Στην πλειοψηφία τους ανατρέπουν τον κανόνα ότι ο ταξιδιώτης αναζητεί μια «εύκολη λύση». Τα ξενοδοχεία-προορισμοί δείχνουν να αυξάνονται τα τελευταία χρόνια στη χώρα, μέσα από επιμέρους δίκτυα και αλυσίδες, καθώς η ζήτηση γι’ αυτά είναι έντονη και σταθερή.
Συνήθως βρίσκονται σε λιγότερο προβεβλημένους προορισμούς, ή και σε περιοχές όπου η πρόσβαση δεν είναι άμεση. Λειτουργούν στη λογική των μπουτίκ ξενοδοχείων, ξεφεύγουν όμως από την πεπατημένη του είδους, αφού είναι εξειδικευμένα και αναδεικνύουν τα χαρακτηριστικά του τόπου, της Ιστορίας και της αισθητικής.
19 ξενοδοχεία και κατοικίες από την Aria Hotels


«Aria σημαίνει Ελλάδα και μοναδικοί προορισμοί» λέει ο γενικός οικονομικός διευθυντής της αλυσίδας Aria Hotels κ. Μάκης Πανταζάτος, περιγράφοντάς την ως «μια οικογενειακή αλυσίδα που θέλει να προσφέρει κάτι ιδιαίτερο στους πελάτες».
Αναφερόμενος στο όραμα του ιδρυτή της κ. Μιχάλη Λογοθέτη, λέει ότι «το εγχείρημα ξεκίνησε ως χόμπι και παραμένει έτσι, παρότι οργανώθηκε επιχειρηματικά». Σήμερα η αλυσίδα διαχειρίζεται 19 ξενοδοχεία και ανεξάρτητες κατοικίες, σε Ηπειρο (Μέτσοβο, Ζαγόρι), Κρήτη (Ηράκλειο, Χανιά, Λασίθι) και Κυκλάδες (Μύκονο, Σέριφο, Κίμωλο, Μήλο), κυρίως με μακροχρόνιες μισθώσεις, που έχουν όμως την επιλογή της αγοράς. «Η Κίμωλος αποτελεί έναν από τους βασικούς προορισμούς της αλυσίδας, λόγω και της καταγωγής του ιδρυτή της, κ. Λογοθέτη» λέει ο κ. Πανταζάτος.
Το 2016 όμως η Aria διεύρυνε την παρουσία της και στη Σαντορίνη, με τρία νέα καταλύματα, ένα από τα οποία, το Condutto, θα λειτουργήσει με 11 πολυτελείς σουίτες υπό τη διαχείριση της Aria Hotels το 2017-18.
Η αρχή έγινε πριν από έξι χρόνια με την αγορά ενός μύλου στην Κίμωλο και ακολούθησε ανάπτυξη σε Χανιά, Κίμωλο, Σέριφο και Ζαγόρι. Το 2015 και 2016 δέκα από τα 19 συνολικά ξενοδοχεία εντάσσονται στο χαρτοφυλάκιο. Κάθε ξενοδοχείο «έχει επιλεγεί με κριτήριο την αρχιτεκτονική του αξία και τη συμβολή του στη διατήρηση της τοπικής κληρονομιάς», ενώ η μέγιστη δυναμικότητα φθάνει στα 15 δωμάτια.
Στα χαρακτηριστικά της αλυσίδας είναι και ο οινικός τουρισμός, μια και διαχειρίζεται το ξενοδοχείο-οινοποιείο Κατώγι Αβέρωφ στο Μέτσοβο και το Scalani Hills στο κτήμα του Οινοποιείου Μπουτάρη, στο Ηράκλειο.
«Θέλουμε να διευρύνουμε τη δραστηριότητά μας στα οινοποιεία» τονίζει ο κ. Πανταζάτος, επισημαίνοντας την Πελοπόννησο, τη Βόρεια και τη Στερεά Ελλάδα. Αλλά και η αγάπη για την τέχνη είναι βασικό στοιχείο, με έργα ελλήνων εικαστικών που κοσμούν τα καταλύματα και θα παρουσιαστούν τον ερχόμενο Μάρτιο σε μια έκθεση στο Μουσείο Μπενάκη.

«Οι περισσότεροι μας γνωρίζουν από στόμα σε στόμα»
εξηγεί ο ίδιος και προσθέτει ότι το 2016 «πήγε εξαιρετικά». Ενώ και για το τριήμερο της 28ης Οκτωβρίου η πληρότητα είναι 100%, από τα τέλη Σεπτέμβρη. «Το κριτήριο επιλογής μας είναι καθαρά το σημείο». Η προσβασιμότητα δεν αποτελεί εμπόδιο για την αλυσίδα. «Θέλουμε να υπάρχει κάτι δύσκολο στον προορισμό» υποστηρίζει ο κ. Πανταζάτος. Η Κίμωλος είχε σεζόν δύο μήνες και «τώρα έχουμε κόσμο από μέσα Μαΐου έως μέσα Οκτωβρίου» λέει. Ενας λόγος «που έχει αυξηθεί η σεζόν στην Κίμωλο είμαστε κι εμείς. Ο τελευταίος πελάτης μας έφυγε στις 9 Οκτωβρίου».
Οι θησαυροί της TresorHotels&Resorts


Το σκεπτικό του δικτύου, που ιδρύθηκε το 2012, είναι ο «θησαυρός» λέει ο διευθύνων σύμβουλος τηςTresorHotels & Resorts κ. ΠαναγιώτηςΠανταζόπουλος. Με τη μέγιστη δυναμικότητα των ξενοδοχείων να είναι τα 80 δωμάτια, «δείχνουμε στον ταξιδιώτη προορισμούς που δεν έχει σκεφθεί» εξηγεί. Κριτήρια επιλογής είναι η προσωποποιημένη φιλοξενία, το μικρό μέγεθος, «γιατί αν είναι μεγάλο γίνεται πιο απρόσωπο», το να είναι «κορυφαία λύση στον προορισμό» και να έχει «καλή φήμη στο Διαδίκτυο» σημειώνει.
Σήμερα TresorHotels&Resorts είναι ένα δίκτυο 31 ανεξάρτητωνboutiqueξενοδοχείων (hotelaffiliation), τεσσάρων και πέντε αστέρων, σε 25 δημοφιλείς και ανερχόμενους προορισμούςστην Ελλάδα. Σε αυτά σύντομα θα προστεθούν άλλα έξι ξενοδοχεία, δύο στη Μήλο, δύο στη Μύκονο, ένα στην Κέρκυρα και ένα στην Αθήνα, τα οποία είναι υπό κατασκευή και θα ολοκληρωθούν τη διετία 2017-18. Από τα 31 ξενοδοχεία εξάλλου, τα 11 είναι υπό διαχείριση της θυγατρικής Hip Collection.

«Τρέχουμε ένα μέρος της επικοινωνίας των ξενοδοχείων ως συμπληρωματικό κανάλι πωλήσεων και προώθησης»
υπογραμμίζει ο κ. Πανταζόπουλος. Παράλληλα, το δίκτυο φιλοδοξεί να διευρύνει τα μέλη του (loyalty club), τα οποία σήμερα ανέρχονται σε 5.000 και απολαμβάνουν μια σειρά προνομίων, ανταμοιβών στα ξενοδοχεία του, αλλά και προωθητικών ενεργειών με άλλες συνεργαζόμενες εταιρείες. «Στόχος μας είναι να γίνει ένα δίκτυο που να επεκταθεί στην Ιταλία και στη Γαλλία, ώστε να γίνει εναλλαγή πελατολογίου με το εξωτερικό» λέει.
Ακόμα το πελατολόγιο είναι κυρίως ελληνικό (70%), ενώ 30% είναι πελάτες από το εξωτερικό. Οπως υποστηρίζει ο κ. Πανταζόπουλος, η κρίση στην εσωτερική αγορά δεν έχει επηρεάσει τα συγκεκριμένα ξενοδοχεία. Αυτό οφείλεται στο ότι τα καταλύματα είναι «οι ηγέτες της αγοράς» στις περιοχές που βρίσκονται, ενώ απευθύνονται σε μια κατηγορία πελατών, η οποία ακόμα διατηρεί την οικονομική της δυνατότητα. Αλλά και το μικρό μέγεθος βοηθά στην κάλυψη της πληρότητας. Ωστόσο, επισημαίνει ότι η αύξηση της φορολογίας και κυρίως του ΦΠΑ το 2016 επηρέασε τα αποτελέσματα, παρότι η χρονιά εξελίχθηκε καλύτερα από τον Ιούνιο και μετά. Ετσι, τα καθαρά αποτελέσματα παρέμειναν στα ίδια επίπεδα με πέρυσι, παρότι ο τζίρος ανέβηκε «και το ξενοδοχείο ακρίβυνε».

Υάδες Heritage & Hospitality
Η Ιστορία παίζει νέο ρόλο

Δύο ξενοδοχεία, ένα στη Ναύπακτο και ένα στην Κρήτη, θα προστεθούν σύντομα στα υφιστάμενα 17, τα οποία λειτουργούν σε κτίρια ιστορικής σημασίας στη χώρα και εκπροσωπεί το Υάδες Heritage & Hospitality. Ο μη κερδοσκοπικός οργανισμός και δίκτυο προβολής και προώθησης παρέχει διεθνές branding, εκπροσώπηση μάρκετινγκ και πωλήσεις σε αγορές του εξωτερικού. Στην Ελλάδα, η αλυσίδα δημιουργήθηκε το 2005 και είναι το μοναδικό ελληνικό μέλος του πανευρωπαϊκού δικτύου Historic Hotels of Europe, ενώ συνεργάζεται με την Historic Hotels of America.
Μάλιστα στις 23 και 24 Οκτωβρίου φιλοξενείται στη Σαντορίνη η τελετή βράβευσης των Historic Hotels of Europe Awards 2017.

«Είναι ξενοδοχεία που έχουν πάρα πολύ μεγάλη ζήτηση τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό»
λέει η πρόεδρος του δικτύου Historic Hotels of Europe και ιδρύτρια των Ελληνικών Ιστορικών Ξενοδοχείων Υάδες Greek Historic Hotels κυρίαΒαρβάραΑυδή. Η ίδια επισημαίνει ότι απευθύνονται σε «μια niche αγορά», αλλά αποτελούν ανερχόμενη τάση, καθώς πλέον «όλες οι μεγάλες αλυσίδες προσπαθούν να μπουν στον χώρο». Εξάλλου, τα ξενοδοχεία «από μόνα τους αποτελούν προορισμό. Τον δημιουργούμε μόνοι μας» τονίζει η κυρία Αυδή. Ενώ ταυτόχρονα, «το ιστορικό κτίριο μπαίνει ξανά στην κοινωνία ως ξενοδοχείο», δημιουργώντας σε συνέχεια του παλιού του σημαντικού ρόλου, «ένα μικρό οικονομικό και κοινωνικό δίκτυο».
Προτεραιότητα για το προϊόν, πέρα από την ιστορικότητα των κτιρίων, είναι οι υπηρεσίες υψηλού επιπέδου και η ανάδειξη της ελληνικής κληρονομιάς, της παράδοσης και της φιλοξενίας. Η αλυσίδα φιλοδοξεί να επεκτείνει την περίοδο λειτουργίας στις μονάδες και στο πλαίσιο αυτό, τον Νοέμβριο, θα τρέξει ένα πιλοτικό πρόγραμμα σε ξενοδοχείο της ηπειρωτικής Ελλάδας, εστιάζοντας «στην ελληνική ζωή, τη διατροφή και τη φιλοσοφία. Απευθυνόμαστε σε ταξιδιώτες που ψάχνουν κάτι άλλο. Αυτό δεν έχει να κάνει με την εποχικότητα» καταλήγει η κυρία Αυδή.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ