Στα χρόνια της κρίσης στην επικαιρότητα κυριαρχούν οι ειδήσεις για «λουκέτα», συρρίκνωση δραστηριοτήτων, απολύσεις. Υπάρχουν όμως και επιχειρηματικές ιστορίες διαφορετικές, που καταδεικνύουν πως με οργάνωση, σχέδιο και επικέντρωση σε προϊόντα υψηλής προστιθέμενης αξίας η ελληνική οικονομία μπορεί να βγει από το τούνελ της ύφεσης στο οποίο βρίσκεται τα τελευταία εννέα χρόνια.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα η εταιρεία Παυλίδης Μάρμαρα, με έδρα τη Δράμα. Με μηδενικό δανεισμό, συνεχή αύξηση του τζίρου τα τελευταία χρόνια, εξαγωγή σχεδόν του συνόλου της παραγωγής της σε Δύση και Ανατολή και ένα γενναίο πρόγραμμα επενδύσεων, αποτελεί σήμερα την εξαίρεση που αν γίνει κανόνας μπορεί να οδηγήσει ξανά τη χώρα σε βιώσιμη τροχιά ανάκαμψης.
Πρόκειται για μια εταιρεία μικρής σχετικά ηλικίας την οποία ίδρυσε το 1980 ο Δραμινός Ευκλείδης Παυλίδης. Σήμερα υπό τη διοίκηση του υιού του Χριστόφορου Παυλίδη έχει μετεξελιχθεί σε έναν από τους βασικότερους παραγωγούς λευκού μαρμάρου στην παγκόσμια αγορά.
Νέα Υόρκη και Ντόχα


Χρησιμοποιώντας καθετοποιημένη δομή ελέγχει την παραγωγή του τελικού προϊόντος από την εξόρυξη ως την επεξεργασία και εμπορία ακατέργαστων, ημικατεργασμένων και κατεργασμένων προϊόντων μαρμάρου και γρανίτη. Εξειδικεύεται στα λευκά – ημίλευκα μάρμαρα, ενώ έχει μεγάλη παρουσία και στα μπεζ.
Μόνο τυχαίο δεν είναι το γεγονός πως σε μερικά από τα μεγαλύτερα παγκοσμίως κτιριακά συγκροτήματα… φιγουράρουν τα προϊόντα της: ο ουρανοξύστης στον αριθμό 280 της Park Avenue στη Νέα Υόρκη, ο ουρανοξύστης Lotus στην Ντόχα του Κατάρ και οι reflection towers στη Σιγκαπούρη έχουν επενδυθεί με ελληνικά μάρμαρα.
Ενδεικτικό της ελάχιστης έκθεσης της εταιρείας στην ελληνική αγορά, στην οποία η ζήτηση είναι σχεδόν μηδενική μετά την κατάρρευση της οικοδομής, είναι το γεγονός πως ο τζίρος της εταιρείας αυξήθηκε το 2015 κατά 25%, ξεπερνώντας για πρώτη φορά στην ιστορία της τα 50 εκατ. ευρώ. Την ίδια χρονιά η λειτουργική της κερδοφορία ενισχύθηκε ακόμη περισσότερα κατά 35% φτάνοντας στα επίπεδα των 22 εκατ. ευρώ.
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της διοίκησής της, ο κύκλος εργασιών θα αυξηθεί περαιτέρω κατά 20% την εφετινή χρονιά. Η άνοδος αυτή αποδίδεται σε μεγάλο βαθμό στην αύξηση των διεθνών τιμών του εμπορεύματος και ειδικότερα στην ενίσχυση της ζήτησης για ποιοτικό μάρμαρο, προϊόν για το οποίο η Παυλίδης έχει κερδίσει την εμπιστοσύνη των μεγαλύτερων κατασκευαστικών εταιρειών παγκοσμίως.
Οι επενδύσεις


Σύμφωνα με τον κ. Χριστόφορο Παυλίδη, διευθύνοντα σύμβουλο της εταιρείας, «με τις συνεχείς επενδύσεις ιδίων κεφαλαίων στην Ελλάδα, σε συνδυασμό με τον εξωστρεφή προσανατολισμό των πωλήσεων, έχουμε επιτύχει το 95% του κύκλου εργασιών να πραγματοποιείται σε περίπου 40 χώρες του πλανήτη, με κυριότερες αγορές αυτές της Κίνας, της ΝΑ Ασίας, του Αραβικού Κόλπου, της Βόρειας και Λατινικής Αμερικής».
Τα λατομεία της Παυλίδης, που είναι ιδιόχρηστα, βρίσκονται στον Βώλακα Δράμας, στο Στενωπό Καβάλας και στην Αλβανία, με την εταιρεία να σχεδιάζει την επέκτασή της και στη Βουλγαρία. Την ίδια στιγμή σχεδιάζει την υλοποίηση, είτε αυτόνομα είτε στο πλαίσιο συνεργασίας, εξαγορών κοιτασμάτων μαρμάρου εκτός Ελλάδας, θεωρώντας ότι η κίνηση αυτή είναι απαραίτητη για την περαιτέρω ενίσχυση των ρυθμών ανάπτυξής της.
Επιπλέον αυτή τη στιγμή η εταιρεία, που απασχολεί 400 εργαζομένους, υλοποιεί τριετές επενδυτικό πρόγραμμα ύψους 7,5 εκατ. ευρώ σε μηχανολογικό εξοπλισμό, ενώ δίνει έμφαση στη διαφοροποίησή της στον κλάδο των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας. Στο πλαίσιο αυτό έχει ήδη υλοποιήσει έργα 9 MW σε ΑΠΕ και προχωρά σε επένδυση 35 εκατ. ευρώ για την κατασκευή αιολικών πάρκων 28 MW. Από αυτά τα 16 MW, που αφορούν αιολικό πάρκο, βρίσκονται στην Ξάνθη.
Η γραφειοκρατία


Σύμφωνα με τα στελέχη της Παυλίδης, η εταιρεία θα «έτρεχε» με ακόμη πιο γρήγορους ρυθμούς αν η γραφειοκρατία δεν τρέναρε την ανάπτυξή της. Οπως εξηγούν σχετικά, για να βγει μια άδεια έρευνας σε μια περιοχή που μπορεί να υπάρχουν επαρκή κοιτάσματα απαιτείται η γνωμοδότηση σε 16 διαφορετικές κρατικές υπηρεσίες. Κι αν κάποια από αυτές φέρει αντιρρήσεις, η διαδικασία ξεκινά πάλι από την αρχή. Ως αποτέλεσμα, ο μέσος χρόνος για την έκδοση της άδειας διαμορφώνεται στους 18 μήνες, ενώ για να ξεκινήσουν οι εργασίες περνούν περίπου τέσσερα χρόνια μέχρι να εκδοθεί η σχετική άδεια εκμετάλλευσης.
Σημειώνεται ότι η εταιρεία μεριμνά ως προς τη συντηρητική χρήση του νερού που απαιτείται για την ψύξη και λαμβάνει μέτρα για τη μείωση του θορύβου με στόχο την ελαχιστοποίηση της περιβαλλοντικής επιβάρυνσης.
Επιπλέον έχει ήδη ολοκληρώσει τη φύτευση 25.000 δενδρυλλίων και θάμνων και έχει φροντίσει για τη συστηματική τους άρδευση προκειμένου να αποκατασταθούν οι εγκαταλειμμένες θέσεις εξόρυξης στα λατομεία.

Χριστόφορος Παυλίδης
Κερδοφόρο χόμπι η παραγωγή κρασιών

Ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Παυλίδη, Χριστόφορος Παυλίδης, εκτός από τα μάρμαρα, έχει και δεύτερη ενασχόληση, επίσης κερδοφόρα, την οποίο ίδιος αποκαλεί «χόμπι». Ο λόγος για τα κρασιά Παυλίδη, τα οποία μέσα σε μία δεκαετία απέκτησαν ένα ισχυρό brand name στην Ελλάδα. «Στόχος είναι η εξαγωγή εκλεκτού οίνου. Δεν με ενδιαφέρει η μαζική παραγωγή. Για τον λόγον αυτό οι φιάλες κάθε χρόνο δεν ξεπερνούν τις 300.000» αναφέρει ο κ. Παυλίδης.
Προσθέτει δε ότι «για να διατηρήσουμε την ποιότητα του προϊόντος, επιδιώκουμε τη συστηματική επέκταση των αμπελώνων μας ώστε να ελέγχουμε εμείς οι ίδιοι την ποιότητα της πρώτης ύλης που χρησιμοποιούμε».
Στο Κτήμα Παυλίδη, που βρίσκεται στον νομό Δράμας, καλλιεργούνται ελληνικές και διεθνείς ποικιλίες, άλλες γνωστές και άλλες λιγότερο διαδεδομένες.

«Πεποίθησή μας είναι ότι η προσωπικότητα ενός κρασιού γεννιέται στο αμπέλι και φέρει τη σφραγίδα του εδάφους όπου έχει ριζώσει το φυτό και των χαρακτηριστικών της κάθε ποικιλίας»
σημειώνει ο κ. Παυλίδης.

«Στο πλαίσιο αυτό»,
εξηγεί, «οι εφαρμοζόμενες καλλιεργητικές τεχνικές οδηγούν τους καρπούς στη βέλτιστη ωριμότητα, ενώ ο οινολογικός εξοπλισμός σέβεται την πρώτη ύλη και έτσι με την οινοποίηση εξάγουμε και αναδεικνύουμε κάθε φορά τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά, το αρωματικό δυναμικό και τις γευστικές ισορροπίες που κρύβει μέσα στα κύτταρά του το σταφύλι».

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ