από metereologos.gr
Πέμπτη 24 Μαΐου 2018
 
 

ΔΝΤ: Δεν ζητάμε περισσότερη λιτότητα στην Ελλάδα

Κείμενο παρέμβαση που συνυπογράφει ο Τόμσεν, στο ιστολόγιο του Ταμείου
ΔΝΤ: Δεν ζητάμε περισσότερη λιτότητα στην Ελλάδα
εκτύπωσημικρό μέγεθος  μεγάλο μέγεθος

 

Κείμενο σε ελληνικά και αγγλικά με το οποίο υποστηρίζει ότι δεν ζητάει περισσότερη λιτότητα για την Ελλάδα ανήρτησε το βράδυ της Δευτέρας το ΔΝΤ στο ιστολόγιό του. Το κείμενο υπογράφεται από τον διευθυντή έρευνας Mωρίς Όμπστφελντ και τον επικεφαλής του Ευρωπαϊκού Τμήματος Πόουλ Τόμσεν και επαναλαμβάνει την άποψη του ΔΝΤ για την ανάγκη τα πρωτογενή πλεονάσματα να μην ξεπεράσουν το 1,5% του ΑΕΠ. 

Οι συντάκτες του κειμένου υποστηρίζουν ότι ο τρέχων προϋπολογισμός της Ελλάδας δεν είναι φιλικός προς την ανάπτυξη και τη δικαιοσύνη και προσθέτουν ότι η επίλυση αυτού του προβλήματος απαιτεί φορολογικές και συνταξιοδοτικές μεταρρυθμίσεις. 

Το πλήρες κείμενο με τη ριζική διαφωνία του Ταμείου έναντι των ευρωπαϊκών Θεσμών αλλά και τα συγκεκριμένα αιτήματα για νέα μέτρα έχει ως εξής: 

Η Ελλάδα βρίσκεται για μια ακόμη φορά στα πρωτοσέλιδα καθώς εντείνονται οι συζητήσεις για την δεύτερη αξιολόγηση του προγράμματος του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας (ΕΜΣ). Δυστυχώς, οι συζητήσεις έχουν δημιουργήσει επίσης κάποια παραπληροφόρηση σχετικά με το ρόλο και τις απόψεις του ΔΝΤ. Το ΔΝΤ επικρίνεται κυρίως ότι απαιτεί περισσότερη δημοσιονομική λιτότητα, και συγκεκριμένα ότι το θέτει σαν προϋπόθεση για την ελάφρυνση του χρέους που χρειάζεται επειγόντως. Αυτό δεν είναι αλήθεια και πρέπει να γίνουν διευκρινήσεις. Το ΔΝΤ δεν απαιτεί περισσότερη λιτότητα. Αντίθετα, όταν η Ελληνική Κυβέρνηση στο πλαίσιο του προγράμματος του ΕΜΣ συμφώνησε με τους Ευρωπαίους εταίρους της να σπρώξει την Ελληνική οικονομία προς ένα πρωτογενές δημοσιονομικό πλεόνασμα 3,5 τοις εκατό μέχρι το 2018, προειδοποιήσαμε ότι αυτό θα δημιουργούσε έναν βαθμό λιτότητας που θα εμπόδιζε την εδραίωση της εκκολαπτόμενης ανάκαμψης. Προβλέψαμε ότι τα μέτρα του προγράμματος του ΕΜΣ θα απέδιδαν ένα πλεόνασμα μόλις 1,5 τοις εκατό του ΑΕΠ και αναφέραμε ότι αυτό θα μας αρκούσε για να στηρίξουμε ένα πρόγραμμα. Δεν ζητήσαμε πρόσθετα μέτρα για την επίτευξη μεγαλύτερου πλεονάσματος. Όμως, αντίθετα προς τις συμβουλές μας, η Ελληνική Κυβέρνηση συμφώνησε με τους Ευρωπαϊκούς θεσμούς να συμπιέσει περαιτέρω τις δαπάνες προσωρινά, αν χρειάζονταν για να διασφαλιστεί ότι το πλεόνασμα θα έφτανε στο 3,5 τοις εκατό του ΑΕΠ. Δεν έχουμε αλλάξει την άποψή μας ότι η Ελλάδα δεν χρειάζεται περισσότερη λιτότητα αυτή τη στιγμή. Οποιοσδήποτε ισχυρισμός ότι το ΔΝΤ είναι αυτό που ζητάει κάτι τέτοιο αντιστρέφει την αλήθεια. Κάνοντας τον Ελληνικό προϋπολογισμό πιο φιλικό προς στην ανάπτυξη και πιο δίκαιο Όμως, αυτό δεν σημαίνει ότι η Ελλάδα δεν πρέπει να κάνει περισσότερα πράγματα από δημοσιονομικής πλευράς. Η Ελλάδα χρειάζεται ακόμη να μεταρρυθμίσει τη δομή των φόρων και των δαπανών της –τον τρόπο δηλαδή που η κυβέρνηση εισπράττει τα έσοδά της και σε τι τα ξοδεύει- γιατί αμφότεροι οι τομείς είναι κατά πολύ μη-φιλικοί προς την ανάπτυξη και τη δικαιότητα. Όμως ο σκοπός των μέτρων που ζητάμε δεν είναι για τη δημιουργία περισσότερης λιτότητας ή μεγαλύτερου πρωτογενούς πλεονάσματος. Αντιθέτως, οι ωφέλειες από αυτές τις μεταρρυθμίσεις πρέπει να χρησιμοποιηθούν πλήρως για την αύξηση των δαπανών ή για την περικοπή φόρων ώστε να στηριχθεί η ανάπτυξη. Κατά τη γνώμη μας, μεταρρυθμίσεις σαν αυτές που προτείνουμε είναι απαραίτητες: δεν πιστεύουμε ότι η Ελλάδα μπορεί να φτάσει κοντά στη διατήρηση ακόμη και ενός ήπιου πρωτογενούς πλεονάσματος και στην επίτευξη του φιλόδοξου μακροπρόθεσμου αναπτυξιακού στόχου της χωρίς τη ριζική αναδιάρθρωση του δημόσιου τομέα. Αυτό δεν πρέπει –και δεν μπορεί- να γίνει αυθημερόν, όμως είναι πολύ σημαντικό να υιοθετηθεί τώρα ένα σχέδιο για να δημιουργηθεί μια δομή στα οικονομικά του δημοσίου, η οποία μεσοπρόθεσμα είναι πιο φιλική προς την ανάπτυξη και πιο δίκαιη. 

Γιατί δεν είναι φιλικός προς την ανάπτυξη ο τρέχων προϋπολογισμός που έχει συμφωνηθεί; Αν και η Ελλάδα έχει αναλάβει μια τεράστια δημοσιονομική προσαρμογή, το έχει κάνει ολοένα και περισσότερο χωρίς να αντιμετωπίζει δύο σημαντικά προβλήματα –ένα καθεστώς φορολογίας εισοδήματος που εξαιρεί πάνω από τα μισά νοικοκυριά από οποιαδήποτε υποχρέωση (ο μέσος όρος στην υπόλοιπη Ευρωζώνη είναι 8 τοις εκατό), και ένα εξαιρετικά γενναιόδωρο συνταξιοδοτικό σύστημα που κοστίζει στον προϋπολογισμό σχεδόν 11 τοις εκατό του ΑΕΠ ετησίως (σε αντίθεση με τον μέσο όρο στην υπόλοιπη Ευρωζώνη που είναι 2¼ του ΑΕΠ). Αντί να αντιμετωπίσει αυτά τα δύσκολα προβλήματα, η Ελλάδα προχώρησε σε βαθιές περικοπές στις επενδύσεις και στις αποκαλούμενες διακριτικές δαπάνες. Το έχει κάνει δε σε τέτοια έκταση που η φθίνουσα υποδομή εμποδίζει την ανάπτυξη, και η παροχή δημόσιων υπηρεσιών, όπως μεταφορές και ιατρική περίθαλψη, αντιμετωπίζει προβλήματα. Νομίζουμε ότι αυτές οι περικοπές έχουν ήδη πάει πολύ μακριά, όμως το πρόγραμμα του ΕΜΣ αναλαμβάνει ακόμη περισσότερες με την αύξηση του πρωτογενούς πλεονάσματος στο 3,5 του ΑΕΠ, που επιτυγχάνεται με περισσότερες περικοπές σε επενδύσεις και σε διακριτικές δαπάνες. Ίσως, με Ηράκλεια προσπάθεια, η Ελλάδα θα μπορούσε βραχυπρόθεσμα να καταφέρει τις περικοπές δαπανών που χρειάζονται για να πετύχει ένα έλλειμμα 3,5 τοις εκατό του ΑΕΠ. Όμως, η εμπειρία έχει δείξει ότι αυτό δεν μπορεί να διατηρηθεί και δεν συμβαδίζει με τον φιλόδοξο μακροπρόθεσμο αναπτυξιακό στόχο της Ελλάδας. Η οικονομία της Ελλάδας χρειάζεται έναν εκτεταμένο εκσυγχρονισμό σε όλο της το φάσμα. Πιο σημαντικά, η Ελλάδα δεν διαθέτει το είδος της αποζημίωσης της ανεργίας και άλλες καλά- στοχευμένες κοινωνικές παροχές που είναι συνηθισμένες σε άλλες χώρες της Ευρώπης, και που είναι πολύ σημαντικές για την ευρεία κοινωνική υποστήριξη σε μια σύγχρονη οικονομία προσανατολισμένη προς τις αγορές. ¨Ένα σχετικό παράδειγμα είναι η διστακτικότητα της κυβέρνησης να άρει τους περιορισμούς στις συλλογικές απολύσεις που είναι μια αναχρονιστική απαίτηση που απαιτεί προέγκριση και που δεν υπάρχει στις περισσότερες άλλες Ευρωπαϊκές χώρες. Η διστακτικότητα της δεν οφείλεται στο γεγονός ότι οι περιορισμοί στις απολύσεις είναι καλή ιδέα αυτή καθαυτή, αλλά επειδή η Ελλάδα δεν διαθέτει επαρκή αποζημίωση της ανεργίας. Αντί να παρέχει υποστήριξη σε απολυμένους εργαζόμενους, αντ’ αυτού η κυβέρνηση περιορίζει τη δυνατότητα των εταιρειών να τους απολύσει. Με απλά λόγια, η Ελλάδα δεν μπορεί να εκσυγχρονίσει την οικονομία της ενισχύοντας την χρηματοδότηση για υποδομές και για καλά- στοχευμένα κοινωνικά προγράμματα ενώ παράλληλα απαλλάσσει πάνω από τα μισά νοικοκυριά από τη φορολογία εισοδήματος, και καταβάλλοντας δημόσιες συντάξεις στα επίπεδα των πλέον πλούσιων Ευρωπαϊκών χωρών. Ένας δρόμος προς τα εμπρός όπου οι αριθμοί βγαίνουν Ποιες είναι οι παράμετροι για μια ελάφρυνση του χρέους; Το χρέος της Ελλάδας είναι κατά πολύ μη βιώσιμο, και όσες διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις και να γίνουν, το χρέος δεν θα ξαναγίνει βιώσιμο χωρίς σημαντική ελάφρυνση του χρέους. Παρόμοια, καμία ποσότητα ελάφρυνσης του χρέους δεν θα επιτρέψει την Ελλάδα να επιστρέψει σε δυνατή ανάκαμψη χωρίς μεταρρυθμίσεις. Όμως, εφόσον όσο πιο ψηλό το πρωτογενές πλεόνασμα που διατηρεί η Ελλάδα, τόσο πιο χαμηλό το ποσό της ελάφρυνσης του χρέους για να διασφαλιστεί η βιωσιμότητά του, το ερώτημα είναι πώς να κατανεμηθεί το βάρος μεταξύ της Ελλάδας και των εταίρων της. Εμείς αναφέραμε ότι ο στόχος του πρωτογενούς πλεονάσματος, που χρησιμοποιείται για τη ρύθμιση της ελάφρυνσης του χρέους, να τεθεί στο 1,5 τοις εκατό του ΑΕΠ. Όμως, αναγνωρίζουμε ότι η διστακτικότητα των κρατών-μελών να το αποδεχτούν (καθώς και την πρόσθετη ανάγκη που προκύπτει για την ελάφρυνση του χρέους) στηρίζεται στο γεγονός ότι ορισμένα από αυτά τα κράτη θα πρέπει τα ίδια να έχουν πρωτογενή πλεονάσματα υψηλότερα από αυτά που προτείνονται για την Ελλάδα, ενώ άλλα χορηγούν παροχές και φορολογικές απαλλαγές που είναι λιγότερο γενναιόδωρες από αυτές της Ελλάδας. Η Ευρωζώνη δεν είμαι μια πλήρης πολιτική ένωση, και αντιλαμβανόμαστε ότι μια λύση θα πρέπει να είναι πολιτικά αποδεκτή από τα 19 κυρίαρχα κράτη-μέλη. Για το λόγο αυτό, ένας συμβιβασμός μεταξύ των Ελλήνων και των Ευρωπαίων εταίρων τους μπορεί να εμπεριέχει ένα υψηλότερο πρωτογενές πλεόνασμα για κάποιο διάστημα, αν και αυτό δεν θα ήταν η πρώτη μας επιλογή. Όμως, ενώ βραχυπρόθεσμα μπορούμε να είμαστε ευέλικτοι για τον τρόπο κατανομής του βάρους μεταξύ των Ελλήνων και των Ευρωπαίων εταίρων τους, οι αριθμοί στη λύση πρέπει να βγαίνουν με τρόπο αξιόπιστο. Έχοντας αναφέρει πιο πάνω ότι ακόμη και ένα πλεόνασμα της τάξης του 1,5% του ΑΕΠ δεν συμβαδίζει με ισχυρή ανάπτυξη χωρίς να γίνουν μεταρρυθμίσεις στο φορολογικό και στο συνταξιοδοτικό, ώστε να γίνει ο προϋπολογισμός πιο φιλικός προς την ανάπτυξη και πιο δίκαιος, θα πρέπει να είναι εμφανές ότι το σπρώξιμο του προϋπολογισμού προς ένα πλεόνασμα της τάξης του 3,5% του ΑΕΠ θα έχει ακόμη μεγαλύτερη αρνητική επίπτωση στην ανάπτυξη. Βραχυπρόθεσμα, θα μειώσει τη ζήτηση –για το λόγο αυτό δεν θα προτείναμε σε καμία περίπτωση να αυξηθεί το πλεόνασμα πάνω από το 1,5% του ΑΕΠ μέχρι να εδραιωθεί καλύτερα η ανάπτυξη. Μεσοπρόθεσμα, θα επιβαρύνει την ανάπτυξη καθυστερώντας την έναρξη της απαραίτητης υλοποίησης ενός προϋπολογισμού που είναι πιο φιλικός προς την ανάπτυξη. Για το λόγο αυτό, μια ανοιχτή μακροπρόθεσμη δέσμευση για πολύ ψηλά πλεονάσματα απλά δεν είναι αξιόπιστη. Επιπλέον, για λόγους αξιοπιστίας, είναι επίσης απαραίτητο να νομοθετηθούν εκ των προτέρων τα μέτρα που απαιτούνται για να σπρώξουν το πλεόνασμα πάνω από το 1,5% του ΑΕΠ για να μην υπάρξει καμία αμφιβολία για την πολιτική αποφασιστικότητα της Ελλάδας να ξεπεράσει την αντίσταση των κατεστημένων συμφερόντων που έχουν εμποδίσει την εφαρμογή του προγράμματος στο παρελθόν. Εν κατακλείδι, το ΔΝΤ δεν είναι αυτό που απαιτεί περισσότερη λιτότητα, είτε τώρα, είτε σαν μέσο για να μειωθεί η ανάγκη για την ελάφρυνση του χρέους σε μεσοπρόθεσμη βάση. Για να είμαστε πιο ευθείς, αν η Ελλάδα συμφωνεί με τους Ευρωπαίους εταίρους της για φιλόδοξους δημοσιονομικούς στόχους, μην κατακρίνετε το ΔΝΤ ότι αυτό επιμένει για λιτότητα όταν ζητάμε να δούμε τα μέτρα που απαιτούνται για να κάνουν τέτοιους στόχους αξιόπιστους. 


Οικονομία περισσότερες ειδήσεις

εκτύπωσημικρό μέγεθος  μεγάλο μέγεθος

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Αποστάσεις Κομισιόν από ΔΝΤ - Σε σωστό δρόμο το ελληνικό πρόγραμμα για την επίτευξη των δημοσιονομικών στόχων 
 
 
σχόλια (12)
 
 
απομένουν 700 χαρακτήρες
Τα πεδία που είναι σημειωμένα με * είναι υποχρεωτικά
 
Τα μηνύματα που δημοσιεύονται στο χώρο αυτό εκφράζουν τις απόψεις των αποστολέων τους. Το ΒΗΜΑ δεν υιοθετεί καθ’ οιονδήποτε τρόπο τις απόψεις αυτές. Ο καθένας έχει δικαίωμα να εκφράζει την γνώμη του, όποια και να είναι αυτή. Δεν δημοσιεύονται συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια και όσα είναι γραμμένα με κεφαλαία γράμματα. Τέτοια μηνύματα θα διαγράφονται όποτε εντοπίζονται.
     
    Πόντιος Πιλάτος | 14/12/2016 09:19
    Το ΔΝΤ νίπτει τα χείρας του μπροστά στην ανεγκεφαλία-δεύτερες σκέψεις των Γερμανών.
    μητσος
    απάντηση01
     
     
     
    Ολοι ψεμματα λενε... | 13/12/2016 17:25
    ..μην τσιμπατε ουτε στις ψευτιες (ολων) των μνημονιακων ελληνικων κυβερνησεων (απο ΓΑΠ εως Σαμαρα και Τσιπρα) αλλα ουτε και στις κουτοπονηριες των δανειστων! Απο τη μια εχεις τον Αλεξη Πινοκιο που αφου κουτσουρεψε τις συνταξεις επιπλεον κατα 40% ερχεται και δινει 'γενναιοδωρα' ενα δωρο επειδη ειναι αριστερος και μαγκας. Απο την αλλη εχεις το ΔΝΤ που ζητα πληρη μπαγκλαντεσιοποιηση στα εργασιακα και εισετι περιορισμο των Δ.Υ.. Τι σημαινει αυτο? Οτι οι δανειστες ζητανε και αλλες εκατονταδες χιλιαδες ανεργους, δηλαδη ακομη μεγαλυτερη μειωση σε ΑΕΠ, εισφορες και φοροικανοτητα, δηλαδη ακομη μικροτερη αγοραστικη ικανοτητα των πολιτων! Αν αυτο δεν ειναι Λιτοτητα, τοτε τι ειναι? Γραφει 'Μ' πανω?
    Σπυρος
    απάντηση10
    Απαντήσεις  1 | Εμφάνιση όλων
     
     
    Ναι, αλλά ο γόρδιος δεσμός χρειάζεται σπαθί για να λυθεί. | 13/12/2016 08:45
    Στην Ελλάδα δεν υπάρχει η αποφασιστικότητα για ρήξη με τα κατεστημένα συμφέροντα, και στον σκληρό πυρήνα της ΕΕ δεν υπάρχει η πολιτική βούληση (σ.σ. η πιθανότητα στα κοινοβούλια Γερμανίας και Ολλανδίας) να περάσει κάποια ουσιαστική ονομαστική μείωση του χρέους. Ο γόρδιος δεσμός δημιουργήθηκε λόγω μη (και) πολιτικής ένωσης της ΕΕ, που θα επέτρεπε κατευθυντήριες, συντονισμένες και δεσμευτικές γραμμές στους προϋπολογισμούς των κρατών μελών. Από την άλλη πλευρά, οι Έλληνες πολιτικοί έχουν την (σχεδόν πρωτοφανή) ιδιότητα να κάνουν το καθετί αντιαναπτυξιακό προκειμένου να κάτσουν και να κρατηθούν στην καρέκλα. Και από την τελευταία πάλι πλευρά, η κουραδομαγκιά των Νεοελλήνων είναι παγκοσμίως αξεπέραστη.
    Μιχαήλ Λέων
    απάντηση243
     
     
     
    Τους ξεβρακωσαν οι δανειστες ! Θα ξυπνησετε τωρα ηλιθιοι ? | 13/12/2016 04:26
    Αμα δεν καταλαβαινετε το ξεβρακωμα των μπαχαλακηδων ανιδεων που σας κυβερνουν απο τους δανειστες τοτε ειστε αξιοι για χειροτερα ! με λιγα λογια οι δανειστες λενε οτι η κυβερνηση ειναι ανικανη, δεν ξερει τι της γινεται, σας χωνει οικονομικα παλουκια (φορους) χωρις να τους το ζηταει κανεις, πανε τη χωρα στο γρεμο με ταχυτητα και σιγουρια και το μελλον εσας και των παιδιων σας θα ειναι εξαθλιωση, απλωμενη παλαμη για ευρωπαικο μπαξισι, αστεγοι και χωρις προνοια και νοσοκομεια. Βεβαια μην ξαχασετε να χειροκροτησετε τον μεγαλο νταουλιερη που θα σας πεταξει το κοκαλακι της μπιτζολας που σας εκλεψε να γλυψετε και να τον ξαναψηφησετε γιατι ειναι λεβεντης και καραμπουζουκλης και καραγκιοζης μαγκας
    Αν δεν ξυπνησετε, αξιζετε χειροτερα !
    απάντηση417
    Απαντήσεις  1 | Εμφάνιση όλων
     
     
    είσαι και πολύ θρασύς αγοράκι μου... | 13/12/2016 01:00
    αν μ' όλα όσα έχουν τραβήξει νοικοκυριά και συνταξιούχοι, (συρρίκνωση αποδοχών, κατάργηση 13ου και 14ου μισθού, κούρεμα-ληστεία κατά 50% των αποθεματικών των ταμείων, κατάργηση ΕΚΑΣ, αυξήσεις του ΦΠΑ σε εξωφρενικά και παράλογα επίπεδα κλπ κλπ κλπ), όλα αυτά τα χρόνια της μιζέριας, εσύ τώρα ζητάς να τους χώσεις κι' άλλα, τότε τι ψυχή θα παραδώσεις ρε κνώδαλο;
    απατεώνες, είστε για το απόσπασμα...
    απάντηση822
     
     
     
    όοοοοόχι, ποτέ το ΔΝΤ δεν επέβαλε λιτότητα... | 13/12/2016 00:39
    αυτό που ζητούνε οι άνθρωποι είναι να σταματήσει αυτή η σκανδαλώδης προστασία των νοικοκυριών που εξαιρεί περισσότερα από τα μισά από οποιαδήποτε υποχρέωση, καθώς και οι γενναιόδωρες συντάξεις που κοστίζουν 11% στον προϋπολογισμό αντί του ευρωπαϊκού μέσου όρου του 2,25%. Επιτέλους την κρίση να την πληρώσουν εκείνοι που ευθύνονται γι' αυτήν, τα νοικοκυριά και οι συνταξιούχοι και όχι οι πτωχοί επιχειρηματίες της Εκάλης που ολημερίς και ολονυχτίς παλεύουν με νύχια και με δόντια να φέρουν την ανάπτυξη στην χώρα, όμως μάταια με μια τέτοια άδικη φορολογία. Σε τελική ανάλυση, τι περιμένουν αυτοί οι συνταξιούχοι; Ας πεθάνουν μια και καλή να γλυτώσουμε οι υπόλοιποι. Είναι εθνική ανάγκη.
    Δημήτριος Σ. Ολιγάρχης
    απάντηση1523
    Απαντήσεις  1 | Εμφάνιση όλων
     
     
     
    Το Δ.Ν.Τ. απολογείται.... | 13/12/2016 00:13
    Το Δ.Ν.Τ. πάτησε πόδι στην Ευρώπη με αφορμή το Ελληνικό ζήτημα το 2010 και ας όψονται όσοι συνέβαλαν σ'αυτό. Μετά από τις ΄΄σοφές΄΄ οδηγίες του (συν Σόϊμλε )τα Προγράμματα -Μνημόνια Λιτότητας που επιβλήθηκαν από τους Δανειστές στην Χώρα απέτυχαν παταγωδώς. Το Δ.Ν.Τ. μη έχοντας εμπειρία από Ευρωπαϊκή Χώρα και εφαρμόζοντας δογματικά Νεοφιλελεύθερες νόρμες έπεσε έξω . Αφού παραδέχθηκε ότι έκανε λάθος στους Πολλαπλασιαστές ,έρχεται τώρα να ρίξει τις ευθύνες στην Ευρώπη και στην Ελλάδα. Θα ήταν καλό για τους Λαούς της Ευρώπης οι Κυβερνήσεις τους να το ξαποστείλουν . Αλλά και να σταματήσουν τα Προγράμματα Λιτότητας στην Πατρίδα μας για το καλό και της ίδιας της Ευρώπης.
    ΠΟΛΙΤΗΣ
    απάντηση1020
    Απαντήσεις  1 | Εμφάνιση όλων
     
-