Η σκηνή είναι περισσότερο συμβολική παρά εντυπωσιακή. Απέναντι από το εργοστάσιο της Coca-Cola στην εθνική οδό, έξω από την Αθήνα, πριν από λίγες εβδομάδες άρχισαν να «κυματίζουν» οι σημαίες της Green Cola –η δεύτερη βασίζει τη συγκρότηση και κυρίως την ανάπτυξή της στο επιχειρηματικό σχέδιο με το οποίο πέτυχε η Ελληνική Εταιρεία Εμφιάλωσης ΑΕ. Παράλληλα έγινε γνωστό ότι η Green Cola Company AE αναζητεί εμφιαλωτή στην Αθήνα –το τρίτο κατά σειρά εργοστάσιο στην Ελλάδα με το οποίο σκοπεύει να συνεργαστεί για αντιμετωπίσει τις ανάγκες της αυξημένης ζήτησης, τα άλλα δύο είναι το δικό της εργοστάσιο στην Ορεστιάδα του Νομού Εβρου και της ΕΑΣ Αργολίδας.
Ο Δαβίδ και ο Γολιάθ της ελληνικής αγοράς αναψυκτικών στη διάρκεια των τελευταίων τεσσάρων χρόνων και κυρίως μετά τον Μάιο του 2014 ανταγωνίζονται στα ράφια των σουπερμάρκετ και στις κάβες «στα ίσα». Το αποτέλεσμα έχει ενδιαφέρον. Σε λίγα μόλις χρόνια η ταχύτερα αναπτυσσόμενη εταιρεία του κλάδου των αναψυκτικών κατόρθωσε να βρεθεί στη δεύτερη θέση στην κατηγορία των προϊόντων Cola με μερίδιο 8,5% και να αποσπάσει περίπου το 5,5% της συνολικής αγοράς των αναψυκτικών –παρόμοια περίπτωση με άλλους όρους και σε άλλες συνθήκες ήταν η μπίρα Fix, που ανήκει πλέον στον όμιλο Carlsberg, αλλά ο κ. Γιάννης Χήτος, εκ των δημιουργών της, είναι από τους σημαντικούς μετόχους της Green Cola Company AE με 25%.

Πλώρη για τις ξένες αγορές
Την πρωτοτυπία να είναι ο μικρότερος… πολυεθνικός όμιλος της Ευρώπης διεκδικεί πλέον η «νεοφυής» εταιρεία αναψυκτικών, η οποία έχοντας εδραιωθεί στην εσωτερική αγορά, συγκεντρώνει όλες της τις προσπάθειες στη διεθνή αγορά. Το στοίχημα για αυτούς είναι η διεθνής εδραίωσή τους. Μάλιστα φιλοδοξία τους είναι, εκτός από την Ευρώπη, να περάσουν στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού (ΗΠΑ, Καναδάς) αλλά και στην Αυστραλία και όχι στο απώτατο μέλλον, εφόσον φυσικά κατορθώσουν να εξασφαλίσουν την απαραίτητη χρηματοδότηση, η οποία, ειρήσθω εν παρόδω, προϊόντος του χρόνου και επιδεικνύοντας συνεχώς θετικά αποτελέσματα, γίνεται όλο και λιγότερο δύσκολη.
Υπάρχουν επιχειρηματίες αλλά και funds που έχουν αρχίσει να επενδύουν στους διεθνείς στόχους της Green Cola –η περίπτωση του πρώην διεθνούς μάνατζερ της Delhaize κ. Κώστα Μαχαίρα είναι ενδεικτική, συμμετέχει στην ανάπτυξη των διεθνών δραστηριοτήτων της ακριτικής επιχείρησης στην Ευρώπη, εκτός της Ελλάδας και των Βαλκανίων, που είναι περιοχές που ανήκουν στην ευθύνη του κ. Χήτου, προέδρου της εταιρείας.
Μάλιστα είναι χαρακτηριστικό το γεγονός ότι οι μέτοχοι της Green Cola Company AE προχώρησαν στην κατοχύρωση της επωνυμίας του προϊόντος σε περίπου 140 χώρες και χρηματοδοτικά πλέον τους «βλέπουν» και μεγάλα ξένα funds. Εντυπωσιακή επί παραδείγματι είναι η διείσδυσή της στη γερμανική αγορά –η περίπτωση της Green Cola προσφάτως έγινε αντικείμενο εκτενούς ρεπορτάζ της «Deutsche Welle» ως το ελληνικό success story -, όπου η ελληνική εταιρεία μεταβίβασε τα δικαιώματα παραγωγής του προϊόντος σε τρία γερμανικά εργοστάσια που λειτουργούν σε ισάριθμα κρατίδια της μεγαλύτερης αγοράς της Ευρώπης.
Παραγωγή σε πέντε χώρες
Πλέον η Green Cola παράγεται σε πέντε χώρες, στην Κύπρο, στη Σερβία, στη Γερμανία, από 1ης Οκτωβρίου στη Ρουμανία και σύντομα θα αρχίσει η παραγωγή της σε δύο εργοστάσια της Σαουδικής Αραβίας. Η απογείωση αυτή της φιλόδοξης επιχειρηματικής προσπάθειας που γεννήθηκε μεσούσης της ελληνικής κρίσης δεν μετρά περισσότερα από τέσσερα χρόνια, αλλά, όπως λένε πηγές της εταιρείας, «η πραγματική της αφετηρία είναι ο Μάιος του 2014, διότι τότε τοποθετήθηκε στο σύνολο της αγοράς» και, σύμφωνα με τις προσδοκίες και τις φιλοδοξίες των μετόχων της, είναι δυνατόν το 2020 να έχει πωλήσεις 80 εκατ. ευρώ!
Εμπορικές συνεργασίες
Αξίζει μάλιστα να σημειωθεί ότι ο άνθρωπος που βρίσκεται πίσω από αυτή την επιχειρηματική προσπάθεια, ο κ. Περικλής Βενιέρης, «σε πρώτο χρόνο» απευθύνθηκε σε αρκετούς άλλους ιδιοκτήτες μικρών ελληνικών επιχειρήσεων προτείνοντάς τους να διαμορφώσουν από κοινού ένα πλαίσιο εμπορικών συνεργειών τόσο στην εσωτερική όσο και στην εξωτερική αγορά, αλλά η προσπάθεια έπεσε στο κενό.
Πηγές της εταιρείας εκτιμούν ότι ίσως ο χρόνος είναι πλέον κατάλληλος και σκοπεύουν να επαναφέρουν την πρόταση, τονίζοντας χαρακτηριστικά ότι το συνολικό μερίδιο που κατέχουν οι μικρές ελληνικές εταιρείες είναι περίπου 15%, πόσω μάλλον που η αγορά συνεχίζει να κινείται πτωτικά. Μάλιστα στο πρώτο εξάμηνο του 2016 η αγορά έχασε περίπου 10% ασκώντας ασφυκτικές πιέσεις κυρίως στις μικρές ελληνικές εταιρείες. Στον αντίποδα αυτή της τάσης κινείται η Green Cola Company AE, η οποία κατόρθωσε από περίπου 9 εκατ. ευρώ πωλήσεις που είχε το 2014 εφέτος να υπολογίζεται από πηγές της εταιρείας ότι αυτά θα προσεγγίσουν τα 18 εκατ. ευρώ έναντι 13,8 εκατ. ευρώ το 2015.
Ανάπτυξη και κερδοφορία
Η εταιρεία συνεχίζει να τρέχει με μεγάλο διψήφιο ποσοστό ανάπτυξης ετησίως και κυρίως να είναι κερδοφόρα η δραστηριότητά της –κατ’ εξαίρεση για το 2015 εμφάνισε ζημιές λόγω ιδιαίτερων δυσμενών προβλέψεων. Από την άλλη πλευρά, οι εξαγωγές της που πραγματοποιούνται σε αρκετές χώρες –οι πωλήσεις σε περίπου 15 ξένες αγορές (Αυστραλία, Βέλγιο, Βουλγαρία, Κίνα, Ισραήλ, Ρουμανία, Πολωνία, Εσθονία, Ολλανδία, Χονγκ Κονγκ, Κύπρος, Γερμανία κ.ά.) αντιπροσωπεύουν το 8%-10% των συνολικών της πωλήσεων –υπερβαίνουν το 1,5 εκατ. ευρώ.
Οπως λένε οι ίδιες πηγές, στόχος της εταιρείας είναι στα επόμενα δύο χρόνια να αναπτύξει το δίκτυο των φραντσάιζ εμφιαλωτών στις περιοχές της Ευρώπης και της Μέσης Ανατολής. «Γι’ αυτόν τον λόγο χρειάζονται τρία πράγματα: πρώτον, προϊόντα. Η γκάμα των προϊόντων της έχει αυξηθεί. Σήμερα παράγει 10 προϊόντα σε περίπου 35 κωδικούς. Δεύτερον, μάνατζμεντ. Η διοίκηση της εταιρείας έχει ενισχυθεί με την τοποθέτηση του κ. Λεωνίδα Κολιούλη στη θέση του διευθύνοντος συμβούλου, υπευθύνου για την εσωτερική αγορά και την περιοχή των Βαλκανίων, που προέρχεται από την 3Ε, στην οποία ήταν γενικός διευθυντής. Και, τρίτον, χρηματοδότηση. Το πρόβλημα αυτό αντιμετωπίζεται με την αξιοποίηση νέων επιχειρηματιών που θέλουν να επενδύσουν στις διεθνείς προοπτικές της εταιρείας και με την κινητοποίηση διεθνών funds» σημειώνουν.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ