Η έννοια της Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης (ΕΚΕ) κερδίζει διαρκώς έδαφος τα τελευταία χρόνια σε παγκόσμιο επίπεδο. Ακόμα και στη χώρα μας, παρά τα αργά βήματα που επιβάλλουν οι προκλήσεις της οικονομικής κρίσης για κάθε επιχείρηση, δράσεις ΕΚΕ υιοθετούνται ως μέρος της στρατηγικής για την οικοδόμηση σχέσεων εμπιστοσύνης με το κοινωνικό σύνολο. Ολο και περισσότερα στελέχη αναγνωρίζουν την αξία της ΕΚΕ ως προς την ενίσχυση της εταιρικής εικόνας, τη βελτίωση του εργασιακού περιβάλλοντος και την προτίμηση των καταναλωτών που αντανακλάται τελικά στη οικονομική αποτελεσματικότητα.Η ανάγκη των εταιρειών να μεταδώσουν το μήνυμά τους με σαφήνεια και επιτυχία σε όλα τα εμπλεκόμενα μέρη (μέτοχοι, πελάτες, προμηθευτές, κοινωνία) έχει οδηγήσει στη δημιουργία και χρήση διεθνώς αναγνωρισμένων προτύπων για την κατάρτιση απολογισμών ΕΚΕ. Οπως προκύπτει από την ετήσια έρευνα του Κέντρου Αειφορίας (CSE) με την υποστήριξη του Ινστιτούτου Εταιρικής Υπευθυνότητας (CRI), ένα πολύ σημαντικό μέρος των εταιρειών που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα υλοποιούν με συστηματικό τρόπο προγράμματα Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης. Μάλιστα φροντίζουν να δημοσιεύουν τις επιδόσεις τους, δαπανώντας περίπου 40 εκατ. ευρώ ετησίως με θετικές επιπτώσεις στην οικονομία. Πρόκειται για εταιρείες που στο σύνολό τους απασχολούν περισσότερους από 140.000 εργαζομένους ενώ ο κύκλος εργασιών τους ξεπερνά τα 42,5 δισ. ευρώ.

Παρά την ένταση της κρίσης στο επιχειρηματικό περιβάλλον, αυξήθηκαν κατά 5% οι εταιρείες που εξέδωσαν εφέτος Απολογισμό Εταιρικής Υπευθυνότητας. Ως και τον Οκτώβριο του 2016, εξεδόθησαν 56 μοναδικές ετήσιες εκθέσεις από εταιρείες όλων των μεγεθών (πολυεθνικές, μεγάλες εθνικές και μικρομεσαίες), οι οποίες ανήκουν κυρίως στους κλάδους των χρηματοπιστωτικών και ασφαλιστικών υπηρεσιών, της ενέργειας και παραγωγής ενέργειας και των μεταφορών.

Ουσιαστικά, οι δράσεις κοινωνικής υπευθυνότητας πραγματώνουν τις βασικές αρχές της ίδιας της κοινωνίας, για αυτό όλο και περισσότεροι πολίτες ενδιαφέρονται ενεργά για το κοινωνικό και περιβαλλοντικό «αποτύπωμα» των προϊόντων και υπηρεσιών που αγοράζουν. Στην Ελλάδα, μέσα στην κρίση, η κοινωνία αντιλαμβάνεται σε πολλές περιπτώσεις τη σημασία δράσεων ΕΚΕ που έρχονται να συμπληρώσουν ή και να υποκαταστήσουν τους περιορισμένους πόρους για την κοινωνική πολιτική.
Ερευνα του Ινστιτούτου Επικοινωνίας για την Υπεύθυνη Κατανάλωση (2015) δείχνει ότι το κοινό των ενεργών καταναλωτών (66%) βαίνει αυξανόμενο, ενώ 4 στους 10 εξ αυτών (41%) προβαίνουν σε συνειδητή ενέργεια επιβράβευσης ή τιμωρίας των επιχειρήσεων. Ιεραρχώντας τις προσδοκίες των καταναλωτών ως προς τα θέματα στα οποία οι εταιρείες οφείλουν να είναι υπεύθυνες, πρώτη έρχεται η δημιουργία θέσεων εργασίας. Ακολουθούν το περιβάλλον, η εκπαίδευση, ο πολιτισμός, η υποστήριξη ευπαθών ομάδων, η ατομική κοινωνική παιδεία και υπευθυνότητα και η καινοτομία.
Αλληλεγγύη


Η κρίση που βιώνει η ελληνική κοινωνία αφήνει πίσω της ένα μεγάλο «κενό» στην κοινωνική πρόνοια, το οποίο καλύπτουν η αλληλεγγύη των πολιτών και η λεγόμενη ιδιωτική πρωτοβουλία. Επιχειρήσεις με «πολυεθνική» κουλτούρα και πολλές ελληνικές εταιρείες, μικρότερες ή μεγαλύτερες, υποστηρίζουν πλήθος φορέων και οργανισμών για τη στήριξη ευπαθών ομάδων.
Εμφαση στην αντιμετώπιση της ανθρωπιστικής κρίσης και του Προσφυγικού, στην ενίσχυση τοπικών κοινωνιών, δομών των δήμων και της Εκκλησίας, φορέων και ΜΚΟ δίνουν οι δράσεις Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης της Ελληνικά Πετρέλαια ΑΕ. Το πρόγραμμα, συνολικού ύψους 3,6 εκατ. ευρώ, χάρισε στην εταιρεία το Ελληνικό Βραβείο «2016 Capital Link CSR Leadership Award».
Ακόμη μία εταιρεία που ασχολείται ενεργά με την εταιρική υπευθυνότητα είναι η ΑΒ Βασιλόπουλος η οποία συλλέγει καθημερινά, μέσω του προγράμματος «Τρόφιμα Αγάπης», κοντόληκτα ή χτυπημένα τρόφιμα, άριστης ποιότητας, για τη στήριξη των δράσεων του «Μπορούμε». Δράση που φέρνει και περιβαλλοντικά οφέλη καθώς αυτά δεν καταλήγουν στα σκουπίδια αυξάνοντας τις επιβλαβείς για το περιβάλλον ουσίες.
Η εταιρεία Παπαστράτος στηρίζει το πρόγραμμα «Φροντίδα εν κινήσει», μια κινητή μονάδα ατομικής υγιεινής για τους αστέγους της Αθήνας και του Πειραιά, σε σύμπραξη με τη ΜΚΟ Praksis, το υπουργείο Εργασίας, τον ΟΑΣΑ και την ΟΣΥ. Η έκταση της προσφυγικής κρίσης έχει κατευθύνει ένα μεγάλο μέρος των δράσεων προς την ανακούφιση και διευκόλυνση των μετακινούμενων πληθυσμών. Η Vodafone Ελλάδος σε συνεργασία με τους Γιατρούς του Κόσμου προσφέρει τη δυνατότητα επικοινωνίας μέσω Διαδικτύου σε πάνω από 20.000 πρόσφυγες.
Επιλογές στήριξης


Μέσα από ένα ευρύ φάσμα προγραμμάτων και δράσεων κοινωνικής υπευθυνότητας, η Alpha Bank εκδηλώνει εμπράκτως το ενδιαφέρον της για τον πολιτισμό, την υγεία, την εκπαίδευση και το περιβάλλον, με τη συμμετοχή του προσωπικού, καθώς και μέσω της ενίσχυσης ιδρυμάτων, συλλόγων και λοιπών φορέων. Στο πλαίσιο του προγράμματος «Μαζί, με στόχο την Υγεία», η τράπεζα προσέφερε εφέτος ιατρικά μηχανήματα και ιατροφαρμακευτικό υλικό σε οκτώ νησιά (Θάσος, Ανδρος, Τήνος, Φολέγανδρος, Κύθνος, Σάμος, Ικαρία, Φούρνοι). Συνολικά, από το 2014, το πρόγραμμα έχει «ταξιδέψει» σε 20 νησιά.
Επίσης, το πρόγραμμα «Οι φθορές που πληγώνουν» εδώ και χρόνια στοχεύει στην αποκατάσταση και συντήρηση εμβληματικών ιστορικών κτιρίων και μνημείων. Μέσα στο 2016 έχουν υλοποιηθεί δύο δράσεις στη Θεσσαλονίκη, η πρώτη ήταν η προσφορά ενός μηχανήματος καθαρισμού και αποκατάστασης επιφανειών από γκραφίτι μαζί με τα απαραίτητα υλικά στον δήμο της πόλης. Σκοπός της δεύτερης ήταν να «λάμψει» ξανά η Νέα Παραλία, με τον καθαρισμό και την αποκατάσταση φθορών που είχαν προκληθεί τα τελευταία έτη.
Η ενεργός συμμετοχή της Alpha Bank στην πολιτιστική ζωή της χώρας περιλαμβάνει εκτός από τις συλλογές νομισμάτων και έργων τέχνης, το Μουσείο Χαρτονομισμάτων Ιονικής Τραπέζης, τη Βιβλιοθήκη, τον Εκθεσιακό Πολιτιστικό Χώρο Ναυπλίου, καθώς και ένα πρόγραμμα καλλιτεχνικών δράσεων για παιδιά.
Πρωτοβουλίες


Ακόμη, αναγνωρίζοντας την ευθύνη της απέναντι στο περιβάλλον και στην εξοικονόμηση φυσικών πόρων, δεσμεύεται για την αντιμετώπιση των άμεσων και έμμεσων συνεπειών της λειτουργίας της προς αυτό. Προτεραιότητες αποτελούν η εξοικονόμηση ενέργειας, νερού, πετρελαίου, καυσίμων, η ορθή διαχείριση αποβλήτων και ο περιορισμός της άσκοπης χρήσης χαρτιού. Οι εργασιακοί χώροι μελετώνται και κατασκευάζονται με τέτοιο τρόπο ώστε να εξασφαλίζονται οι άριστες κατά το δυνατόν συνθήκες εργασίας για το προσωπικό και την πελατεία, με φιλικά προς το περιβάλλον υλικά.
Η αειφόρος ανάπτυξη αποτελεί σημαντικό πυλώνα στη στρατηγική ΕΚΕ πολλών επιχειρήσεων, ανάμεσά τους η ΔΕΠΑ που λόγω και της φύσης της δραστηριότητάς της δίνει μεγάλο βάρος στη μείωση των συνεπειών στο περιβάλλον. Πέρα από τις διαχειριστικές περιβαλλοντικές πρακτικές, αναπτύσσει δράσεις έρευνας και ανάπτυξης. Ενα από τα σημαντικότερα προγράμματα είναι η Αεριοκίνηση, η αξιοποίηση δηλαδή του φυσικού αερίου για την κίνηση οχημάτων.
Το πρόγραμμα υποτροφιών της COSMOTE είναι μια από τις πιο αναγνωρίσιμες πρωτοβουλίες κοινωνικής υπευθυνότητας της εταιρείας. Στόχος είναι η στήριξη πρωτοετών φοιτητών ΑΕΙ, από όλους τους νομούς της χώρας, με σοβαρά οικονομικά προβλήματα και καλή σχολική επίδοση, καθ’ όλη τη διάρκεια των σπουδών τους. Από το 2002 ως σήμερα έχουν απονεμηθεί 530 υποτροφίες, η αξία των οποίων υπερβαίνει τα 3,6 εκατ. ευρώ.
Τα διαπιστευτήρια υπεύθυνης επιχειρηματικότητας απέναντι στις τοπικές κοινωνίες είναι εξαιρετικά σημαντικά για εταιρείες άρρηκτα συνδεδεμένες με τον τόπο δραστηριότητάς τους. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών που λαμβάνει μέτρα για τη μείωση της όχλησης των γύρω περιοχών από τον θόρυβο των αεροσκαφών. Παράλληλα, δεσμευμένος στην προώθηση της ελκυστικότητας της Αθήνας ως τουριστικού προορισμού υλοποιεί δράσεις όπως η καμπάνια «Speak Aθenian. Be an Aθenian» με τη Marketing Greece. Στον εκθεσιακό χώρο του αεροσταθμού «Τέχνη και Περιβάλλον» παρουσιάζονται πλήθος εκθέσεων γύρω από την ιστορία και τις πολιτιστικές καταβολές της σύγχρονης Αθήνας.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ