Πιο αργά κινείται πλέοντο ηλεκτρονικό κανάλι πωλήσεων στις πιο «ώριμες» αγορές της Ευρώπης, με τα φυσικά καταστήματα και το παραδοσιακό λιανεμπόριο να προσαρμόζονται σταδιακά στις νέες συνθήκες και να κερδίζουν έδαφος. Το παραδοσιακό λιανεμπόριο δείχνει να αντιστέκεται ενεργοποιώντας διάφορες στρατηγικές, όπως οι συγχωνεύσεις ή το κλείσιμο μη κερδοφόρων φυσικών καταστημάτων, αλλά και η ενίσχυση των διαθέσιμων πολυκαναλικών (omni-channel) επιλογών.
Το παραδοσιακό λιανεμπόριο και τα φυσικά καταστήματα αναπροσαρμόζουν τη στρατηγική τους και προσαρμόζονται στα νέα δεδομένα. Την παραπάνω εικόνα περιγράφει μελέτη της GfK για το λιανεμπόριο σε 33 ευρωπαϊκές χώρες, η οποία εξετάζει την αγοραστική δύναμη, τη δαπάνη του πληθυσμού στο λιανεμπόριο, την κατά κεφαλήν επιφάνεια πωλήσεων σε τετραγωνικά μέτρα και την παραγωγικότητα πωλήσεων ανά τετραγωνικό μέτρο.
Οσον αφορά τον τελευταίο δείκτη, σύμφωνα με την έρευνα, η παραγωγικότητα των πωλήσεων ανά τετραγωνικό μέτρο στην ΕΕ των «28» αυξήθηκε το 2015 κατά 2,7%, σε επίπεδα μόλις κάτω από 4.200 ευρώ ανά τ.μ. χώρου πώλησης.
«Αυτή είναι θετική είδηση για το παραδοσιακό λιανεμπόριο, το οποίο κατάφερε να σημειώσει κέρδη για δύο συνεχόμενες χρονιές, έπειτα από μειωμένη επίδοση αρκετών ετών. Η δυναμική του online επιβραδύνθηκε σε πιο ώριμες αγορές και τα φυσικά καταστήματα σταδιακά προσαρμόζονται στις νέες συνθήκες»αναφέρει η σχετική έρευνα της GfK.
Ανάπτυξη


Οπως παρατηρεί, οι υψηλότερες τιμές παραγωγικότητας πωλήσεων ανά τετραγωνικό μέτρο παραδοσιακά εμφανίζονται στη Βόρεια Ευρώπη, στην Ελβετία και στο Λουξεμβούργο, ενώ οι χαμηλότερες στην Ανατολική και Νοτιοανατολική Ευρώπη, με τις τελευταίες να κερδίζουν συνεχώς έδαφος.
Οσον αφορά την εκτίμηση των πωλήσεων του λιανεμπορίου για το 2016 για τις 28 χώρες της Ευρωπαϊκής Ενωσης, η GfK προβλέπει μια επιβραδυνόμενη ανάπτυξη 1,1% (με βάση τις ονομαστικές αξίες ευρώ) για το λιανεμπόριο. Ιδιαίτερα θετικές εξελίξεις αναμένονται από την αγορά της Ρουμανίας (7,2%) και συνέχιση της προόδου προβλέπεται για τα κράτη της Βαλτικής (από 3,8% ως 4,9%), οι οποίες σταδιακά πλησιάζουν την τάση των πιο ώριμων αγορών. Επίσης, ισχυρή δυναμική αναμένεται στη λιανική της Σουηδίας (4,8%) και της Ισπανίας (3,7%).

Πάντως το 2015 οι ευρωπαίοι καταναλωτές επωφελήθηκαν από το χαμηλό κόστος ενέργειας και καυσίμων, καθώς και από ένα καλό οικονομικό κλίμα, με αποτέλεσμα αύξηση του ιδιωτικού πλούτου σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες.

Περισσότερα χρήματα


Κύριοι αποδέκτες των θετικών αυτών συνθηκών υπήρξαν τομείς πέραν του λιανεμπορίου και ως εκ τούτου η πτωτική πορεία της ιδιωτικής κατανάλωσης στο λιανεμπόριο συνεχίστηκε και το 2015. Στην πράξη, ενώ οι καταναλωτές είχαν περισσότερα χρήματα για αγορές, τα διέθεσαν κατά κύριο λόγο σε υπηρεσίες, ταξίδια και δραστηριότητες αναψυχής και όχι σε αγορές λιανικής. Οι δαπάνες αυτές είχαν ως αποτέλεσμα λιγότερο διαθέσιμο εισόδημα στην κατανάλωση λιανικής.Η εξέλιξη αυτή αντανακλάται στις καθαρές αξίες της αγοραστικής δύναμης, η οποία αυξήθηκε στην Ευρωπαϊκή Ενωση κατά μέσον όρο 3,7% σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος. Αυτό αντιστοιχεί σε κάθε πολίτη της ΕΕ κατά μέσον όρο €15.948 για κατανάλωση, ενοίκιο, αποταμίευση και εισφορές συνταξιοδότησης.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ