Ολοι οι οιωνοί δείχνουν πλέον ότι το 2017 θα είναι «χρονιά αποκάλυψης» για το ελληνικό λιανεμπόριο. Ο «πόλεμος των τιμών», που έχει ενταθεί στη διάρκεια των τελευταίων μηνών, όχι μόνο έχει κάνει φθηνότερη την αγορά των καταναλωτικών προϊόντων, αλλά φαίνεται ότι θα έχει σοβαρές επιπτώσεις και στη γενικότερη λειτουργία της αγοράς.
Ωστόσο, στη διάρκεια του 2016 όλες οι υπάρχουσες αλυσίδες σουπερμάρκετ κατόρθωσαν να περάσουν τον «κάβο» της ύφεσης –η αγορά συρρικνώθηκε ως τώρα περίπου 6% –λόγω της κατάρρευσης της Μαρινόπουλος ΑΕ.
Ιδιαίτερα από τον περασμένο Απρίλιο, όταν πλέον άρχισαν τα προεόρτια της κατάρρευσης, όλες οι αλυσίδες, μεγάλες ή μικρές, εθνικές ή τοπικές, διαμόρφωσαν την εμπορική τους πολιτική κατά τέτοιον τρόπο ώστε να κατορθώσουν να κερδίσουν όσο το δυνατόν μεγαλύτερο μέρος από τις πωλήσεις που «απελευθέρωσε» η κατάρρευση μιας εκ των μεγαλυτέρων αλυσίδων –πάλαι ποτέ –της ελληνικής αγοράς.
Τα σουπερμάρκετ


Στην καλύτερη θέση βρέθηκε η ΑΒ Βασιλόπουλος ΑΕ κυρίως για δύο λόγους, πρώτον, λόγω της υψηλής κερδοφορίας που είχε και, δεύτερον, λόγω του εκτεταμένου δικτύου καταστημάτων. Τούτο μάλιστα έγινε σαφές όταν την περασμένη εβδομάδα ανακοίνωσε η διοίκησή της τα αποτελέσματα του εννεαμήνου. Συγκεκριμένα, οι πωλήσεις της ανήλθαν στα 1,6 δισ. ευρώ σημειώνοντας αύξηση της τάξης του 13,7% σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2015.
Από την άλλη πλευρά, όλη η αγορά, λιανέμποροι και προμηθευτές, περιμένουν την απόφαση του Πολυμελούς Πρωτοδικείου Αθηνών σχετικά με την έγκριση του σχεδίου διάσωσης της Μαρινόπουλος ΑΕ, το δίκτυο της οποίας θα περάσει στον όμιλο Σκλαβενίτη ΑΕΕ –η έκδοση της απόφασης υπολογίζεται στα μέσα του Δεκεμβρίου.
Εν τω μεταξύ, ήδη η εταιρεία τροφοδοτεί με προϊόντα περί τα 70 καταστήματα της Μαρινόπουλος ΑΕ –δηλαδή η Σκλαβενίτης πουλάει στη Μαρινόπουλος προϊόντα στο πλαίσιο της ενδιάμεσης χρηματοδότησης, τα οποία ως γνωστόν είναι ύψους 26 εκατ. ευρώ, 15 εκατ. ευρώ και 11 εκατ. ευρώ αντιστοίχως. Και τη Δευτέρα 21 Νοεμβρίου τέθηκε σε λειτουργία το τέταρτο υπερμάρκετ του δικτύου της εταιρείας.
Σε αντίστοιχη «θέση μάχης» βρίσκεται και η Μετρό ΑΕ, η οποία πλέον διαθέτει ένα ισχυρό δίκτυο 220 σουπερμάρκετ και 47 cash and carry, φιλοδοξώντας να υπερβεί στη διάρκεια του 2016 το ένα δισεκατομμύριο ευρώ σε πωλήσεις. Σε χαμηλότερη κλίμακα κινείται η Μασούτης ΑΕ, η οποία ευελπιστεί ότι το 2016 θα βελτιώσει και την κερδοφορία της, αλλά και τις πωλήσεις της –υπολογίζεται ότι θα πλησιάσουν τα 803 εκατ. ευρώ, ενώ έχει αφήσει ανοιχτό το ενδεχόμενο της εισόδου της στην αγορά της Αττικής.
Το κόστος


Ο «πόλεμος» όμως που εξελίσσεται εντεινόμενος στη διάρκεια των τελευταίων μηνών, όχι μόνο δεν μπορεί να αφήσει ανεπηρέαστες τις προμηθευτικές επιχειρήσεις, αλλά αντιθέτως και επί της ουσίας αφορά τις ίδιες.
Οπως επισημαίνεται χαρακτηριστικά, το θέμα είναι ποιος θα επωμιστεί το κόστος που προκύπτει από τη μείωση των τιμών, οι αλυσίδες των σουπερμάρκετ, οι προμηθευτές τους ή και οι δύο. Ο πιο αδύναμος παράγοντας στην προκειμένη περίπτωση είναι οι ελληνικές και κυρίως οι μεσαίου μεγέθους προμηθευτικές επιχειρήσεις και κυρίως όσων οι επωνυμίες των προϊόντων είναι περιορισμένης δυναμικής.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ