Την τελευταία δεκαετία η βρετανική αυτοκινητοβιομηχανία βίωνε μια περίοδο αναγέννησης, αποτέλεσμα των μακροχρόνιων επενδύσεων από τους μεγαλύτερους κατασκευαστές. Τώρα, ο φόβος του Brexit κινδυνεύει να αντιστρέψει αυτή την πραγματικότητα, προειδοποίησε ο Σύνδεσμος Κατασκευαστών και Εμπόρων Αυτοκινήτων (SMMT).
Οι συνολικές δεσμεύσεις για επενδύσεις από τους κατασκευαστές μειώθηκαν σε 1,6 δισ. στερλίνες το 2016 από 2,5 δισ. στερλίνες το 2015, σημειώνει ο SMMT.
Παρά τη μείωση, ο αριθμός των αυτοκινήτων που κατασκευάζονται στη Βρετανία αυξήθηκε σε υψηλό 17 ετών, ενισχυμένος από την οικονομική ανάκαμψη σε ολόκληρη την ΕΕ. Αυτοκινητοβιομηχανίες όπως η Nissan, η Toyota και η Jaguar Land Rover εξάγουν μεγάλο μέρος της βρετανικής τους παραγωγής και η ΕΕ αποτέλεσε πέρυσι τον αποδέκτη του 57% των εξαγωγών της, σύμφωνα με το Bloomberg.
Ωστόσο, μια ενδεχόμενη αποτυχία στην εξασφάλιση ευνοϊκών συμφωνιών με το μπλοκ μετά την αποχώρηση της Βρετανίας θα μπορούσε να υπονομεύσει αυτή την κατάσταση.
Το λόμπι των κατασκευαστών της χώρας έχει ήδη προειδοποιήσει την Τερέζα Μέι ότι η εφαρμογή δασμών μετά το Brexit είναι μια «κόκκινη γραμμή» που θα οδηγήσει σε πτώση των πωλήσεων και σε απώλεια θέσεων εργασίας, αφού πολλές εταιρείες θα αναγκαστούν να μεταφέρουν τις δραστηριότητές τους εκτός βρετανικού εδάφους.
Ο κλάδος υποστηρίζει σήμερα 169.000 θέσεις εργασίας, εκ των οποίων 78.000 είναι σε εταιρείες εφοδιαστικής αλυσίδας.
Αύξηση του κόστους
Ταυτόχρονα, σχολιάζουν οι «Financial Times», περίπου 18 από τις 20 μεγαλύτερες εταιρείες ανταλλακτικών, όπως η Bosch, η Continental, η Magna και η Delphi, διατηρούν εργοστασιακές μονάδες στη Βρετανία. Επιπλέον, τα δύο τρίτα των αξίας 4 δισ. στερλινών εξαρτημάτων κινητήρα που παράγονται στη Βρετανία εξάγονται στην ΕΕ, ενώ η πλειονότητα των υλικών για την κατασκευή αυτοκινήτων εισάγονται.
Η αποχώρηση από την ΕΕ και την τελωνειακή ένωση θα συντελούσε στην αύξηση του κόστους για τις βρετανικές αυτοκινητοβιομηχανίες, αφού η Βρετανία θα ήταν μέλος μόνο του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου. Αυτό το καθεστώς θα οδηγούσε στην επιβολή δασμών της τάξης του 2,5% έως 4,5% στα εξαρτήματα και περίπου 10% εισφορά για τα ολοκληρωμένα οχήματα που διασχίζουν τα σύνορα. Το κόστος των αυτοκινήτων που εξάγονται στην ηπειρωτική Ευρώπη θα αυξανόταν κατά 1,5 δισ. στερλίνες, ενώ το κόστος για τους βρετανούς εισαγωγείς θα αυξανόταν κατά 2,5 δισ. στερλίνες.

Η ανταγωνιστικότητα
Ο επικεφαλής του SMMT Μάικ Χοζ τόνισε ότι οι δασμοί θα μείωναν την ανταγωνιστικότητα των βρετανικών αυτοκινήτων και ότι είναι κρίσιμο κάθε εμπορική συμφωνία με την ΕΕ να περιέχει μερικά από τα οφέλη της ενιαίας αγοράς και της τελωνειακής ένωσης. Η βρετανή πρωθυπουργός είχε δηλώσει ότι σε κάθε περίπτωση θα επιδιώξει ειδική ρύθμιση για τις αυτοκινητοβιομηχανίες.

Αλλωστε, η κυβέρνηση Μέι παρείχε με επιστολή της τον περασμένο Οκτώβριο συγκεκριμένες διαβεβαιώσεις στη Nissan, η οποία λειτουργεί ένα εργοστάσιο στο Σάντερλαντ, ότι στις διαπραγματεύσεις για την έξοδο της Βρετανίας από την ΕΕ θα επιδιώξει να επιτύχει ένα πλαίσιο αδασμολόγητων συναλλαγών με το μπλοκ.
Οι αισιόδοξοι θεωρούν, πάντως, ότι μπορεί να υπάρξουν και ευκαιρίες σε περίπτωση που η χώρα εξασφαλίσει συμφωνίες ελευθέρων συναλλαγών με τρίτες χώρες. Διότι, σύμφωνα με τον SMMT, οι εξαγωγές προς τις ΗΠΑ αυξήθηκαν κατά 15%, ενώ ενισχύθηκαν και οι εξαγωγές σε Τουρκία, Ιαπωνία και Καναδά.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ