Η δυνατότητα διεξαγωγής χρηματοπιστωτικών υπηρεσιών μέσω κινητών τηλεφώνων προσφέρει τεράστιες προοπτικές για αύξηση της πρόσβασης σε χρηματοπιστωτικές υπηρεσίες καθώς και παροχή άνεσης και ευκολίας στους χρήστες, ιδιαίτερα στις αναδυόμενες αγορές, τονίζεται σε νέα έκθεση της ΕΥ.
Οπως παρουσιάζεται στην έκθεση «Decoding mobile financial services –Innovation and collaboration to drive growth», οι χρηματοπιστωτικές υπηρεσίες μέσω κινητών τηλεφώνων μπορούν να βοηθήσουν τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα να εξυπηρετήσουν μια τεράστια αγορά στην οποία ενδεχομένως να μην είχαν πρόσβαση, λόγω του υψηλού κόστους των υποδομών που απαιτεί η φυσική παρουσία. Την ίδια ώρα, λειτουργούν ως επιπρόσθετη πηγή εσόδων για τους παρόχους τηλεπικοινωνιών ενισχύοντας τις διασταυρούμενες πωλήσεις του κλάδου.
Ο κ. Ηλίας Βυζάς, εταίρος της ΕΥ Ελλάδος στο τμήμα Συμβουλευτικών Υπηρεσιών, σχολιάζει: «Ο κόσμος έχει ήδη αρχίσει να αλλάζει τον τρόπο με τον οποίο πραγματοποιεί τις τραπεζικές συναλλαγές καθώς τόσο οι εταιρείες τηλεπικοινωνιών όσο και τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα αξιοποιούν τις δυνατότητες της κινητής τηλεφωνίας. Οι δύο κλάδοι βρίσκονται σε ιδανική θέση για να συνεργαστούν, να δημιουργήσουν συνέργειες και καινοτόμες λύσεις στις χρηματοπιστωτικές υπηρεσίες κινητής τηλεφωνίας, ανταποκρινόμενοι στις μεταβαλλόμενες απαιτήσεις των πελατών. Σε μια δύσκολη οικονομικά περίοδο για την Ελλάδα, τόσο οι πάροχοι τηλεπικοινωνιών όσο και οι χρηματοπιστωτικοί και μη χρηματοπιστωτικοί οργανισμοί θα μπορούσαν να επωφεληθούν από την περαιτέρω ανάπτυξη τέτοιων υπηρεσιών προσφέροντας, παράλληλα, μια τονωτική ένεση στην αγορά».


Ευκαιρίες

Καθώς ο αριθμός των εφαρμογών χρηματοπιστωτικών υπηρεσιών που αναπτύσσονται για κινητά τηλέφωνα αυξάνεται, τα αποτελέσματα γίνονται εμφανή στις διάφορες κατηγορίες των χρηματοπιστωτικών υπηρεσιών κινητής τηλεφωνίας. Σύμφωνα με την έκθεση, οι πληρωμές μέσω κινητών τηλεφώνων είναι η κατηγορία που έχει καταγράψει το υψηλότερο ποσοστό χρήσης ως σήμερα. Ωστόσο και άλλες κατηγορίες υπηρεσιών έχουν αρχίσει να αναπτύσσονται.
Οι πιστωτικές υπηρεσίες μέσω κινητών τηλεφώνων είδαν σημαντική αύξηση τα τελευταία χρόνια και σύμφωνα με την έκθεση πολλές από αυτές τις νέες υπηρεσίες που παρουσιάστηκαν βασίζονται σε στρατηγικές συμμαχίες μεταξύ χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων και τηλεπικοινωνιακών παρόχων.
Επιπλέον, έδαφος κερδίζει η χρηματοδότηση μικρών ποσών (microfinance) μέσω κινητών τηλεφώνων καθώς τόσο τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα όσο και οι μη χρηματοπιστωτικοί οργανισμοί μπαίνουν στη μάχη της παροχής πιστωτικών υπηρεσιών μικρής κλίμακας, ανοίγοντας διαύλους επιχειρηματικότητας για τους νεοεισερχόμενους στην αγορά, όπως μέσω της συμμετοχικής χρηματοδότησης (crowdfunding). Οι υπηρεσίες αυτές τους επιτρέπουν να απευθυνθούν στη βάση της εισοδηματικής πυραμίδας, αυξάνοντας την πελατειακή τους βάση.
Παράλληλα, η ανάπτυξη νέων ασφαλιστικών υπηρεσιών που προσφέρονται μέσω κινητών τηλεφώνων δημιουργεί σημαντικές ευκαιρίες διακλαδικής συνεργασίας. Η πλειονότητα των υφισταμένων υπηρεσιών διατίθεται στην αγορά από εταιρείες τηλεπικοινωνιών σε συνεργασία με ασφαλιστικές εταιρείες.
¢ Εξυπηρετώντας τμήματα του καταναλωτικού κοινού χωρίς πρόσβαση σε τράπεζες

Σε παγκόσμιο επίπεδο, μεταξύ των ανθρώπων που δεν έχουν ακόμα πρόσβαση στο χρηματοπιστωτικό σύστημα, περίπου 620 εκατομμύρια ζουν σε χώρες οι οποίες έχουν θεσπίσει ρυθμιστικά πλαίσια ή ενθαρρύνουν μη τραπεζικούς οργανισμούς να συμμετάσχουν στον τομέα των χρηματοπιστωτικών υπηρεσιών. Οι περισσότερες από αυτές τις χώρες παρουσιάζουν ένα σημαντικό χάσμα μεταξύ του ποσοστού διείσδυσης της κινητής τηλεφωνίας και της πρόσβασης στο χρηματοπιστωτικό σύστημα. Σύμφωνα με την ανάλυση της δυνητικής αυτής αγοράς από την ΕΥ, περίπου 70% του πληθυσμού χωρίς πρόσβαση στο χρηματοπιστωτικό σύστημα μπορεί να εξυπηρετηθεί από χρηματοοικονομικές υπηρεσίες μέσω κινητών τηλεφώνων στο εγγύς μέλλον.
¢ Ασφάλεια στις χρηματοπιστωτικές υπηρεσίες κινητής τηλεφωνίας

Αν και η καινοτομία στον χώρο των χρηματοπιστωτικών υπηρεσιών κινητής τηλεφωνίας έχει οδηγήσει σε μεγαλύτερη διευκόλυνση των χρηστών και αυξανόμενη αποδοχή και χρήση των νέων ψηφιακών υπηρεσιών έχει αναδείξει παράλληλα νέους κινδύνους σε θέματα ασφάλειας και ιδιωτικότητας. Οπως υπογραμμίζεται στην έκθεση, πρόσφατα παραδείγματα κυβερνο-επιθέσεων (cyber attacks) αντικατοπτρίζουν την έκταση της ζημιάς που μπορεί να υποστούν οι επιχειρήσεις, τόσο σε άμεση οικονομική ζημία όσο και σε αρνητικές επιπτώσεις για τη φήμη τους και σε πτώση της τιμής της μετοχής τους. Οι επιχειρήσεις διατρέχουν τον κίνδυνο όχι μόνο να χάσουν την πελατειακή τους βάση αλλά και να τους επιβληθούν πρόστιμα από τις ρυθμιστικές αρχές για μη συμμόρφωση με την προστασία των προσωπικών δεδομένων των πελατών.
Σε ένα περιβάλλον όπου οι προτιμήσεις και οι ανάγκες των καταναλωτών συνεχώς μεταβάλλονται είναι σαφές ότι οι επιχειρήσεις θα πρέπει να είναι σε θέση να διατηρούν μια ισορροπία μεταξύ της διευκόλυνσης του χρήστη και των ζητημάτων ασφάλειας των χρηματοπιστωτικών υπηρεσιών κινητής τηλεφωνίας. Ως εκ τούτου, μέτρα ασφαλείας όπως το tokenization και η ταυτοποίηση με χρήση βιομετρικών στοιχείων ενδέχεται να έχουν δυνατό αντίκτυπο στον τομέα των ψηφιακών πληρωμών. Αποτελεσματικές διαδικασίες ελέγχου και εξακρίβωσης στοιχείων του πελάτη, καταπολέμησης του ξεπλύματος χρήματος και πιστοποίησης των συναλλαγών θα εξακολουθήσουν να αποτελούν βασικό ζητούμενο για την αντιμετώπιση των απειλών του κυβερνοχώρου.

HeliosPlus