Μακριά από τον φυσικό τους χώρο, το λιμάνι του Πειραιά, λόγω έλλειψης κατάλληλου εκθεσιακού χώρου, η διεθνής ναυτιλιακή έκθεση Ποσειδώνια ανοίγει τις πύλες της στο Metropolitan Expo, δίπλα στο αεροδρόμιο «Ελ. Βενιζέλος», αύριο Δευτέρα και ως την Παρασκευή θα συγκεντρώσει το ενδιαφέρον της παγκόσμιας ναυτιλιακής κοινότητας.
Οι διοργανωτές κάνουν λόγο για τα μεγαλύτερα Ποσειδώνια στη σχεδόν 50ετή ιστορία του θεσμού και αναφέρουν «αύξηση του εκθεσιακού χώρου που υπερβαίνει το 15%, συνολική έκταση που ξεπερνά τα 40.000 τετραγωνικά μέτρα, πάνω από 40 συνέδρια και νέα αθλητικά γεγονότα». Υπολογίζουν ότι περισσότεροι από 1.800 εκθέτες από 89 χώρες θα δώσουν το «παρών» λέγοντας ότι σημειώνεται ρεκόρ συμμετοχών, παρά τις δυσμενείς συνθήκες της αγοράς, όπως η κάθετη πτώση των τιμών του πετρελαίου και η επιβράδυνση της οικονομικής ανάπτυξης που έχουν υποστεί νευραλγικές οικονομίες και ιδίως της Κίνας.
Ολα αυτά θα φέρουν πρόσθετα έσοδα στον τουρισμό, τα οποία υπολογίζονται ότι θα είναι ύψους 60 εκατ. ευρώ, καθώς εκτιμάται ότι 20.000 επισκέπτες από την παγκόσμια ναυτιλιακή κοινότητα θα έλθουν στην Αθήνα για τα Ποσειδώνια, με τις πληρότητες των ξενοδοχείων της πρωτεύουσας να αγγίζουν το 100%. Επίσης, αναμένεται να τονωθεί σημαντικά ο τζίρος των παραλιακών εστιατορίων, μπαρ και χώρων διασκέδασης, όπου οι ναυτιλικές εταιρείες θα πραγματοποιήσουν εκδηλώσεις και πάρτι για τα οποία φημίζονται τα Ποσειδώνια.
Οπως δήλωσε ο κ. Θεόδωρος Βώκος, εκτελεστικός διευθυντής των Εκθέσεων Ποσειδώνια ΑΕ, «παρά τις αρνητικές προοπτικές του τομέα της παγκόσμιας ναυτιλίας για το 2016, τα Ποσειδώνια επισφραγίζουν τον ρόλο τους ως της σημαντικότερης διεθνούς ναυτιλιακής έκθεσης, χάρη στη μοναδική κληρονομιά και τη μακρόχρονη παράδοσή τους στη δημιουργία νέων επιχειρηματικών ευκαιριών σε δύσκολες αγορές».
Από την πλευρά του ο πρόεδρος της Ενώσεως Ελλήνων Εφοπλιστών κ. Θεόδωρος Βενιάμης αναφέρει ότι «το νέο ρεκόρ συμμετοχών στα εφετινά Ποσειδώνια, που αποτελούν διαχρονικό θεσμό διεθνούς κύρους, πιστοποιεί ότι η Ελλάδα, ως παραδοσιακή ναυτιλιακή δύναμη, μπορεί και θα πρέπει να παραμείνει η καρδιά της διεθνούς ναυτιλίας που είναι συνυφασμένη με την παγκόσμια πρόοδο και ευημερία».
Συνολικά περίπου 20.000 επισκέπτες αναμένεται να περιηγηθούν στις αίθουσες και τους διαδρόμους των εγκαταστάσεων της έκθεσης, η οποία κάθε δεύτερη χρονιά γίνεται το επίκεντρο του ενδιαφέροντος του κλάδου που διακινεί περίπου το 90% του παγκόσμιου εμπορίου.«Τα Ποσειδώνια έχουν πλέον αναγνωριστεί παγκοσμίως ως η βασική πλατφόρμα επικοινωνίας της διεθνούς ναυτιλιακής βιομηχανίας με την Ελληνική Ναυτιλία, η οποία ελέγχει περίπου το 20% της χωρητικότητας του παγκόσμιου στόλου. Η μεγάλη συμμετοχή της Κίνας στα Ποσειδώνια, σε συνδυασμό με την πρόσφατη ανακοίνωση της εξαγοράς του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς από την COSCO, έρχονται να υπογραμμίσουν τους ισχυρούς δεσμούς φιλίας και την επιχειρηματική συνεργασία σε θέματα ναυτιλίας που διατηρούν τα δύο κράτη» επισήμαναν οι διοργανωτές.
Η Κίνα δίνει έμφαση κυρίως στον τομέα των ναυπηγείων. Η Νότια Κορέα και η Ιαπωνία ετοιμάζουν για άλλη μια φορά εντυπωσιακά περίπτερα, όπου θα παρουσιάζονται τόσο τα ναυπηγεία όσο και οι κατασκευαστές εξοπλισμού, καθώς ο ανταγωνισμός τους με την Κίνα εντείνεται λόγω της μειωμένης ζήτησης για νέες παραγγελίες.
Επιπροσθέτως, η Ιαπωνική Ενωση Εξαγωγέων Πλοίων (Japanese Ship Exporters Association) θα παρουσιάσει, όπως έχει αναφέρει, πρωτοποριακές τεχνολογικές λύσεις σε σεμινάριο όπου τα μεγαλύτερα ιαπωνικά ναυπηγεία θα επιχειρήσουν να προσελκύσουν νέες παραγγελίες από τις ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες, καθώς επωφελούνται από την ευνοϊκή συγκυρία του ασθενούς γεν που τα καθιστά μια οικονομικά προσιτή λύση.
Το «παρών» θα δώσουν για άλλη μια φορά τα παραδοσιακά ναυτιλιακά κέντρα της Σιγκαπούρης, του Χονγκ Κονγκ, της Κύπρου και της Μάλτας, στα περίπτερα των οποίων θα εκτίθεται πλούσια γκάμα υπηρεσιών για τον χώρο της ναυτιλίας. Ακόμη και η Τουρκία αναμένεται να κάνει αισθητή την παρουσία της με ναυπηγεία που θα έχουν περίπτερα ενώ συμμετοχή στην έκθεση έχουν δηλώσει τα Νησιά Φερόες και η Γεωργία.
Επιπλέον, τα Ποσειδώνια θα υποδεχθούν και ένα νέο εθνικό περίπτερο, το Λουξεμβούργο, το οποίο κάνει το ντεμπούτο του παρουσιάζοντας το Cluster Maritime Luxembourgeois. Αλλα ναυτιλιακά κέντρα που θα συμμετέχουν στην εφετινή διοργάνωση είναι το Dubai Maritime City από τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, το Vancouver International Maritime Centre και το Shanghai Maritime and Finance Excellence Centre.
Σημαντική χαρακτηρίζεται η παρουσία στην τελετή εγκαινίων της έκθεσης του γενικού γραμματέα του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ), κ. Lim Kitack, ο οποίος θα είναι επίσης ο κύριος ομιλητής στο TradeWinds Shipowners Forum, που θα διεξαχθεί στις 7 Ιουνίου.
Επιπροσθέτως, πάνω από 80 εκθέτες από τον κλάδο της Τεχνολογίας Πληροφοριών και Επικοινωνίας (ΤΠΕ) συμμετέχουν στα εφετινά Ποσειδώνια και αναμένεται να προσελκύσουν το ενδιαφέρον των πλοιοκτητριών εταιρειών για «έξυπνα πλοία», όπως υπαγορεύεται από τις αλλαγές στο ρυθμιστικό πλαίσιο και την ανάγκη για βελτίωση της απόδοσης των πλοίων.


Νίκος Καρέλλης
«Ακριβότερη η χρηματοδότησης της ναυτιλίας»

«Η χρηματοδότηση της ναυτιλίας από τις τράπεζες θα ξαναρχίσει, αλλά θα είναι ακριβότερη, λόγω των υψηλών κεφαλαιακών αναγκών που προκαλεί η μακροπρόθεσμη ναυτιλιακή χρηματοδότηση στους ισολογισμούς των τραπεζών».
Αυτό επισήμανε ο Νίκος Καρέλλης, πρώην διευθυντής ναυτιλιακών χρηματοδοτήσεων της HSBC, κατά τη διάρκεια βράβευσής του για την προσφορά του στη ναυτιλία και στις τράπεζες από την Ενωση Τραπεζικών και Χρηματοοικονομικών Στελεχών Ελληνικής Ναυτιλίας.
Αναλυτικότερα, αναφερόμενος στην αγορά των bulk carriers είπε ότι «βρισκόμαστε σε ένα σημείο όπου τα έσοδα από τους ναύλους δεν καλύπτουν τα έξοδα των πλοίων και όπως συνήθως συμβαίνει, διαπιστώνουμε ανυπαρξία χρηματοδότησης για τον μέσο πλοιοκτήτη». Πρόσθεσε ωστόσο ότι «οι καλοί και κυρίως οι μεγαλύτεροι πελάτες των παραδοσιακών τραπεζών εξακολουθούν να έχουν πρόσβαση σε χρηματοδότηση, όμως με πιο συντηρητικούς όρους και υψηλότερα spreads, ενώ τα funds προσπαθούν να αποσυρθούν για να σταματήσουν να υφίστανται ζημιές στα bulkers και στα containers και για να ρευστοποιήσουν τα κέρδη τους στα tankers».
Για το μέλλον προέβλεψε ότι όσον αφορά τα funds «θα βρεθούν άλλα funds για να εκμεταλλευτούν τα προβλήματα των υπαρχόντων, με πολύ μειωμένη ωστόσο παρουσία στις νέες αγορές πλοίων». Σχετικά με τις τράπεζες, εξέφρασε την άποψη ότι «με την ανάκαμψη της αγοράς θα γίνει ευκολότερη η πρόσβαση στην παραδοσιακή χρηματοδότηση. Είναι ιστορικά αποδεδειγμένο ότι οι τράπεζες έχουν μικρή μνήμη» τόνισε.
Αναφερόμενος στις διαφορές που υπάρχουν σήμερα στις ναυτιλιακές χρηματοδοτήσεις σε σχέση με τις δεκαετίες του ’80 και του ’90, είπε ότι «τότε ο κάθε τραπεζικός που ασχολείτο με τις ναυτιλιακές χρηματοδοτήσεις είχε δικαίωμα χρηματοδότησης αρκετών εκατομμυρίων χωρίς έγκριση από επιτροπές χρηματοδοτήσεων. Απλώς το ποσόν που δινόταν στις ναυτιλιακές εταιρείες αυξανόταν ανάλογα με το επίπεδο του υπαλλήλου. Τώρα οι αλλαγές κανόνων στη λειτουργία των τραπεζών μεταβάλλουν τον τρόπο χρηματοδότησης της ναυτιλίας διότι απαιτούν ελέγχους και εγκρίσεις από επιτροπές, που περιπλέκουν τις διαδικασίες».
Ο κ. Καρέλλης βραβεύτηκε για την πολύ σημαντική προσφορά του στην τραπεζική χρηματοδότηση επί 35 χρόνια, στη διάρκεια των οποίων εργάστηκε στις τράπεζες Bank of America, Midland Bank και HSBC. Οπως ανέφεραν όλοι οι ομιλητές, θεωρείται «ο Νέστορας της τραπεζικής χρηματοδότησης και ο άνθρωπος ο οποίος άνοιξε τις τραπεζικές χρηματοδοτήσεις σε μικρότερες ναυτιλιακές εταιρείες και συνέβαλε στην ανάπτυξή τους, όταν οι περισσότερες τράπεζες χρηματοδοτούσαν μόνο μεγάλες εταιρείες».
Ειδικότερα, ο πρώην γενικός διευθυντής της HSBC και δημιουργός της Midland Βank Ελλάδος Λευτέρης Χιλιαδάκης επισήμανε ότι «ήξερε αυτά που χρειάζεται να ξέρει ένας καλός τραπεζικός, που είναι να γνωρίζει καλά και προσωπικά τους πελάτες του και να μελετάει τα fundamentals, χωρίς να εμπλέκεται σε πολλές λεπτομέρειες», ενώ ο σημερινός γενικός διευθυντής της HSBC Ντίνος Κάμαρης αναφέρθηκε στον «υποδειγματικό ρόλο του για όλους τους νεότερους υπαλλήλους της HSBC» και «στο πόσο σημαντικές ήταν οι οργανωτικές δομές και το πνεύμα στις χρηματοδοτήσεις που έχτισε ο κ. Καρέλλης στο παρελθόν ακόμη και για τη σημερινή λειτουργία της τράπεζας».

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ