Μπροστά σε ένα νέο λάθος που κάνει ακόμη πιο δύσκολή τη ζωή των Ελλήνων καθώς αφαιρεί πόρους από τα συρρικνωμένα εισοδήματα των φορολογουμένων βρίσκεται η χώρα.
Τα στοιχεία για τα έσοδα του Σεπτεμβρίου, τα οποία ανήλθαν σε 5,5 δισ. ευρώ (!), αυξημένα κατά 800 και πλέον εκατ. ευρώ πάνω από τον στόχο θεσμών και κυβέρνησης, αποκαλύπτουν ότι κάτι δεν πάει καλά.
Οπως σημειώνουν οι ειδικοί, είτε η οικονομία υπεραπέδωσε λόγω της θεαματικής ανάκαμψης της τουριστικής κίνησης τον Αύγουστο, εκτοξεύοντας τα έσοδα από ΦΠΑ, είτε οι Ελληνες πληρώνουν τους φόρους ειδικά όταν συνδέονται με την ακίνητη περιουσία τους.
Κι αυτό γιατί τον Σεπτέμβριο, αν και η φορολογική τους υποχρέωση μπορούσε να εξαντληθεί στην καταβολή της πρώτης δόσης του ΕΝΦΙΑ, χιλιάδες φορολογούμενοι έσπευσαν να εξοφλήσουν το σύνολο της οφειλής.
Ασφαλή στοιχεία για την απόδοση των φόρων και το «ποσοστό εισπραξιμότητας» που είναι το κλειδί για περαιτέρω αποφάσεις θα γίνουν γνωστά μετά τις 20 Οκτωβρίου.
Οπως εκτιμούν κορυφαία στελέχη του υπουργείου Οικονομικών, αυτό που παρατηρείται για δεύτερη χρονιά με τον ΕΝΦΙΑ είναι ότι οι φορολογούμενοι δείχνουν συνέπεια ανατρέποντας τις προγνώσεις θεσμών αλλά και της κυβέρνησης για την εισπραξιμότητα του φόρου.
Διαψεύστηκαν όλοι


Ετσι, παρότι οι ξένοι επέμεναν κατά τη διαπραγμάτευση το ποσοστό εισπραξιμότητας του φόρου να υπολογιστεί στο 75%, που σημαίνει ότι από 3,4 δισ. ευρώ φορολογικής επιβάρυνσης υπολόγιζαν να εισπράξουν 2,6-2,7 δισ. ευρώ το πολύ, η πραγματικότητα τους διαψεύδει.
Η εισπραξιμότητα κινείται πάνω από το 85%, πράγμα που σημαίνει ότι οι εισπράξεις μπορεί να ανέλθουν ή και να ξεπεράσουν τα 3 δισ. ευρώ.
Οι ίδιες πηγές σημειώνουν ότι για όλους τους φόρους –στο εισόδημα, τον ΦΠΑ και τα έσοδα από ελέγχους προηγούμενων ετών –οι ξένοι διαπραγματευτές επέμειναν να συνταχθεί ο προϋπολογισμός με ποσοστό εισπραξιμότητας 75% ως 80% το πολύ.
Η πορεία των εσόδων όμως εκτιμούν ότι θα τους διαψεύσει για μια ακόμη φορά, αλλά η ζημιά στην οικονομία θα έχει γίνει καθώς αφαιρούνται διαθέσιμοι πόροι για κατανάλωση και από τις επιχειρήσεις πολύτιμα κεφάλαια που θα μπορούσαν να κατευθυνθούν ακόμη και σε επενδύσεις.
Η εξέλιξη φανερώνει για μεν τους δανειστές ότι βρίσκονται μπροστά σε ένα νέο μεγάλο λάθος (θα αποδειχθεί αν είναι ανάλογο με το λάθος του πολλαπλασιαστή στο πρώτο Μνημόνιο) και αυξάνουν το φορολογικό βάρος ώστε να είναι σίγουροι ότι θα βγουν οι αριθμοί του προγράμματος, πλήττοντας όμως την οικονομία.
Και αυτό λόγω δυσπιστίας για την απόδοση του φοροελεγκτικού μηχανισμού της συγκέντρωσης εσόδων αλλά και για την αποτελεσματικότητα της πίεσης που ασκήθηκε στους πολίτες με την εφαρμογή των αναγκαστικών μέτρων είσπραξης.
Ενδεικτικό είναι ότι οι εισπράξεις φόρων και οφειλών προηγούμενων ετών ανέρχονται ετησίως σε 400-500 εκατ. ευρώ, πηγή την οποία οι θεσμοί μέχρι σήμερα δεν αποδέχονται.
Η εξέλιξη αποκαλύπτει όμως ότι και οι κυβερνώντες βρίσκονται σε αδυναμία ουσιαστικής διαπραγμάτευσης και αποδέχονται όλες τις τεχνοκρατικές κατευθύνσεις των δανειστών.
Υφεσιακά μέτρα και το 2017


Οπως πολύ εύστοχα παρατηρεί ο ΣΕΒ, ο προϋπολογισμός του 2017 αφαιρεί αγοραστική δύναμη ύψους 2,5 δισ. ευρώ μέσω της αύξησης της φορολογίας και 1 δισ. ευρώ μέσω, κυρίως, μείωσης των συντάξεων και των κοινωνικών δαπανών.
Το ίδιο επισημαίνουν οι αναλυτές των τραπεζών. Η Eurobank τονίζει ότι η σωρευτική υφεσιακή επίπτωση των μέτρων της περιόδου 2016-2018 εκτιμάται σε 5,5 δισ. ευρώ, μέγεθος που δεν θεωρείται αμελητέο, δεδομένης της υποτονικής δραστηριότητας που χαρακτηρίζει την ελληνική οικονομία στην τρέχουσα συγκυρία.
Και σημειώνει ότι «ο εκτιμώμενος υφεσιακός αντίκτυπος των νέων μέτρων θα μπορούσε να αντισταθμιστεί από τη συνεχή αποπληρωμή ληξιπρόθεσμων οφειλών του Ελληνικού Δημοσίου μέσω της χρηματοδότησης ύψους 7 δισ. ευρώ ως τον Ιούνιο του 2017».
Προφανώς και μέσω της ελάφρυνσης των φορολογικών βαρών είτε στο εισόδημα είτε σε κλάδους της οικονομίας (οινοποιία, ζυθοποιία) που μπήκαν στο φορολογικό στόχαστρο με την επιβολή ειδικών φόρων κατανάλωσης.
ΣΑΜΑΡΑΣ – ΤΣΙΠΡΑΣ
Τέταρτη χρονιά με πρωτογενή πλεονάσματα

Αυτό που δεν πρέπει να διαφεύγει την προσοχή είναι ότι το 2016 είναι η τέταρτη χρονιά (2013 και 2014 με κυβέρνηση Σαμαρά και 2015 και 2016 με κυβέρνηση Τσίπρα) που η χώρα επιτυγχάνει τους δημοσιονομικούς της στόχους και πρωτογενή πλεονάσματα.
Το πρωτογενές πλεόνασμα του 2017 αναμένεται να κλείσει στο 1,8% του ΑΕΠ (3,3 δισ. ευρώ) σημειώνοντας σημαντική αύξηση σε σχέση με το 0,6% του ΑΕΠ (1,1 δισ. ευρώ) που προβλέπεται για το 2016.
Η επίτευξη των στόχων οφείλεται στην ορατή βελτίωση της φορολογικής συμμόρφωσης, εν μέσω μάλιστα δύσκολων συνθηκών πολιτικής αβεβαιότητας που επικράτησαν το 2015.
Πλέον η κυβέρνηση και ενδεχομένως και η αξιωματική αντιπολίτευση έχουν περιθώρια να θέσουν στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων διεκδίκηση μείωσης φορολογικών βαρών ώστε να δημιουργηθούν περιθώρια ανάκαμψης στην οικονομία.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ