Δικαστική προσφυγή κατά της Volkswagen για το σκάνδαλο παραποίησης των εκπομπών καυσαερίων μοντέλων της με ντιζελοκινητήρα σκέπτεται να καταθέσει το πετρελαϊκό επενδυτικό ταμείο της Νορβηγίας Norges Bank Investment Management, που είναι ένας από τους μεγαλομετόχους της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας. Το μεγαλύτερο κρατικό fund του πλανήτη φέρεται να έχει υποστεί ζημιά εκατοντάδων εκατομμυρίων δολαρίων από την απαξίωση του μεριδίου του στη VW μετά το ξέσπασμα του σκανδάλου τον περασμένο Σεπτέμβριο.
Οπως αποκάλυψε στους «Financial Times» ο επικεφαλής της επενδυτικής στρατηγικής του fund Πέτερ Γιόνσεν, η προσφυγή θα γίνει σε γερμανικά δικαστήρια. Συγκεκριμένα, το Norges Bank Investment Management θα επιδιώξει να συμμετάσχει σε ομαδική προσφυγή που ετοιμάζουν και άλλοι επενδυτές κατά του γερμανικού ομίλου. «Οι δικηγόροι μας διαπίστωσαν ότι η συνολική συμπεριφορά της εταιρείας στοιχειοθετεί ερείσματα για δικαστικές απαιτήσεις βάσει του γερμανικού νόμου. Ως επενδυτές είναι υποχρέωσή μας να προστατεύσουμε τη συμμετοχή του fund στη Volkswagen» δήλωσε χαρακτηριστικά στη βρετανική εφημερίδα ο νορβηγός μάνατζερ. Το τελευταίο 12μηνο η μετοχή της VW έχει χάσει περίπου το 40% της αξίας της.
Ελέγχει 1,64%


Το επενδυτικό fund, το οποίο δημιούργησε τα τελευταία χρόνια η πετρελαιοπαραγωγός Νορβηγία από τα έσοδα που είχε από τις πωλήσεις πετρελαίου, έχει συμμετοχές σε περισσότερες από 9.000 επιχειρήσεις σε ολόκληρο τον κόσμο. Η «προίκα» του υπολογίζεται ότι φθάνει τα 850 δισ. δολάρια –το 2015 είχε ξεπεράσει τα 900 δισ. δολ. αλλά έχει απομειωθεί εξαιτίας της πτώσης των τιμών στα διεθνή χρηματιστήρια. Με μερίδιο 1,64% του συνόλου των κοινών μετοχών με δικαίωμα ψήφου της Volkswagen που κατέχει, το fund είναι ο τέταρτος μεγαλύτερος μέτοχος του γερμανικού ομίλου. Είναι, μάλιστα, ο μεγαλύτερος εκ των μετόχων που δεν κατέχουν θέση στο Εποπτικό Συμβούλιο της αυτοκινητοβιομηχανίας. Στα τέλη της περασμένης χρονιάς το νορβηγικό μερίδιο αποτιμάτο στα 750 εκατ. δολάρια.
Σύμφωνα με τους «FT», το νορβηγικό fund δεν επιθυμεί να εμπλέκεται δημοσίως σε εταιρικές διαμάχες. Ωστόσο τα τελευταία χρόνια άσκησε αρκετές φορές κριτική στη VW, κυρίως για θέματα εταιρικής διακυβέρνησης της αυτοκινητοβιομηχανίας. «Ο κ. Γιόνσεν αρνήθηκε να σχολιάσει την πρόσφατη αναστάτωση που προκάλεσαν στους μετόχους της εταιρείας οι αποζημιώσεις που θα δοθούν στα διευθυντικά στελέχη και κυρίως το γενναιόδωρο μπόνους που θα ενθυλακώσει ο Μάρτιν Βίντερκορν, που παραιτήθηκε από το αξίωμα του διευθύνοντος συμβούλου μετά το ξέσπασμα του σκανδάλου με τις εκπομπές καυσαερίων» γράφει χαρακτηριστικά η εφημερίδα.
Μεταρρυθμιστική αδράνεια


«Για την ώρα βλέπουμε ότι έχουν γίνει ελάχιστα για τη μεταρρύθμιση των μεθόδων διοίκησης της VW» περιορίστηκε να πει ο Γιόνσεν. Στα τέλη Απριλίου ο όμιλος ανακοίνωσε ότι θα μοιράσει 63 εκατ. ευρώ σε μια ντουζίνα νυν και πρώην στελεχών του ως μπόνους για τις υπηρεσίες τους το 2015, που όμως ζημίωσαν, εν προκειμένω, την επιχείρηση με 5,5 δισ. ευρώ –τόσες είναι οι ζημιές-ρεκόρ που εμφάνισε η VW τη χρονιά που πέρασε. Ο Βίντερκορν ειδικότερα, που εξαναγκάστηκε σε παραίτηση μετά το ξέσπασμα του σκανδάλου, θα ενθυλακώσει 7,3 εκατ. ευρώ!

«Η διοίκηση της Volkswagen όφειλε να γνωρίζει για τη χρήση εξαρτημάτων που παραποιούν την πραγματικότητα»
δηλώνει ο Πέτερ Γιόνσεν, ο οποίος πιστεύει ότι το fund έχει ισχυρές πιθανότητες να αποζημιωθεί και πληροφόρησε τον πρόεδρο του Εποπτικού Συμβουλίου της εταιρείας Χανς Ντίτερ Πετς για την επικείμενη προσφυγή στη γερμανική Δικαιοσύνη. Από την πλευρά της η VW υποστηρίζει ότι για το σκάνδαλο ευθύνεται μια μικρή ομάδα μηχανικών και διοικητικών στελεχών της εταιρείας και ότι τα μεγαλοστελέχη είχαν πλήρη άγνοια.
Επαναγορά οχημάτων


Η κορυφαία σε πωλήσεις αυτοκινητοβιομηχανία στην Ευρώπη έχει βάλει στην άκρη 16,2 δισ. ευρώ για να πληρώσει αποζημιώσεις. Τα μισά από τα κεφάλαια αυτά προορίζονται για την επαναγορά ή για επισκευές οχημάτων με το «σοφιστικέ» λογισμικό. Λέγεται ότι, ειδικά στις ΗΠΑ, προτίθεται να επαναγοράσει από τους ιδιοκτήτες τους περί τις… 480.000 αυτοκίνητα.
Πολλοί αναλυτές θεωρούν ότι δεν θα αρκέσουν τα 16 δισ. για να πληρωθούν οι αποζημιώσεις. Είναι χαρακτηριστικό ότι το αμερικανικό υπουργείο Δικαιοσύνης κατηγορεί τη VW για τέσσερις παραβιάσεις του Νόμου για τον Καθαρό Αέρα (Clean Air Act), διεκδικώντας αποζημιώσεις που φθάνουν τα… 80 δισ. δολάρια! Η γερμανική επιχείρηση αντιμετωπίζει επίσης αξιώσεις για αποζημίωση από την αμερικανική Ομοσπονδιακή Επιτροπή Εμπορίου, ομαδικές αγωγές στις ΗΠΑ από αντιπροσώπους της και επίσης αγωγές στη Γερμανία και στην Ολλανδία από πελάτες και θεσμικούς επενδυτές. Κατά μία άποψη, πάντως, οι αποζημιώσεις που θα εξασφαλίσουν το νορβηγικό fund και οι άλλοι επενδυτές θα πιέσουν κι άλλο τη μετοχή της VW και θα απομειώσουν περισσότερο την αξία των συμμετοχών των εναγόντων.

ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ ΓΙΑ ΥΠΕΡΒΟΛΙΚΗ ΡΥΠΑΝΣΗ – ΟΛΟΙ ΕΝΑΝΤΙΟΝ ΟΛΩΝ
Σωρηδόν οι καταγγελίες για παραποιήσεις στοιχείων οχημάτων

Το κουτί της Πανδώρας φαίνεται πως άνοιξε το σκάνδαλο παραποίησης στοιχείων για τους εκπεμπόμενους ρύπους από μοντέλα της Volkswagen. Μετά τη Mitsubishi, που είχε παραδεχθεί τον Απρίλιο ότι «μαγείρευε» στοιχεία για τους ρύπους που εκπέμπουν μίνι μοντέλα της, ήλθε η Suzuki για να παραδεχθεί ότι οι μετρήσεις κατανάλωσης καυσίμου των μοντέλων της που κυκλοφορούν στην Ιαπωνία είναι αναξιόπιστες.
Την περασμένη εβδομάδα οι αρχές της Νότιας Κορέας απεφάνθησαν ότι τα ντιζελοκίνητα Nissan Qashqai χρησιμοποιούν ηλεκτρονικά εξαρτήματα που παραποιούν τις εκπομπές ρύπων. Η Σεούλ σχεδιάζει να επιβάλει στη Nissan πρόστιμο 330 εκατ. γουόν (280.000 δολ.). Την περασμένη Κυριακή η «Bild am Sonntag» αποκάλυψε ότι έλεγχοι που διενεργήθηκαν στη Γερμανία έδειξαν ότι το σύστημα φιλτραρίσματος των καυσαερίων μοντέλου της Fiat Chrysler απενεργοποιούνταν έπειτα από 22 λεπτά λειτουργίας του κινητήρα, δηλαδή δύο λεπτά μετά το πέρας ενός τυπικού αντιρρυπαντικού ελέγχου. Η ιταλική εταιρεία απέρριψε κατηγορηματικά τις γερμανικές αιτιάσεις. Οι γερμανικές αρχές έχουν εντοπίσει «αντικανονικότητες» στις εκπομπές καυσαερίων σε μοντέλα 16 κατασκευαστών.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ