H ώρα του απογαλακτισμού της Ελληνικής Βιομηχανίας Οχημάτων (ΕΛΒΟ) από το κράτος έφτασε. Και αυτή τη φορά είναι οριστικό, αφού ανάλογες πρωτοβουλίες στο παρελθόν υπό το βάρος του πολιτικού κόστους είχαν ακυρωθεί.
Η εταιρεία με έδρα τη Θεσσαλονίκη βρίσκεται σε καθεστώς εκκαθάρισης από το 2014 και η εκκαθαρίστρια εταιρεία Ernst & Young δημοσίευσε πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος για την πώληση του ενεργητικού της εταιρείας μέσω πλειοδοτικού διαγωνισμού με κατώτατη τιμή προσφοράς τα 10 εκατ. ευρώ.
Η εταιρεία κάποτε είχε 1.200 εργαζομένους –σήμερα απασχολεί 330 –και είναι η μοναδική στην Ελλάδα που έχει γραμμή συναρμολόγησης οχημάτων. Βεβαίως, η βασική της δραστηριότητα είναι η συναρμολόγηση αμυντικού υλικού.
Λόγω όμως της κρίσης οι παραγγελίες από το υπουργείο Αμυνας τα τελευταία χρόνια έχουν μειωθεί δραστικά, με αποτέλεσμα η εταιρεία να συσσωρεύει ζημιές. Και νωρίτερα όμως, όταν δεν υπήρχε πρόβλημα παραγγελιών, τα λειτουργικά της κόστη ήταν μεγαλύτερα από τα έσοδά της.
Πάντα όμως το κενό αυτό καλυπτόταν από αυξήσεις κεφαλαίου από τον δημόσιο κορβανά. Πλέον η δυνατότητα αυτή δεν υπάρχει και η εταιρεία με εφόδιο την τεχνογνωσία και την εμπειρία του προσωπικού της μέσω του πλειοδοτικού διαγωνισμού θα αναζητήσει τον ιδιώτη ιδιοκτήτη που θα κληθεί να την αναστήσει. Για να μην μπαίνει μέσα η εταιρεία χρειάζεται μια αναλογία 70% στρατιωτικών συμβάσεων και 30% πολιτικών προγραμμάτων. Οι ενδιαφερόμενοι που θα καταθέσουν ένα αξιόπιστο business plan το οποίο θα εξασφαλίζει δουλειές για την εταιρεία θα έχουν προβάδισμα στον διαγωνισμό.

Εν δυνάμει ενδιαφερόμενοι θα μπορούσαν να είναι μεγάλες βιομηχανίες αμυντικού υλικού του εξωτερικού και με μεγάλο αριθμό πελατών που θα έχουν την ανάγκη να συνεργαστούν με τοπικές εταιρείες όπως η ΕΛΒΟ, ώστε να εξυπηρετήσουν νέες αγορές.Ως τέτοιες αναφέρονται οι γερμανικές Krauss-Maffei (Wegmann) και Rheinmetall, ενώ ακούγεται πως ενδιαφέρον θα εκδηλωθεί και από τον όμιλο Κοπελούζου. Η ΕΛΒΟ ιδρύθηκε το 1972 με την επωνυμία Stayer Hellas (κοινοπραξία του ελληνικού και αυστριακού Δημοσίου) στη Σίνδο. Τα πρώτα προϊόντα της ήταν τα τρακτέρ Stayer. Με την αποχώρηση των Αυστριακών μετονομάστηκε σε ΕΛΒΟ. Τότε το Ελληνικό Δημόσιο κατείχε το 94% των μετοχών και ο όμιλος Λαϊνόπουλου το 6%.
Το 2000 είχε γίνει διαγωνισμός για την εκχώρηση του 43%, τον οποίο κέρδισε ο όμιλος Μυτιληναίου που ανέλαβε και το management. Το καλοκαίρι του 2010 ο όμιλος αποχώρησε από το ΔΣ της εταιρείας και έθεσε το ποσοστό του στη διάθεση του Δημοσίου. Τότε ο όμιλος είχε δηλώσει πως η συμμετοχή του στην ΕΛΒΟ δεν δικαιολογείται επιχειρηματικά λόγω της καταγραφής ζημιογόνων αποτελεσμάτων που «χαλούσε» τον ενοποιημένο του ισολογισμό. Σήμερα το Ελληνικό Δημόσιο κατέχει το 85,49%.
Η διαδικασία της εκκαθάρισης προβλέπει πως αν δεν βρεθεί αγοραστής για την ΕΛΒΟ η βιομηχανία θα οδηγηθεί σε πτώχευση και οι εργαζόμενοι στην ανεργία. Μέσω του διαγωνισμού πωλούνται οι οικοπεδικές και κτιριακές εκτάσεις στη ΒΙΠΕ Σίνδου, τα δικαιώματα πνευματικής και βιομηχανικής ιδιοκτησίας, το σήμα και ο διακριτικός τίτλος ΕΛΒΟ, όπως επίσης τεχνογνωσία, σχέδια, άδειες ΙΤ και πατέντες που έχει κατοχυρώσει η εταιρεία.
Οι ενδιαφερόμενοι για την ΕΛΒΟ θα πρέπει να καταθέσουν δεσμευτικές οικονομικές προσφορές ως τη Δευτέρα 15 Μαΐου 2017.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ