Στις αρχές της εβδομάδας παραδόθηκε στην κυκλοφορία το τμήμα Λεύκτρο – Σπάρτη, κλάδος του αυτοκινητοδρόμου Κόρινθος – Τρίπολη – Καλαμάτα, ολοκληρώνοντας επί της ουσίας τον πρώτο μεγάλο οδικό άξονα της γενιάς των έργων παραχώρησης.
Για τους μεγάλους αυτοκινητοδρόμους το κρίσιμο ραντεβού είναι τον Μάρτιο του 2017 και απέχει μόλις 11 μήνες από σήμερα. Πρόκειται για την τελευταία και απόλυτα δεσμευτική προθεσμία ως την οποία τα έργα παραχώρησης θα πρέπει να έχουν τυπικά ολοκληρωθεί κατά το μεγαλύτερο μέρος τους και να έχουν αποδοθεί στην κυκλοφορία.
Το έτσι κι αλλιώς πολύ δύσκολο αυτό έργο καλούνται να φέρουν σε πέρας οι τρεις μεγάλοι κατασκευαστικοί όμιλοι της χώρας κάτω από εξαιρετικά αντίξοες συνθήκες και με δεδομένες τις συσσωρευμένες ζημιές που έχουν καταγράψει μέσα σε επτά χρόνια κρίσης. Ακόμα και πέρυσι, χρονιά πλήρους εξέλιξης των κατασκευαστικών εργασιών στα μέτωπα των μεγάλων έργων, οι τρεις μεγάλοι τεχνικοί όμιλοι εμφάνισαν ζημιές (Ελλάκτωρ 90,3 εκατ. ευρώ, J&P Αβαξ 37,6 εκατ. ευρώ και ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ 4,2 εκατ. ευρώ) που έρχονται να προστεθούν σε αυτές του 2014 ύψους 150 εκατ. ευρώ για τους τρεις μεγάλους και σε συσσωρευμένες ζημιές πολύ άνω του 1 δισ. ευρώ του κλάδου στο σύνολό του.
Παρά τα προβλήματα και τα πολλά εμπόδια που έχουν αντιμετωπίσει ως σήμερα τα έργα, όλοι αντιλαμβάνονται ότι οι αυτοκινητόδρομοι πρέπει να προχωρήσουν ταχύτατα και να ολοκληρωθούν εμπρόθεσμα καθώς τον επόμενο Μάρτιο λήγει οριστικά το ΕΣΠΑ 2007-2013. Αν ως τότε δεν έχουν παραδοθεί, με την εξαίρεση κάποιων μικρών τμημάτων που έχει συμφωνηθεί να τελειώσουν το καλοκαίρι του 2017, οι επιπτώσεις θα είναι οδυνηρές.
Η πρώτη και άμεση συνέπεια είναι ότι η Ελλάδα θα κληθεί να επιστρέψει επιδοτήσεις περίπου 4 δισ. ευρώ που έχει πάρει από την Ευρώπη για τον σκοπό αυτόν. Χώρια το σχεδόν 1 δισ. ευρώ που θα πρέπει να βρει η χώρα προκειμένου να χρηματοδοτήσει την ολοκλήρωσή τους.
Μια πρώτη γεύση του τι σημαίνει επιστροφή κονδυλίων πήρε η χώρα μας μετά την οριστική απόφαση για επιστροφή των αγροτικών επιδοτήσεων του «πακέτου» Χατζηγάκη ύψους 425 εκατ. ευρώ. Τα ευρωπαϊκά κονδύλια που έχουν επενδυθεί στα μεγάλα οδικά έργα πλησιάζουν το 3% του ΑΕΠ.
Πλήγμα στην απασχόληση
Πέρα από το καίριο χτύπημα που μια τέτοια εξέλιξη θα μπορούσε να επιφέρει στην προοπτική ανάπτυξης της οικονομίας αποθαρρύνοντας επενδυτές, το πλήγμα στην απασχόληση θα ήταν άμεσο καθώς απασχολούνται συνολικά πάνω από 20.000 εργαζόμενοι. Παράλληλα διαχέεται στην οικονομία διπλάσιο όφελος.
Για όλους τους παραπάνω λόγους, είναι απόλυτη ανάγκη να μην διαταραχθεί ούτε στο ελάχιστο η δυναμική που έχει αναπτυχθεί από το περσινό καλοκαίρι στα μέτωπα των έργων ή η εύρυθμη λειτουργία του κατασκευαστικού κλάδου. Όμως, δεν αρκούν απλά οι ικανότητες των ελληνικών κατασκευαστικών εταιρειών. Πρέπει να γίνει αντιληπτό ότι ακόμη και μια απώλεια βηματισμού ή ρυθμού στην εκτέλεση των έργων, απειλεί να διακινδυνεύσει την καταληκτική προθεσμία παράδοσής τους με οδυνηρές συνέπειες.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ