«Δεν είναι βέβαιο ότι το 2017 όλοι οι μεγάλοι προμηθευτές θα έχουν τοποθετημένα τα προϊόντα τους σε όλες τις μεγάλες αλυσίδες» λέει πηγή της αγοράς μιλώντας προς «Το Βήμα» και εξηγώντας κατ’ αυτόν τον τρόπο το κλίμα πολέμου μεταξύ προμηθευτών και λιανεμπόρων που επικρατεί στην αγορά στη διάρκεια των τελευταίων εβδομάδων.
Και προσθέτει πως «πλέον έχουν εκλείψει οι αδύνατοι κρίκοι και η σύγκρουση διεξάγεται μεταξύ μεγάλων και υγιών λιανεμπορικών επιχειρήσεων, γι’ αυτό και έχει αυτή τη σφοδρότητα».
Πράγματι, τις τελευταίες εβδομάδες μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ –εκ των κορυφαίων της αγοράς –διεκδικούν από τους προμηθευτές τους για το 2016 επιπλέον παροχές, κάθε φύσεως, που εκ των πραγμάτων, λένε οι ίδιες πηγές, συνιστούν «κούρεμα» από 20% ως 50% των οφειλών που έχουν οι αλυσίδες προς τους προμηθευτές τους.
Κάτι αντίστοιχο δηλαδή που πρόκειται να συμβεί –εκκρεμεί η απόφαση του δικαστηρίου –με τις οφειλές της Μαρινόπουλος.
Προμηθευτές από διάφορους κλάδους καταναλωτικών προϊόντων με τους οποίους συνομίλησε «Το Βήμα» έλεγαν ότι «δεν υπάρχουν οι οικονομικές αντοχές στις επιχειρήσεις να «εκχωρήσουν» μέρος των πωλήσεών τους για μία ακόμη φορά εφέτος σε μία αλυσίδα, διότι τότε ανοίγει ο ασκός του Αιόλου και οι υπόλοιπες αλυσίδες θα ζητήσουν τα ανάλογα, με αποτέλεσμα να κινδυνεύουν οι προμηθευτικές επιχειρήσεις να «εκχωρήσουν» τις πωλήσεις του 2016 στα σουπερμάρκετ».
Μείωση πωλήσεων


Και τούτο, όπως έλεγε στέλεχος πολυεθνικού ομίλου, όταν το 2016 θα κλείσει με μείωση πωλήσεων στο σύνολο της αγοράς των καταναλωτικών προϊόντων της τάξεως του 6%-7%. Ο ίδιος ερωτηθείς για τις προβλέψεις του 2017 σημείωνε χαρακτηριστικά πως «τον επόμενο χρόνο η αγορά εκτιμούμε ότι θα έχει μείωση πωλήσεων κατά περίπου 3%, αλλά βεβαίως και για εφέτος το ίδιο προβλέπαμε, όμως πέσαμε έξω και είπαμε να δούμε πιο αισιόδοξα τα πράγματα το 2017».
Βέβαια σε έναν βαθμό η μείωση των πωλήσεων θα οφείλεται στην προφανή μείωση των τιμών των προϊόντων, κάτι το οποίο φαίνεται ήδη να συμβαίνει στην αγορά.
Το εντυπωσιακό στοιχείο στην προκειμένη περίπτωση είναι πως η μείωση των πωλήσεων εφέτος αφορά κυρίως κλάδους τροφίμων –είναι χαρακτηριστική η περίπτωση του γάλακτος –και ως εκ τούτου η πίεση που ασκείται σε επιχειρήσεις, ιδιαίτερα ελληνικές, είναι τρομακτική. Μάλιστα οι ίδιες πηγές έλεγαν ότι υπάρχουν επιχειρήσεις τροφίμων που σκοπεύουν να προχωρήσουν σε απολύσεις μη αντέχοντας όχι μόνο τη μείωση των πωλήσεων, αλλά και τις απαιτήσεις των λιανεμπόρων.
Εξηγούσαν συγκεκριμένα πως η συνεχιζόμενη μείωση του διαθέσιμου καταναλωτικού εισοδήματος πλέον πλήττει τον σκληρό πυρήνα της κατανάλωσης.
Να προλάβουν…


Ετσι ο πόλεμος των τιμών που παρατηρείται το τελευταίο διάστημα και αναμένεται να διατηρηθεί σε αυτά τα επίπεδα, αν όχι να ενταθεί, τον επόμενο χρόνο έχει στόχο να προλάβει την ανασυγκρότηση του δικτύου της Μαρινόπουλος από τον όμιλο Σκλαβενίτη, προκειμένου οι αλυσίδες Βασιλόπουλος ΑΕ, Μετρό ΑΕ, Μασούτης ΑΕ και Lidl να διατηρήσουν κατά το δυνατόν το μεγαλύτερο μέρος των πωλήσεων που κέρδισαν το 2016.
Η μετωπική σύγκρουση μεταξύ υγιών λιανεμπορικών επιχειρήσεων, και μάλιστα μεγάλου μεγέθους, για να κερδίσουν τον καθημαγμένο οικονομικά καταναλωτή θα προκαλέσει θύματα μεταξύ των προμηθευτικών επιχειρήσεων.
Βέβαια η δύναμη κάθε προμηθευτή στη διαπραγματευτική του σχέση με τον κάθε λιανέμπορο ξεχωριστά είναι ένα σχετικό μέγεθος και εξαρτάται αποκλειστικά από την οικονομική του ευρωστία και από την ισχύ την οποία έχει η επωνυμία των προϊόντων του. Παλαιότερα, στις καλές εποχές της ανάπτυξης, έλεγαν στην αγορά πως υπήρχαν δύο-τρία προϊόντα χωρίς τα οποία δεν μπορούσε να λειτουργήσει ένα σουπερμάρκετ –π.χ. ένα συγκεκριμένο αναψυκτικό ή ένας συγκεκριμένος τύπος και μάρκα καφέ. Αυτά όμως παρήλθαν.
Κριτήριο οι τιμές


Τώρα το κριτήριο –ίσως και της πλειονότητας –των καταναλωτών είναι η τιμή του προϊόντος, η «πιστότητα της μπράντας» έχει υποχωρήσει, όπως έχει υποχωρήσει και η πιστότητα στην αλυσίδα των σουπερμάρκετ –πλέον μεγάλο μέρος των καταναλωτών ψωνίζει από δύο, τρία ή και τέσσερα ακόμη σουπερμάρκετ.
Ετσι λοιπόν ο «ανηλεής πόλεμος» –φαίνεται και από τον διαφημιστικό βομβαρδισμό και σε ορισμένες περιπτώσεις ακόμα και από τον τύπο της διαφήμισης –περιορίζεται στις τιμές, το μέγα ζητούμενο όμως είναι ποιος θα τον χρηματοδοτήσει, οι λιανέμποροι ή οι προμηθευτές ή από κοινού τα δύο μέρη.
Το 2017 είναι βέβαιο ότι θα κρίνει πολλά και το νέο τοπίο του λιανεμπορίου θα είναι εντελώς διαφορετικό από αυτό που γνωρίζαμε.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ