Υστερα από τις τελευταίες εξελίξεις –την εξαγορά της Βερόπουλος από τη Metro ΑΕ και τη στρατηγική συμφωνία της Μαρινόπουλος ΑΕ με τη Σκλαβενίτης ΑΕ –αρχίζει να διαμορφώνεται το νέο τοπίο του λιανεμπορίου, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι έχουν ολοκληρωθεί οι εξελίξεις. Στον κλάδο των σουπερμάρκετ έχει αρχίσει να διαμορφώνεται η πεποίθηση πως όταν πλέον θα έχει κλείσει ο κύκλος των επιχειρηματικών κινήσεων θα έχει διαμορφωθεί η αγορά των πέντε μεγάλων αλυσίδων. Οι αναφορές των κ.κ. Αριστοτέλη Παντελιάδη, διευθύνοντος συμβούλου της Metro ΑΕ, και Κωνσταντίνου Μαχαίρα, κορυφαίου στελέχους της υπό συγχώνευση Delhaize, είναι απολύτως ενδεικτικές αυτού του κλίματος.
Ο κ. Frans Muller, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του Delhaize Group –ο οποίος με την ολοκλήρωση της συγχώνευσης του ομίλου με τον όμιλο Ahold θα αναλάβει τον ρόλο του αναπληρωτή διευθύνοντος συμβούλου και συμβούλου πληροφορικής του Ahold-Delhaize Group, στον οποίο ανήκει η ΑΒ Βασιλόπουλος -, σε πρόσφατο συνέδριο που διοργάνωσε το έγκυρο κλαδικό περιοδικό «Σελφ σέρβις» τόνισε πως είναι στρατηγική απόφαση του ομίλου να συνεχίσει να επενδύει στην ελληνική αγορά, καθώς και την εμπιστοσύνη με την οποία περιβάλλει τη διοικητική ομάδα της ΑΒ Βασιλόπουλος.
Ταυτόχρονα άφησε ανοιχτό το θέμα νέων εξαγορών λέγοντας πως «οι εξαγορές αποτελούν μια πιθανότητα, για την οποία δεν μπορεί να δώσει επιπλέον στοιχεία, δεσμευόμενος από το γεγονός ότι ο όμιλος έχει χρηματιστηριακή παρουσία».
Τούτο πρακτικά σημαίνει ότι η συγκέντρωση της αγοράς όχι μόνο δεν έχει ολοκληρωθεί, αλλά αντιθέτως προβλέπονται και άλλα επεισόδια στο προσεχές μέλλον. Ως προς τη σύνθεση της «ομάδας των πέντε» ο κ. Μαχαίρας, εκτελεστικός αντιπρόεδρος του Delhaize Group και διευθύνων σύμβουλος Νοτιοανατολικής Ευρώπης και Ινδονησίας, ανέφερε ότι μεταξύ αυτών «οι δύο θα είναι νέες ξένες αλυσίδες, οι οποίες θα δραστηριοποιούνται με εντελώς νέα μοντέλα λιανικής».
Είναι προφανές ότι αυτές οι εξελίξεις προκαλούν ανησυχία και καλλιεργούν κλίμα ηττοπάθειας στην κατηγορία των –εναπομεινασών –μεσαίου μεγέθους αλυσίδων σουπερμάρκετ. Μάλιστα μιλώντας στη διάρκεια του συνεδρίου ο κ. Δήμος Βερούκας, επικεφαλής της αλυσίδας Bazaar, προέβαλε ισχυρές ενστάσεις απευθυνόμενος επί της ουσίας προς τα στελέχη των προμηθευτικών επιχειρήσεων που ήταν παρόντα, λέγοντας ότι ο όμιλος ΕΛΟΜΑΣ –αποτελείται κυρίως από μεσαίου και μικρού μεγέθους και τοπικού χαρακτήρα αλυσίδες σουπερμάρκετ –θα αποτελέσει την έκτη δύναμη στον κλάδο του λιανεμπορίου και τόνισε ότι όπως δείχνει η ελληνική και ευρωπαϊκή εμπειρία είναι απαραίτητος ως ανάχωμα στην ολιγοπώληση της αγοράς και ως στήριγμα των προμηθευτών.
Ωστόσο ενδιαφέρον παρουσιάζει –πιθανότατα είναι ενδεικτική των διαθέσεων γενικότερα των προμηθευτικών επιχειρήσεων –η τοποθέτηση του κ. Νίκου Καραγεωργίου, προέδρου του Ελληνικού Συνδέσμου Βιομηχανιών Επωνύμων Προιόντων (ΕΣΒΕΠ), ο οποίος τόνισε ότι «δεν υπάρχει πλάνο συντήρησης των μικρών επιχειρήσεων και αν υπάρχει, είναι μεμονωμένο και αναποτελεσματικό. Οι προμηθευτές πουλάνε στο σύνολο της αγοράς, με κριτήριο τους καλύτερους όρους και την ανταποδοτικότητα».

HeliosPlus