Υστερα από περίπου 17 χρόνια οι πολυεθνικοί όμιλοι αλλάζουν ριζικά πλέον την πολιτική τους στον τομέα των προσφορών.
Αντιλαμβανόμενοι το αδιέξοδο στο οποίο οδήγησε η προηγούμενη στρατηγική τους επιλογή, δηλαδή κατ’ αρχάς η προσφορά δώρων και ακολούθως η πριμοδότηση των τιμών των προϊόντων, οι διοικήσεις των πολυεθνικών ομίλων διαπίστωσαν ότι κατ’ αυτόν τον τρόπο «διαβρώθηκε» η πιστότητα των καταναλωτών στα ισχυρά επώνυμα προϊόντα.
Οπως έλεγε μάλιστα πηγή της αγοράς, «δεν μπορούμε και δεν θα μπορέσουμε ποτέ να ανταγωνιστούμε τα φθηνά προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, άρα δεν έχει κανένα νόημα να συνεχίσουμε αυτή την πολιτική».
Σαφής επιλογή που θα φανεί στην αγορά από τις αρχές του επόμενου χρόνου είναι η στήριξη των επώνυμων προϊόντων, δηλαδή των προϊόντων τους. Σε αυτό το πλαίσιο σύμφωνα με πηγές της αγοράς πρόκειται να ενισχύσουν τη διαφημιστική τους δαπάνη, η οποία στη διάρκεια των τελευταίων δύο χρόνων έχει συρρικνωθεί δραματικά.
Αμυντική κίνηση


Αυτή η επιλογή όμως, με βάση τις ίδιες πηγές, προκύπτει ως ανάγκη –είναι παράλληλα μια αμυντική κίνηση –και από την ενίσχυση των τάσεων συγκέντρωσης της αγοράς του λιανεμπορίου.
Εκτιμούν δηλαδή ότι η αποφασιστική ενδυνάμωση των μεγάλων εταιρειών του κλάδου των σουπερμάρκετ δεν θα αργήσει να ασκήσει σοβαρές πιέσεις στους επίσης μεγάλους προμηθευτικούς ομίλους –κυρίαρχοι των οποίων είναι οι πολυεθνικοί, ζητώντας τους μεγαλύτερες παροχές σε ένα περιβάλλον όπου ο ανταγωνισμός καθημερινά θα «χτυπάει κόκκινο».
Περιθώρια αύξησης των παροχών, λένε οι ίδιες πηγές, δεν υπάρχουν, ως εκ τούτου είναι πιθανόν οι σχέσεις προμηθευτών και λιανεμπόρων να δοκιμαστούν ακόμη μία φορά, και μάλιστα σοβαρά. Η ανάδειξη όμως των επώνυμων προϊόντων μέσα από τη διαφημιστική τους στήριξη –και την εφάπαξ μείωση των τιμών σε αρκετές περιπτώσεις –είναι προφανές, υποστηρίζουν οι ίδιοι, πως θα κάνει τους λιανεμπόρους να σκεφτούν δυο φορές την απομάκρυνσή τους από τα ράφια αν τα πράγματα οδηγηθούν στη σύγκρουση.
Συρρίκνωση


Από την άλλη πλευρά και οι προμηθευτές, κυρίως οι μεγάλοι πολυεθνικοί όμιλοι, αναζητούν τρόπους για να σταθεροποιηθούν σε μια αγορά που χρόνο με τον χρόνο συρρικνώνεται –μοιάζει με κινούμενη άμμο -, πόσω μάλλον που τα μελλούμενα για το 2017 δεν είναι καθόλου αισιόδοξα. Οι εκτιμήσεις τους κινούνται ακριβώς στον αντίποδα των αισιόδοξων επίσημων που κάνουν λόγο για ανάπτυξη 2,7% ή και 2,8%.
Οπως ισχυρίζονται, δεν υπάρχει κανένας λόγος αισιοδοξίας για τον επόμενο χρόνο, τα πράγματα μπορεί να αλλάξουν στο δεύτερο εξάμηνο του χρόνου μόνο υπό την προϋπόθεση ότι τα έσοδα από τον τουρισμό θα κινηθούν σε υψηλότερα επίπεδα από τα εφετινά.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ