To «ταμπού» της κυβέρνησης με τις ιδιωτικοποιήσεις σπάει με τον πλέον εντυπωσιακό τρόπο, με τη θεσμοθέτηση του Υπερταμείου Ιδιωτικοποιήσεων, επισήμως της Ελληνικής Εταιρείας Συμμετοχών και Περιουσίας (ΕΕΣΠ), στο οποίο περνάει το σύνολο σχεδόν της περιουσίας του ελληνικού κράτους, από τις συμμετοχές στις τράπεζες και τα 71.447 ακίνητα της ΕΤΑΔ (συν 12 ολυμπιακά) ως τον ΟΣΕ, τις αστικές συγκοινωνίες, τη ΔΕΗ, την ΕΥΔΑΠ, την ΕΥΑΘ και τα ΕΛΤΑ.
Το νέο Ταμείο θα έχει διάρκεια ζωής 99 έτη, θα λειτουργεί υπό την αυστηρή εποπτεία των δανειστών και θα έχει ως μακροπρόθεσμο στόχο, σύμφωνα με το αναθεωρημένο Μνημόνιο, έσοδα 50 δισ. ευρώ. Ο πρόεδρος του πανίσχυρου (πενταμελούς) Εποπτικού Συμβουλίου και ένα ακόμη μέλος του θα ορίζονται από τους ευρωπαϊκούς θεσμούς, ενώ τα υπόλοιπα τρία μέλη του θα είναι Ελληνες, οι οποίοι όμως θα πρέπει να τυγχάνουν της έγκρισης των θεσμών.
Οι αποφάσεις


Συγκεκριμένα η Κομισιόν μαζί με τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Σταθερότητας θα διορίζουν δύο μέλη, ανάμεσα στα οποία και ο πρόεδρος του Εποπτικού Συμβουλίου, και θα έχουν λόγο για την επιλογή των υπολοίπων τριών μελών, δηλαδή των Ελλήνων. Σύμφωνα με το πολυνομοσχέδιο, οι αποφάσεις θα λαμβάνονται κατόπιν πλειοψηφίας τεσσάρων μελών, κάτι που αποκλείει τη δυνατότητα λήψης αποφάσεων μόνο με βάση την ψήφο των τριών Ελλήνων, και έτσι παραχωρείται δικαίωμα εποπτείας και βέτο στους ευρωπαϊκούς θεσμούς, οι οποίοι ουσιαστικά θα ελέγχουν κάθε απόφαση.
Στο ερώτημα «πώς θα γίνεται αυτό;» η απάντηση είναι μέσω του διοικητικού συμβουλίου (ΔΣ) το οποίο θα ελέγχεται πλήρως από το Εποπτικό Συμβούλιο. Το τελευταίο θα είναι αυτό που εκλέγει και διορίζει τα μέλη του ΔΣ του Ταμείου, ενώ και το πρόσωπο του διευθύνοντος συμβούλου θα πρέπει να έχει την εμπιστοσύνη του έχοντος καθοριστικό ρόλο Εποπτικού Συμβουλίου, δηλαδή των θεσμών. Πιο απλά, το Εποπτικό θα διορίζει και τον εκτελεστικό βραχίονα, δηλαδή τον διευθύνοντα σύμβουλο στην κεφαλή του ΔΣ, ο οποίος θα μπορεί να είναι Ελληνας και θα αναλάβει να υλοποιήσει την πώληση/αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας.
Ορος του Σόιμπλε


Υπενθυμίζεται ότι το Υπερταμείο Ιδιωτικοποιήσεων ήταν ο βασικός όρος που έθεσε ο υπουργός Οικονομικών της Γερμανίας Βόλφγκανγκ Σόιμπλε για την παροχή έκτακτης βοήθειας στην Ελλάδα υπό την απειλή του Grexit κατά τη Σύνοδο Κορυφής της ευρωζώνης στις 12-13 Ιουλίου 2015.
Στην ομπρέλα του Ταμείου εντάσσονται τέσσερις οντότητες: το ΤΑΙΠΕΔ, η υπό σύσταση Εταιρεία Δημοσίων Συμμετοχών (ΕΔΗΣ), η Εταιρεία Ακινήτων του Δημοσίου (ΕΤΑΔ), στην οποία και θα περιέλθουν οι συμμετοχές του Δημοσίου στις ΔΕΚΟ, και το γνωστό μας Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας (ΤΧΣ), που αφορά τις τράπεζες.
ΕΔΗΣ
Αξιοποίηση των συμμετοχών στις ΔΕΚΟ
Η νέα Εταιρεία Δημοσίων Συμμετοχών (ΕΔΗΣ) θα αφορά τις συμμετοχές του Δημοσίου στις ΔΕΚΟ. Οι πρώτες δημόσιες επιχειρήσεις που εντάσσονται στην ΕΔΗΣ είναι οι ακόλουθές: ΟΑΣΑ, ΟΣΕ, ΟΣΥ, ΣΤΑΣΥ, ΕΛΤΑ. Στη συνέχεια, σύμφωνα με το σχετικό παράρτημα που κατατέθηκε στη Βουλή, οι επιχειρήσεις που θα ενταχθούν στην ΕΔΗΣ το επόμενο διάστημα είναι οι ΔΕΗ, ΕΥΑΘ, ΕΥΔΑΠ, ΕΛΒΟ, Αττικό Μετρό, καθώς και οι Κτιριακές Υποδομές.
Η ΕΔΗΣ θα έχει στόχο «να διαχειρίζεται επαγγελματικά και να επαυξάνει την αξία των συμμετοχών αυτών και να τις αξιοποιεί σύμφωνα με βέλτιστες διεθνείς πρακτικές και τις κατευθυντήριες γραμμές του ΟΟΣΑ όσον αφορά την εταιρική διακυβέρνηση, την εταιρική συμμόρφωση, την εποπτεία και τη διαφάνεια των διαδικασιών». Τα μέλη του διοικητικού συμβουλίου των δημοσίων επιχειρήσεων των οποίων οι μετοχές ανήκουν άμεσα ή έμμεσα, στο σύνολό τους ή εν μέρει, στην ΕΔΗΣ εκλέγονται από τη συνέλευση των μετόχων τους, εκτός από ένα μέλος που θα προτείνεται προς εκλογή από τον υπουργό Οικονομικών.
ΤΧΣ
Τράπεζες και επενδυτική πολιτική
Στο Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας (ΤΧΣ) ανήκουν το 40,4% της Εθνικής Τράπεζας, το 26,4% της Τράπεζας Πειραιώς, το 11% της Alpha Bank, ενώ στη Eurobank το ποσοστό έχει πέσει κάτω από το 5%.
Σκοπός του νέου Ταμείου, σύμφωνα με το πολυνομοσχέδιο, θα είναι η διαχείριση και αξιοποίηση όλων των περιουσιακών στοιχείων του κράτους που θα μεταβιβαστούν σε αυτό προκειμένου να: (α) συνεισφέρει πόρους για την υλοποίηση της επενδυτικής πολιτικής της χώρας και για την πραγματοποίηση επενδύσεων που συμβάλλουν στην ενίσχυση της ανάπτυξης και (β) συμβάλει στην απομείωση του χρέους.
Με το νομοσχέδιο κυρώνεται και η σύμβαση παραχώρησης 14 περιφερειακών αεροδρομίων στην κοινοπραξία της γερμανικής Fraport μαζί με τον όμιλο Κοπελούζου, ενώ περιλαμβάνονται και ρυθμίσεις για την επιτάχυνση της ιδιωτικοποίησης της Rosco.
Στα ενεργειακά ξεχωρίζουν οι προβλέψεις για την απόσχιση του ΑΔΜΗΕ, όπου υλοποιείται πλάνο για τη δημιουργία εταιρείας συμμετοχών και τον διαγωνισμό για την πώληση του 20% σε στρατηγικό επενδυτή, καθώς και οι προβλέψεις για τις δημοπρασίες ηλεκτρικής ενέργειας ΝΟΜΕ.
ΕΤΑΔ
71.459 ακίνητα σε όλη την επικράτεια
Στην περιουσία του Ταμείου-«γίγαντα» περνάει η κυριότητα και η νομή όλων των κινητών και ακίνητων περιουσιακών στοιχείων του Ελληνικού Δημοσίου τα οποία βρίσκονται υπό τη διαχείρισή του. Η περιουσία μεταβιβάζεται αυτόματα και χωρίς αντάλλαγμα στην ΕΤΑΔ, ισχύουν όμως εξαιρέσεις για αιγιαλούς, αρχαιολογικούς χώρους κ.τ.λ. Στην ΕΤΑΔ ανήκουν συνολικά 71.459 ακίνητα σε όλη την επικράτεια.
Η εταιρεία διαχειρίζεται συνολικά 277 τουριστικά ακίνητα με σημαντική ποικιλία όπως τα πρώην ξενοδοχεία Ξενία, μαρίνες, κάμπινγκ, γκολφ, χιονοδρομικά κέντρα, τουριστικά περίπτερα, ιαματικές πηγές αλλά και σημαντικού μεγέθους και προοπτικών εκτάσεις προς τουριστική αξιοποίηση, 12 ολυμπιακά ακίνητα, καθώς και περίπου 71.000 τίτλους ακινήτων της ιδιωτικής περιουσίας του Ελληνικού Δημοσίου.
ΤΑΙΠΕΔ
Περιφερειακά λιμάνια, μαρίνες και αεροδρόμια

Το υπάρχον Ταμείο Ιδιωτικοποιήσεων (ΤΑΙΠΕΔ) αναμένεται να συνεχίσει κανονικά το δικό του πρόγραμμα, με την εξαίρεση ίσως των ΔΕΚΟ που περνούν σε ένα νέο Ταμείο. Ανάμεσα στα περιουσιακά στοχεία του ΤΑΙΠΕΔ ξεχωρίζουν τα περιφερειακά λιμάνια και οι μαρίνες, καθώς και ο δεύτερος κύκλος αξιοποίησης των περιφερειακών αεροδρομίων της χώρας. Oπως διευκρίνισε ο πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ Στέργιος Πιτσιόρλας, στη δικαιοδοσία του νέου Ταμείου Αποκρατικοποιήσεων θα ανατεθεί η αξιοποίηση των περιφερειακών αεροδρομίων και πέραν των 14 της Fraport αλλά και οι λοιποί λιμένες, καθώς τον δρόμο της αξιοποίησης παίρουν μετά τον Πειραιά και τη Θεσσαλονίκη τα λιμάνια της Αλεξανδρούπολης και του Λαυρίου, καθώς και τα λιμάνια κρουαζιέρας.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ