίσης αναφορά στα βιομετρικά χαρακτηριστικά των κινητών τηλεφώνων, το άνοιγμα λογαριασμού μέσω video chat και την ηλεκτρονική υπογραφή, ως κομμάτι του banking «outside the walls».
Ο κ. Νίκος Καραπανάγου, εκτελεστικός πρόεδρος, Motivian, επικεντρώθηκε στους κλάδους του Lending και Payment, ενώ δεν παρέλειψε να αναφερθεί και στο blockchain. Οσον αφορά τα payments, τόνισε πως οι κλάδοι της τηλεπικοινωνίας και των τραπεζών έχουν πολλά να μοιραστούν. Το 4th Digital Finance Forum έκλεισε με panel το οποίο φιλοξένησε εκπροσώπους από τις τέσσερις μεγάλες τράπεζες, με μια συζήτηση μεγάλου ενδιαφέροντος σχετικά με τον ψηφιακό μετασχηματισμό των ελληνικών τραπεζών. Ο κ. Σωτήρης Συρμακέζης, γενικός διευθυντής, Group Chief Digital & Technology Officer (Group CDTO), Ομιλος Eurobank, δήλωσε πως «χρειάζεται να γίνει εισαγωγή του digital στο dna του οργανισμού, να δημιουργηθεί ένα υπόβαθρο ώστε να μπορεί ο οργανισμός να αξιοποιήσει οποιαδήποτε ψηφιακή τεχνολογία σήμερα ή αύριο». Ο κ. Συρμακέζης επισήμανε πως «θα ξαφνιαστούμε από το πόσο γρήγορα θα γίνει μετάβαση των συναλλαγών σε ψηφιακά κανάλια». Ο κ. Νίκος Χριστοδούλου, γενικός διευθυντής Λειτουργικής Στήριξης Ομίλου και Chief Operating Officer (Group COO), Εθνική Τράπεζα, υπογράμμισε πως τρεις είναι οι παράγοντες που ωθούν μια τράπεζα να αλλάξει: η τεχνολογία, οι πελάτες και το περιβάλλον. Ο ίδιος σημείωσε πως τα analytics και τα big data βοηθούν μια τράπεζα να γνωρίσει καλύτερα τον πελάτη της.
Ο κ. Δαμιανός Χαραλαμπίδης, εντεταλμένος γενικός διευθυντής, Chief Digital Officer & Retail Banking Products, Alpha Bank, ανέφερε χαρακτηριστικά: «Ολες οι τράπεζες πασχίζουμε για τον ψηφιακό μετασχηματισμό», καθώς «ένας χρήστης από τη στιγμή που ξεκινά να χρησιμοποιεί το κινητό του για υπηρεσίες, δύσκολα σταματά».

Ωστόσο και ο κ. Στέφανος Μυτιληναίος, αναπληρωτής γενικός διευθυντής, Ηλεκτρονική Επιχειρηματικότητα, Τράπεζα Πειραιώς, και ο κ. Χριστοδούλου συμφώνησαν πως ένα μέλλον με τράπεζες-πλατφόρμες δεν είναι ιδανικό. Ο κ. Μυτιληναίος τόνισε πως «έχουμε ξεχάσει τον τραπεζικό ως σύμβουλο, καθώς έχουμε συνδέσει την τράπεζα με τη συναλλαγή. Στο τέλος όμως το μέλλον της τράπεζας θα το αποφασίσουν οι πελάτες. Και φυσικά, η διαδρομή του μετασχηματισμού δεν σταματά». «Οι τράπεζες είτε θα μετασχηματιστούν είτε θα σταματήσουν να είναι ανταγωνιστικές» κατέληξε. Tέλος, οι παρουσιάσεις των συμμετεχόντων στο 4th Digital Finance Forum πραγματοποιήθηκαν με έναν περισσότερο διαδραστικό τρόπο, που επέτρεψε τη μεγαλύτερη δυνατή συμμετοχή του κοινού.

HeliosPlus